Fazer 600 -02 Inte startad på 10 år vad göra innan start???

ricky123

Medlem
Gick med
25 Mar 2021
Hoj
honda xr650r
Hej
Jag blivit erbjuden att köpa en Fazer som inte startats på 8-10 år.
Vad kan behöva göras innan start?
Förgasar och tankrengöring antar jag men vad ska jag mer tänka på?
Antar att packboxen i drivaxeln och tätningarna gafflarna kanske torkat.
Däcken lär väl behöva bytas .
Den har bara gått 1000 mil sen ny.
Nån som har nån aning vad man ens ska bjuda för en sån här?
Tacksam för svar.
Mvh Ricky
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vill du ha den? Köper du med hjärtat: en modell du drömt om sedan du var liten - eller på spekulation för att bara flippa den?

Har den stått inne och torrt, eller ute grishuset?
 

ricky123

Medlem
Gick med
25 Mar 2021
Hoj
honda xr650r
Vill du ha den? Köper du med hjärtat: en modell du drömt om sedan du var liten - eller på spekulation för att bara flippa den?

Har den stått inne och torrt, eller ute grishuset?
Jag har lagt ut annons efter en sånhär -02-03 med nya kåpan.
Fick detta som svar på annonsen.
Den har stått inne i ett varmt cykelförråd hela tiden.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har lagt ut annons efter en sånhär -02-03 med nya kåpan.
Fick detta som svar på annonsen.
Den har stått inne i ett varmt cykelförråd hela tiden.
Det är ju en Yamaha!
Min hade stått från 1996 till 2018.
Bytte olja, rengjorde förgasarna och bytte bromsvätska.
Bytte däcken, men var även tvungen att renovera främre bromsoken, en kolv hade fastnat.
Sedan var det bara att köra.
Visade sig att gaffeltätningarna var lite dassiga, inte alarmerande, men det blev nästa vinters jobb.
Kopplingen var lite ”ruggig” i början, men det gick till sig.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har lagt ut annons efter en sånhär -02-03 med nya kåpan.
Fick detta som svar på annonsen.
Den har stått inne i ett varmt cykelförråd hela tiden.

Nya däck, självklart.

Utgående axel - inte alls säkert att tätningen där har torkat.

Radialtätningar framgaffel - heller inte säkert att dessa gett med sig.

Däremot skall du undersöka framgaffelns hårdkromade yta noggrant.
Aldrig så små ojämnheter och slag utvecklas till rostgropar med elakt skägg när cykeln står stilla.
Räcker inte att titta - känn, smek, dra med fingrarna. Minsta ojämnhet betyder problem.
Somligt kan ev smärglas ned, men du bör gardera med nya gaffelben - och dom är inte billiga.

Risk för rost i tanken. Det kan funka att rengöra med Kreem, men det är mycket pyssel.
Gardera med ny tank - heller inte billigt.

Räkna med ultraljudstvätt av förgasarna. Soppan var bara marginellt bättre för 10 år sedan.
Inte säkert att heller detta behövs, men ha det med i kalkylen.

Ta dig tid att montera av både sadel och tank för att granska kabelmattan efter angrepp från gnagare, och öppna luftburken efter liknande problem.

Sedan finns risk för oxid i kontaktstycken hos en hoj som stått så länge, men det brukar inte avslöja sig förrän lite senare. Tyvärr...

Pris? Tja, du har nog bättre koll på prisbilden för modellen, men räknar man krasst på kostnaden för att återuppväcka en insomnad hoj så landar man så långt under 5.000 att en eventuell säljare riskerar att slå bakut och jaga ut dig ut garaget.

Köp med hjärtat. Lycka till !



Edit!

Bromsvätskan, sade Hannuse. Just det, sade Bull. Glöm inte den.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nya däck, självklart.

Utgående axel - inte alls säkert att tätningen där har torkat.

Radialtätningar framgaffel - heller inte säkert att dessa gett med sig.

Däremot skall du undersöka framgaffelns hårdkromade yta noggrant.
Aldrig så små ojämnheter och slag utvecklas till rostgropar med elakt skägg när cykeln står stilla.
Räcker inte att titta - känn, smek, dra med fingrarna. Minsta ojämnhet betyder problem.
Somligt kan ev smärglas ned, men du bör gardera med nya gaffelben - och dom är inte billiga.

Risk för rost i tanken. Det kan funka att rengöra med Kreem, men det är mycket pyssel.
Gardera med ny tank - heller inte billigt.

Räkna med ultraljudstvätt av förgasarna. Soppan var bara marginellt bättre för 10 år sedan.
Inte säkert att heller detta behövs, men ha det med i kalkylen.

Ta dig tid att montera av både sadel och tank för att granska kabelmattan efter angrepp från gnagare, och öppna luftburken efter liknande problem.

Sedan finns risk för oxid i kontaktstycken hos en hoj som stått så länge, men det brukar inte avslöja sig förrän lite senare. Tyvärr...

Pris? Tja, du har nog bättre koll på prisbilden för modellen, men räknar man krasst på kostnaden för att återuppväcka en insomnad hoj så landar man så långt under 5.000 att en eventuell säljare riskerar att slå bakut och jaga ut dig ut garaget.

Köp med hjärtat. Lycka till !



Edit!

