Fbolaget betalar 50% av hojens värde

svårt som fan. :gnissla man lär ha vittnen o teknisk bevisning på sin sida.

fråga till TS. motparten(bilen) som du krockade med , var det mötande frafik om gjorde vänstersväng eller var det en trafikant som färdades i samm riktining som TS. ????

mvh.T

Vi körde i samma riktning.

Liten update ringde precis försäkringsbolaget.

Dom ger mig 50% av hojens värde i pengar och jag får även behålla hojen och sälja den. Dom ville inte ha en halv hoj.

Har legat på dom mycket och det lönar sig från början ville dom ge mig INGENTING och nu får jag ju en del!

Hur mycket är paj på den?
Klarade sig ramen?

Kanske värt att piffa upp den innan du kränger den, är ju inte svårt att hitta delar till en XT direkt :)

Hur mycket är paj på den?
Klarade sig ramen?

Kanske värt att piffa upp den innan du kränger den, är ju inte svårt att hitta delar till en XT direkt :)

Bucklig tank, trasiga tankkåpor, framfälg / framdämpare sönder, ena kröken sönder, styre lyse sönder.
Ramen klarade sig.

Har redan köpare på den.

Men vad bra att allt löste sig... med ett samtal till FB...
smiley-face-whistle-2.gif

En fråga, ska du sälja liket som det står? För om du "piffar till den först" så glöm inte att tala om att den varit mulad. Till vilken grad, som du vill beskriva det, är ju sen en annan sak. Får köparen vetskap om det först efteråt lär det bli ett jävla liv. Och en ny popcorn-tråd på SH.

NIX!!! :gnissla FB., köper in hojen för 50% av marknadsvärdet av försäkringstagaren.

man skriver papper på hojen genom ett kvitto sen e hojen FB.s egendom.

NIX på DITT nix.

Om man säger att jag äger en hoj som marknadsvärdet är 100k på. Den skadas, och jag är 50% vållande. Reparationen går på 40k. Försäkringsbolaget ersätter alltså då 20k i reparationskostnad. (och jag behåller såklart hojen)

Om reparationskostnaden istället skulle gå på mer än 100k, så vill försäkringsbolaget lösa in den. Och ersätter alltså då tack vare vållandet mig med 50k. De ersätter halva skadan, och självklart blir man inte av med den andra halvan av hojen som försäkringsbolaget inte beblandar sig med.

NIX!!! :gnissla FB., köper in hojen för 50% av marknadsvärdet av försäkringstagaren.mvh.T

Dom ger mig 50% av hojens värde i pengar och jag får även behålla hojen och sälja den. Dom ville inte ha en halv hoj.

Har legat på dom mycket och det lönar sig från början ville dom ge mig INGENTING och nu får jag ju en del!

I rest my case!

Last edited:
Men vad bra att allt löste sig... med ett samtal till FB...
smiley-face-whistle-2.gif

En fråga, ska du sälja liket som det står? För om du "piffar till den först" så glöm inte att tala om att den varit mulad. Till vilken grad, som du vill beskriva det, är ju sen en annan sak. Får köparen vetskap om det först efteråt lär det bli ett jävla liv. Och en ny popcorn-tråd på SH.

Den säljs som den är och köparen vet mycket väl vad det är han köper.
Jag har inte samvete att lura folk :)

nog fan bättre än att FB. löser in hojen för ca. 50k. :tummenupp

stort grattis!!!

dock så vore det nog bäst att fixa den först o sälja den sen.

mvh.T

I rest my case!

aldrig hört att nån fått behålla hojen tidigare men TS. ska vara riktigt glad om han får 25k. cash o får behålla hojen.:tummenupp

mvh.T

Last edited:
Jo det kanske hade vart bäst och fixa först och sälja sen men jag åker iväg på onsdag och är antagligen borta tills nästa säsong och har inte tid för det och jag tycker jag fick hyffsat betalt för den som den är och det blir ingen jätteförlust allt som allt.

