Fazer Fighter, vinterbygge

YZ fille

Don´t bring a knife to a gun fight...
Gick med
29 Aug 2009
Ort
Enköping
Hoj
2009, Yamaha, WR125 X
Tjenare, nu var det dags för mig att dra igång en lite projekt tråd på min Yamaha Fzs600 årsm. 2000! Tanken är att ha en clean muskel stukad fighter till våren, och som min första hoj. Hojen köpte jag av försäkrings bolaget och den är ramlad dock inte så farligt.

uppläget ser ut som följande:

MT-03 lykta
Lite nya kåpor
en ny kylarslang
olja, oljefilter
sportluftfilter (insatts)
rensa upp rumpan lite
ett riktigt välljudat slipon (homemade)
fetare bakdäck
ny tank (dock beggad)
Insugsgummin
Broms/ kopplingsgrepp model race
fixa bakbromsen (bara konstaterat att den inte funkar, men bellägen är bra)
modda och lacka framstänkan

Ungefär så här tänker jag mig att hojen kommer se ut när bygget är klart dock så blir den Svart.


ja det var allt jag kom på nu :) men kanske fyler i lite senare och kan passa på att varna er som har hets :gnissla att det mest sannolikt kommer gå lite segt här i tråden, men kommer att updatera allt jag gör!

update1
så här såg besten ut när jag fick den i sommras!





Skadorna är markerade med dem röda cirklarna!

Update 2

Så har man varit ute och pillat lite idag då! har gjort rent föggarna och bytt insugsgummin, även bytt ut tanken till min nästan nya, svarta fina tank och har även slitit den den hemska framkåpan och kollat lite på hur jag ska lösa monteringen av hastighetsmätaren. känns som om man ska snida ihop ett fäste som liknar org. fast närmare styret, tar lite bilder på det sen och hoppas på tips! Tog tyvär bara en bild när arbetet var klart men ska skärpa mig till nästa update, får även ursäkta mitt garage eller skjul, kalla det vad man man vill fint är det iaf inte!
 
Last edited:

YZ fille

Don´t bring a knife to a gun fight...
Gick med
29 Aug 2009
Ort
Enköping
Hoj
2009, Yamaha, WR125 X
jaha, då har man spenderat hela morgonen i garaget då, fick lite gjort och har tänkt över lite annat, jaja nog tjötat nu kommer bilder!


Har tänkt snajda ihop ett par snygga plåtar som man kan täcka för de stora hålet här?! men gjorde ett par mallar först, dock är jag osäker på om det blir bra, kanske bättre att kapa bort dem fula kåpfästena istället?




vi får se hur jag gör med denna idé men tror för tillfället att jag spolar den...

Hemsnickrade sliponet är i alla fall en god idé ett plus är ju att det faktiskt ser riktigt snyggt ut!



fixade även den läckande kylslangen under förgasarna:

trångt som fan var det...


krängde på en backspegel eftersom den ska besiktigas...


började även plocka den bakpartiet för att byta kåpan och kolla om man kan trimma up rumpan lite!

gammel kåpan, lite sunkig i lacken

även ett dumt clips som ställde till det lite, som tur var så löste sig problemet med våld!


stötte på en till sak som satt fast, dock fick denna rackare duschas med lite penetrerande olja för att släppa...




då var både kåpan och lyset borta, bara att plocka fram sticksågen!

ja ungefär så här tänkte jag att det ska se ut minus allt under tejpen :)



SÅGAT!


Putsat upp det lite :)

Och några sista bilder med skylten på, dock vill jag ha mer vinkel på den men det fixar jag sen...



jusste som ni kanske ser så har jag inte fått min svart bakkåpa men vi får se om den kommer ikväll isf blir det update då!

Lördagsgodis för öronen också :D
http://www.youtube.com/watch?v=MeFPdVlUlyk
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Hur bär man sig åt rent praktiskt att handla hoj av försäkringsbolag? Man kanske måste ha lite kontakter? Verkstäder vet jag handlar såna hojar ibland och fixar.

Gillar stuket på bygget!
 

YZ fille

Don´t bring a knife to a gun fight...
Gick med
29 Aug 2009
Ort
Enköping
Hoj
2009, Yamaha, WR125 X
jo, tror det behövs lite kontakter för att köpa av dem i det här fallet så äger min far en MC butik och han köpte loss hojen från försäkringsbolaget och sen köpte jag den av honom :)
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Ser bra ut!:tummenupp
Ett tips, man behöver ingen backspegel på MC för besiktning! :)
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Ska du besikta så får du mecka nån sorts hållare under skylten för reflexen, den där placeringen blir det backning på.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Ska du besikta så får du mecka nån sorts hållare under skylten för reflexen, den där placeringen blir det backning på.

Ja, formellt sett får man inte sätta några klistermärken eller dylikt på skylten, men det är helt upp till besiktningsmannen om det blir anmärkning eller ej :lotteri

Jag fick tom förslaget av besiktningsmannen att sätta den där (hade en lös med Biltemareflex med tejpbaksida med mig i fickan) när skulle besiktiga Wilden.

Skönt ljud i det därninga sliponet :tummenupp :yoparty
 

YZ fille

Don´t bring a knife to a gun fight...
Gick med
29 Aug 2009
Ort
Enköping
Hoj
2009, Yamaha, WR125 X
Ikväll så fick man hem lite grejor då! ett stycke oljefilter och en dunk med olja! även fått hem den vackra bakdelen, helt ny kåpa! :tummenupp

slet även bort grenröret häromdagen och det ska blästras imorn och även putsa lite på svetsarna så det ser lite mysigare ut...

slänger med någon bild också! :)




Och just det, någon som har koll på hur mycket olja som ska i min maskin efter filter/ olje byte?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ikväll så fick man hem lite grejor då! ett stycke oljefilter och en dunk med olja! även fått hem den vackra bakdelen, helt ny kåpa! :tummenupp

slet även bort grenröret häromdagen och det ska blästras imorn och även putsa lite på svetsarna så det ser lite mysigare ut...

slänger med någon bild också! :)
Och just det, någon som har koll på hur mycket olja som ska i min maskin efter filter/ olje byte?

Innan du blästrar grenröret, testa kör med typ autosol en massa, blir rätt grov yta om man blästrar - lätt att skit fastnar och rostar, om man inte lackar.
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Ikväll så fick man hem lite grejor då! ett stycke oljefilter och en dunk med olja! även fått hem den vackra bakdelen, helt ny kåpa! :tummenupp

slet även bort grenröret häromdagen och det ska blästras imorn och även putsa lite på svetsarna så det ser lite mysigare ut...

slänger med någon bild också! :)




Och just det, någon som har koll på hur mycket olja som ska i min maskin efter filter/ olje byte?

Enligt manualen:

Periodic oil change 2.5 L
With oil filter replacement 2.7 L
Total amount 3.5 L
 

YZ fille

Don´t bring a knife to a gun fight...
Gick med
29 Aug 2009
Ort
Enköping
Hoj
2009, Yamaha, WR125 X
Tack för hjälpen med oljan! Och FreddaAbborre röret skall lackas :) var rostigt och fult det var därför jag skulle blästra av skiten och lacka det igen!
 

YZ fille

Don´t bring a knife to a gun fight...
Gick med
29 Aug 2009
Ort
Enköping
Hoj
2009, Yamaha, WR125 X
Update!!!

Ja nu vare en liten update igen då! idag släpade jag med mig grenröret till skolan och blästrade det,
den första tanken med detta var att kroma hela skiten men vi får se hur det blir med det... just nu ser det ut som att jag kommer lacka det mattsvart ungefär som original. när jag ändå hade plockat bort röret så passade jag på att slipa upp öppningarna lite, det var stora svetsar i som jag ansåg hejdade flödet!

Efter det så fick hojen lite fräsch olja och ett nytt olje filter, passade också på att skruva tillbaka grenröret igen och passade in slip-on dämparen lite noggranare. Sen så gav jag mig på nya kåpan
och limmade fast massa skumkuddar och lister!

klurade lite på hur jag ska montera skylten och jag kom på en bra lösning för att få det nätt och fint,
men det visar jag mer av sen när fästet är klart...

jaja, över till lite bilder istället!


Skolans fina blästerskåp.


Röret blästrat.


Öppnat upp lite.


Ny olja och Oljefilter.


Limmat lite vibrationshämmande skumbitar.


Monterat en gummilist på nya kåpan.


Kåpan monterad.


Också avslutar vi med en kass helhetsbild!

nästa steg i bygget blir nog att försöka ragga tag på MT-03 lyset, dock kan det dröja ett tag då det har visat sig att allt inte är gratis :huvet men det löser sig nog! jaja, ha de bra alla!!
 
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Jag har eventuellt ett MT-03 lyse till salu. Det är svart med de silvriga fästena och original blinkers. Hör av dig om du är intresserad.

Mvh Gustav
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top