Fbolaget betalar 50% av hojens värde

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Hejsan har nu är det såhär att fbolaget ska betala ut 50% av min hojs värde och jag orkar inte överklaga för att vänta på pengar i en evighet men jag har en liten fråga som jag hoppas att någon försäkringskille kan svara på.

Har dom då rätt att ta 50% delarna på hojen eller är det bara mitt?

Löser FB in hojen så får du inte plocka av ett skit på den utan att ersätta det med liknande delar. T.ex om du har något speciellt avgassystem på så får man, i vissa fall, ta av det men då ska original skruvas dit.

Löser FB in hojen så får du inte plocka av ett skit på den utan att ersätta det med liknande delar. T.ex om du har något speciellt avgassystem på så får man, i vissa fall, ta av det men då ska original skruvas dit.

Det är ju så att dom betalar ut 50% av hojen värde om dom hade tagit priset jag köpte den för hos handlaren som pratade me dom.

Och 50% av den är ju minst min eftersom dom inte löser inte mer än just 50%.

Så problemet ligger ju inte i sjäva värderingen. Utan just om dom har rätt att ta 50% av delarna.

Va dillar du om.
Ta budet eller överklaga, nån halv hoj löser dem knappast in.

Du få nog förtydliga lite....

1 Har FB konstaterat att skadan kommer kosta 50% av hojens värde och därför kommer lösa den?

2 Har FB värderat hojen till 50% av vad du anser den är värd?

3 Har FB erbjudit dig 50% av hojens värde och du fixar den själv?

Om 2 och du accepterar är det FBs egendom och du får inte behålla en skruv.

Henrik

antar att du råkat ut för en olycka där vållandefrågan sedan blev att båda parter var lika vållande men du hade dock bara trafik/halv.försäkring??

normalt sett så kollar ju FB. på blocket vad hojen e värd men det skulle ju inte gynna dig då säsongen e slut o alla hojar e värda typ noll nu.:va

bästa vore nog att göra som ghos... Furstenhoff menar jag..:D säger o be typ handelskammaren värdera den..

vad gäller det för hoj??? årsmodell???

antar att det var din XT 660 som du köpte för 49k. SÅG JAG NU!!!:gnissla

kläderna får du ju fullpris på då jag antar att de var mindre än 1 år gamla då du kvaddat en hoj till i somras.

ansåg polis o FB. att du hållit för hög fart eller körde du in i baken på bilen??? efter som FB. BARA vill ge 50% ???

mvh.T

Last edited:
antar att du råkat ut för en olycka där vållandefrågan sedan blev att båda parter var lika vållande men du hade dock bara trafik/halv.försäkring??

normalt sett så kollar ju FB. på blocket vad hojen e värd men det skulle ju inte gynna dig då säsongen e slut o alla hojar e värda typ noll nu.:va

bästa vore nog att göra som ghos... Furstenhoff menar jag..:D säger o be typ handelskammaren värdera den..

vad gäller det för hoj??? årsmodell???

antar att det var din XT 660 som du köpte för 49k. SÅG JAG NU!!!:gnissla

kläderna får du ju fullpris på då jag antar att de var mindre än 1 år gamla då du kvaddat en hoj till i somras.

ansåg polis o FB. att du hållit för hög fart eller körde du in i baken på bilen??? efter som FB. BARA vill ge 50% ???

mvh.T

Nu ska jag förtydliga mig.

Fbolaget tycker är det är 50% mitt fel för att jag körde om 2 bilar på raken.
Och 50% fel gjorde den vänstersvängande bilen.

Dom värderar hojen till det jag köpte den för då dom pratade med firman jag köpte den av.

Därav undrar jag om dom har rätt till 50% av delarna på den.

Kläderna va inga som helst problem att få ut på försäkringen fick tillome nya skor, handskar, ryggskena fast det bara var lite smårepor i skinnet och dom pengarna fick jag jättesnabbt.

Hoppas detta blev en lite bättre förklaring.

är väl bara ringa å fråga dom hur dom har tänkt sig, än att vi skall sitta här å leka "ungasnillenspeckulerar"

Jag tänkte att det kanske var någon här som jobbade med sådant och kunde säga om dom har rätt till 50% av den.

Nu ska jag förtydliga mig.

Fbolaget tycker är det är 50% mitt fel för att jag körde om 2 bilar på raken.
Och 50% fel gjorde den vänstersvängande bilen.

Dom värderar hojen till det jag köpte den för då dom pratade med firman jag köpte den av.

Därav undrar jag om dom har rätt till 50% av delarna på den.

Kläderna va inga som helst problem att få ut på försäkringen fick tillome nya skor, handskar, ryggskena fast det bara var lite smårepor i skinnet och dom pengarna fick jag jättesnabbt.

