FCR MX inställning

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
Hejsan, igår skulle jag starta upp cykeln efter ett större mek. Mina farhågor om att den inte skulle gå ordentligt besannades då.

Cykeln som är en xr600 har såvitt jag vet en kehein fcr MX 41 installerad. Och jag har försökt ta reda på hur den funkar men är inget proffs på förgasare och kom inte fram till så mycket.

När jag mekade med den och satte tillbaka den kan det ha hänt att jag lutat aningen mer på den än va den var lutad innan. Samt att jag gjorde en ny luftburksadapter så den passade bättre. Den kanske tjuvar luft?

Det största problemet var att den har väldigt dålig tomgång nu, e man inte med på gasen så poffar den till och dör pga för lite gas antar jag. Eftersom jag e såpass dålig på detta har jag försökt läsa mig till om hur tomgångsskruven skall vara ställd. Jag har uppfattat det som att den skall vara max in för max tomgång. Vilket den är inställd på nu.

Det ev andra problemet är att den bluddrar vid högre varv, men eftersom jag inte körde den utan bara gasade med den utan belastning så är jag inte säker på detta än.

Munstycken vet jag inte vilka det sitter i. har bara några siffror från förra ägaren. Men kan verkligen en förgasare ändras så mycket bara för att man justerar infästningen på den och gör rent toppen från diverse smök?

Så någon som vet något får gärna ge med feedback på detta, samt klargöra en gång för alla hur tomgånsskruven/luftskruv/ pilot jet eller vad dom nu heter funkar. Samt var diverse andra reglage sitter placerade och vad dom gör. Vet att det sitter nån ratt med en gummiförlängning men vet inte vad den gör exakt. Förklara som om det var ett barn du skulle prata med.

Hejs!
 
Ratten på förlängningen är väl tomgångsjusteringen, det du skruvat på är blandningsförhållandet.

Tror jag.
 
jag misstänker att det är så också! efter att ha läst 100 posts på andra ställen, men det är svårt att förstå alla engelska termer.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top