NIX på DITT nix.

Om man säger att jag äger en hoj som marknadsvärdet är 100k på. Den skadas, och jag är 50% vållande. Reparationen går på 40k. Försäkringsbolaget ersätter alltså då 20k i reparationskostnad. (och jag behåller såklart hojen)

Om reparationskostnaden istället skulle gå på mer än 100k, så vill försäkringsbolaget lösa in den. Och ersätter alltså då tack vare vållandet mig med 50k. De ersätter halva skadan, och självklart blir man inte av med den andra halvan av hojen som försäkringsbolaget inte beblandar sig med.

kan nog stämma !!!:tummenupp när jag kvaddade min R1 -00 totalt så vart ju dock jag delvis vållande men hojen vart totalskrot så FB. drog bort 33% av marknadsvärdet.

trodde att hojen vart helt utdömd o ramsne.:gnissla

mvh.T

Ne altså fyfan vilken lättnad detta är som man har oroat sig i flera veckor nu och haft svårt o sova, inte kul att veta att man kanske går back 49k när man är arbetslös.

Nu kan jag köra bana nästa år som planerat! :D

Ne altså fyfan vilken lättnad detta är som man har oroat sig i flera veckor nu och haft svårt o sova, inte kul att veta att man kanske går back 49k när man är arbetslös.

Nu kan jag köra bana nästa år som planerat! :D

härligt...:tummenupp sälj hojen o spar pengarna du får cash. o köp e vurpad sporthoj som du fixar till i vinter så kan du kriga runt på bana nästa sommar.:tummenupp

mvh.T

Jo det kanske hade vart bäst och fixa först och sälja sen men jag åker iväg på onsdag och är antagligen borta tills nästa säsong .

vilken anstalt????:D

mvh.T

Last edited:
härligt...:tummenupp sälj hojen o spar pengarna du får cash. o köp e vurpad sporthoj som du fixar till i vinter så kan du kriga runt på bana nästa sommar.:tummenupp

mvh.T

vilken anstalt????:D

mvh.T

Åker upp till stockholm för att vara där större delan av vintern :), btw det är inte sporthoj jag ska köra på bana utan motard. Hittat en i sthlm jag vill köpa så det passar fint det med.

//Alexander

Om skadekostnaden i förhållande till fordonets marknadsvärde inte är rimlig blir det normalt inlösen av fordonet och du ersätts med marknadsvärdet. I dessa fall får du inte behålla fordonet och ett eventuellt värde på resterna, "skrotet", tillfaller försäkringsbolaget.

I detta fall löser dom dock inte in fordonet utan du får behålla fordonet för egen reparation. Då tillfaller ett eventuellt värde på resterna, "skrotet", dig istället.

I de fall man inte har vagnskadeförsäkring och det är ett delat vållande blir det däremot rörigt..

Om jag förstått detta ärende rätt så är det egentligen ett inlösenfall(dvs skadekostnaden är inte rimlig i förhållande till marknadsvärdet), och ersättning lämnas med marknadsvärdet. Men eftersom de gjort bedömningen att du till 50% vållat olyckan ersätter de bara 50% av marknadsvärdet. Om man ska hårddra det så borde då fordonet lösas in av försäkringsbolaget för 50% av marknadsvärdet, plus att du får 50% av pengarna från deras försäljning av resterna.

Men det finns knappast något försäkringsbolag som skulle göra så i praktiken. Istället löser man det smidigast genom att betrakta ärendet som "egen reparation", betalar ut 50% av marknadsvärdet, och du behåller resterna av fordonet(egentligen skulle försäkringsbolaget kunnat dra av för 50% av resternas värde på den ersättning som betalas ut men så jobbar knappast heller något försäkringsbolag).

Last edited:
Ger er en liten update, jag fick ut 25 000 av fbolaget och fick sälja hela hojen så blev ingen jätteförlust bra mycket bättre än - 49 000 iaf! :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park