Hoppas detta blev en lite bättre förklaring.

ok... körde om = körde FÖR FORT ???

kom bilen från mötande körfält??

jag krockade me en bil -06. som bröt mot väjningsplikten men dock så hade jag väl inte direkt lagstadgad hastighet + att jag vart lite lätt osams me polisen.:D , jag vart av me 33% av min ersättning då jag "bara" hade halvförsäkring på R1.an , min R1.a -00. värderade de efter blocket.se där den stog i 55-60k. så jag fick 66,6% av 55k. = 37-38k. dock så gav jag bara 47k. för hojen 1 år innan olyckan + att jag handlat utrustningen på rea MEN fick fullpris + att stövlar , handskar ,ryggskydd ,etc. gick att använda igen.

pengar e INTE allt här i världen heller. , hur gick det annars me dig??? mycket skador??? jag har gått sjukskriven 4-5 år. vilket suger rätt hårt.

angående delarna så när FB. drog av 33% av ersättningen o hojen stog kvaddad i farsans garage 4 mån. så drog jag ner o skruvade av slip onet , Street fighterkitet me bromsslangar , Lucas strykrona , mm samt sket i att lämna tillbaka sido/toppkåpa.:tummenupp

precis som du säger så ska ju din personliga utrustning gå på din trafikförsäkring. , dock så ska ju motpartens FB. ersätta 50% av marknadsvärdet på din hoj.:tummenupp

XT 660 -07-09 finns ju på blocket för 35k.-57k. den senare e ju dessutom fabriksnya.

att din hoj blir värderad till 49k. e väl godkänt men riktigt surt att de drar 50% av marknadsvärdet.

du har ju rättskydd på trafikförsäkringen om du vill ta in advokat/ombud som sköter din talan till FB. dock så brukar FB. krångla om du inte blivit skadad rejält men ändå vill ha ombud.

mvh.T

Last edited:
ok... körde om = körde FÖR FORT ???

kom bilen från mötande körfält??

jag krockade me en bil -06. som bröt mot väjningsplikten men dock så hade jag väl inte direkt lagstadgad hastighet + att jag vart lite lätt osams me polisen.:D , jag vart av me 33% av min ersättning då jag "bara" hade halvförsäkring på R1.an , min R1.a -00. värderade de efter blocket.se där den stog i 55-60k. så jag fick 66,6% av 55k. = 37-38k. dock så gav jag bara 47k. för hojen 1 år innan olyckan + att jag handlat utrustningen på rea MEN fick fullpris + att stövlar , handskar ,ryggskydd ,etc. gick att använda igen.

pengar e INTE allt här i världen heller. , hur gick det annars me dig??? mycket skador??? jag har gått sjukskriven 4-5 år. vilket suger rätt hårt.

angående delarna så när FB. drog av 33% av ersättningen o hojen stog kvaddad i farsans garage 4 mån. så drog jag ner o skruvade av slip onet , Street fighterkitet me bromsslangar , Lucas strykrona , mm samt sket i att lämna tillbaka sido/toppkåpa.:tummenupp

precis som du säger så ska ju din personliga utrustning gå på din trafikförsäkring. , dock så ska ju motpartens FB. ersätta 50% av marknadsvärdet på din hoj.:tummenupp

XT 660 -07-09 finns ju på blocket för 35k.-57k. den senare e ju dessutom fabriksnya.

att din hoj blir värderad till 49k. e väl godkänt men riktigt surt att de drar 50% av marknadsvärdet.

du har ju rättskydd på trafikförsäkringen om du vill ta in advokat/ombud som sköter din talan till FB. dock så brukar FB. krångla om du inte blivit skadad rejält men ändå vill ha ombud.

mvh.T

Jag klarade mig ganska fint måste jag säga fick frakturer i revben tappat kännsel i 1/4 av ryggen, hjärnskakning men nu är man i form igen :).

Jag körde ca 75-80 på 70 väg.

Får se ifall dom kräver 50% av delarna helt enkelt har inte tid att vänta på överklagan då jag är i pengarnöd just nu.

Kort svar på din fråga om du får behålla 50% av delarna:
- Ja!

Långt svar på din fråga:
Eftersom de bara ersätter halva hojen din, har du alltså egentligen kvar rätten till andra halvan. Så i praktiken kan du säkert diskutera med bolaget om att du vill behålla vissa delar på den upp till 50% av kvarvarande värdet.

svårt som fan. :gnissla man lär ha vittnen o teknisk bevisning på sin sida.

fråga till TS. motparten(bilen) som du krockade med , var det mötande frafik om gjorde vänstersväng eller var det en trafikant som färdades i samm riktining som TS. ????

mvh.T

Kort svar på din fråga om du får behålla 50% av delarna:
- Ja!

Långt svar på din fråga:
Eftersom de bara ersätter halva hojen din, har du alltså egentligen kvar rätten till andra halvan. Så i praktiken kan du säkert diskutera med bolaget om att du vill behålla vissa delar på den upp till 50% av kvarvarande värdet.

NIX!!! :gnissla FB., köper in hojen för 50% av marknadsvärdet av försäkringstagaren.

man skriver papper på hojen genom ett kvitto sen e hojen FB.s egendom.

har man ej följt trafikreglerna till fullo vid en olycka så blir man oftast delvis vållande.

mvh.T

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP