FB - inlösning eller reperation?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Efter sensommarens lilla incident (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=135977) har nu försäkringsbolag och verkstad fått lite koll på vad arbetet för att reparera hojen kommer gå på, och Hondas verkstad kom fram till att det hamnar på drygt 14 000:-.

I väntan på FB's utlåtande börjar jag nu undra.

Hur brukar dom göra? Om man jämför min hoj med beggat marknaden ligger värdet på ungefär 13-14 000:-. Det är alltså i princip samma pris för FB att betala, antingen en inlösning eller en reperation. Vad brukar dom göra då? Någon som har erfarenhet av det här, när reperationskostnad är lika med värdet på hojen?¨

Edit; Jag lägger till en fråga. Vilka papper/vilken marknad utgår FB ifrån när de värdesätter hojen? Ringer dom till olika mcfirmor som säljer den typ av hoj som det gäller och jämför priset? Har dom listor över alla vanliga hojar och vad dom är värda efter x antal år eller hur funkar deT?

Last edited:
de brukar reparera upp til 75% av värdet på bilar iallafall...
du som ägare av hojen kan med lite tur ha förtur till att köpa in skrotet..
man brukar få rättså bra av försäkringsbolagen... fick 60 k för min r1:a gav 47k..

lorkan skrev:
2569939 Efter sensommarens lilla incident (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=135977) har nu försäkringsbolag och verkstad fått lite koll på vad arbetet för att reparera hojen kommer gå på, och Hondas verkstad kom fram till att det hamnar på drygt 14 000:-.

I väntan på FB's utlåtande börjar jag nu undra.

Hur brukar dom göra? Om man jämför min hoj med beggat marknaden ligger värdet på ungefär 13-14 000:-. Det är alltså i princip samma pris för FB att betala, antingen en inlösning eller en reperation. Vad brukar dom göra då? Någon som har erfarenhet av det här, när reperationskostnad är lika med värdet på hojen?

75% - 90% av värdet får reparationen uppgå till annars blir det inlösen.. Dock är ju faktiskt värdet diskutabelt. Om du kan visa att tex på blocket säljs din hoj för ett visst pris (20 papp) kan du ju hävda att om du ska köpa en likadan måste du punga ut med mera pengar än vad dom tex listar värdet på motorcykeln (ex 10 papp). Jag har precis fått en av mina hojjar inlöst och gjorde precis det här, vilket enligt mig är rättvist eftersom jag som försäkringstagare måste kunna skaffa mig ett likvärdigt fordon.
Lycka till.

Ducati for life skrev:
2569966 75% - 90% av värdet får reparationen uppgå till annars blir det inlösen.. Dock är ju faktiskt värdet diskutabelt. Om du kan visa att tex på blocket säljs din hoj för ett visst pris (20 papp) kan du ju hävda att om du ska köpa en likadan måste du punga ut med mera pengar än vad dom tex listar värdet på motorcykeln (ex 10 papp). Jag har precis fått en av mina hojjar inlöst och gjorde precis det här, vilket enligt mig är rättvist eftersom jag som försäkringstagare måste kunna skaffa mig ett likvärdigt fordon.
Lycka till.

Jo men om jag då skulle visa på en hoj som kostar 15-16000:- istället så kan dom ju säga att då reparerar dom hellre, eftersom det bara kostar dom drygt 14 000:-..

Troligtvis blir det inlösning sa dom på bolaget för en liten stund sen, frågan är vad beloppet blir..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back