Bromsvätskan, sade Hannuse. Just det, sade Bull. Glöm inte den.
Du blir konservativare när åren går, inget av påståendena är ju såklart fel men den kan ju precis lika gärna fungera utan en enda åtgärd. Vafan det är ju en NY hoj. Jag väcker upp 40 år gamla hojar utan att för en sekund ligga sömnlös över funderingar på att behöva byta innerben.

” Shit, tänk om utöver allt annat behövs nya innerben”

Nah, japanskt krom håller tapt. Ärgade kontakter, kom igen.

Däcken håller säkert för några timmars utvärdering.

Eller som du säger normalt, TJÖÖP

….Var tvungen att redigera och tilllägga detta:

Det är ju en -02, skärp dig
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Hitta inte på problem i förväg, nytt batteri, tanka och se om den startar. Om det läcker om förgasarna vänta ett par timmar så o-ringarna får svälla. Om den inte fungerar som den ska så kan du fundera på fortsättningen och de problem som kan finnas vilket högst troligt är kleggiga förgasare.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hitta inte på problem i förväg, nytt batteri, tanka och se om den startar. Om det läcker om förgasarna vänta ett par timmar så o-ringarna får svälla. Om den inte fungerar som den ska så kan du fundera på fortsättningen och de problem som kan finnas vilket högst troligt är kleggiga förgasare.
Köpte en radfyra som stått 1,5 år i höstas = 2 av 4 flottörventiler satt fast. Köpte två crosshojar som stått i 20+ år i höstas = förgasare så rena att det inte ens var nån vits att ultraljudstvätta. Knepigt detta med soppan
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hitta inte på problem i förväg......som Grandell skriver :)

Kikade runt lite på mina hojjar jag haft(alla mer eller mindre dokumenterade). Bl a tre Fazer 600 som jag pillat med.

En var en lågmilare som stått i många år. Såg fin ut och tänkte väl att....kan ju inte vara så mycket fel på den.

Tömde förgasarna och tank, fyllde på ny bensin, kollade oljan. Med hjälp av startgas o starthjälp så sparkade den igång tillslut.(gick dåligt förståss)
Bra start så...full service inkl ventileler:

Förgasarna tog jag isär. Rengjorde munstyckena med högtalarkabel( är mjukare). Ingen ide med ultraljudstvätt, dom brukar inte ta bort ärgningar. Mest tid till lågfartsmunstyckena.
Läker inte förgasarna så ta inte bort nålventilshuset. Gjorde det misstaget så dom läkte som såll efter provstart(fick beställa nya o-ringar).
Fick sen byta packboxarna i framgaffeln, det har jag fått göra på alla tre.

En vanlig åkomma på Fazer är att insugsgummina är spruckna(på nämnda var det bytt). Ser för jävligt ut. Dock, dom är inte spruckna rakt igenom. Lagade(säkrade upp) på en av Fazarna med Loctite 480 i sprickorna.

Förutom att jag fått pilla i förgasarna och bytt packboxar så har dom väl varit okej. En av dom fick jag inte till bromsarna fram hur jag än försökte.....det var bromslangarna som hade geggat igen invändigt.

Värdet på en sån kan ju bara du sätta. Dom brukar inte ha gått värst mycket som begade och dom är väl inte sådär jättedyra att köpa annars heller.
Det förutsätter också att du själv gör allt mekande eftersom det kan bli hur dyrt som helst att lämna bort.
 

ricky123

Medlem
Gick med
25 Mar 2021
Hoj
honda xr650r
Tack för alla svar, stor hjälp.
Problemet är just att jag inte är nån mekaniker men har en som jag brukar lämna till som inte är svindyr ca 3000-5000kr för förgasartvätt 5 med ultraljudstvätt.
Kan kosta upp till 10.000kr på firma sa dom en annan gång när jag ringde runt lite.
Men det riskerar ju ändå att dra iväg en hel del.
Den finns bara 3-4 mil bort så en titt blir det garanterat.
Återkommer och berättar vad som händer ang denna hoj.
Mvh Ricky
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Köpte en R6a, 99a i vintras som inte varit brukad/startad på bra många år. Jag gjorde följande för att säkerställa att den var i gott skick igen för vägen, och inte minst besiktningen.

Olja + filter, en no brainer, sedan luftfiltret då det smulades sönder i handen på mig när jag plockade av det, vilket innebar att jag dammsög luftburken så eventuella flagor inte hittar in i cylindrarna. Framoken plockades av och kolvarna med packningar togs ut och rengjordes/bytes det som behövdes och givetvis ny bromsvätska och nya belägg. Trycklufts blåste bromsslangarna, banjo bultarna, och bromspumpen. Bak rengjorde jag och ny vätska. Jag byte däcken då de va 14år gamla om än dock i bra skick visuellt. Samtidigt som detta kollade jag hjullagerna och behövde då byta lagerna på bakhjulet. Tömde tanken på gammal bensin, och plockade av tanken och gick igenom kablar/slangar/klämmor för att se så allt va på plats och inte hade sprickor. En ordentlig rengöring av exakt allting gjordes, kedja och drev tvätta jag av med lampolja, de va tydligen nya när hojen slutades köras med, så där behövdes inte mycket mer åtgärdas. Nu spinner den som en katt igen och gick igenom besiktningen utan problem. Och idag är de sol här nere i Skåne, så de får nog bli en liten tur.

Lycka till.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack för alla svar, stor hjälp.
Problemet är just att jag inte är nån mekaniker men har en som jag brukar lämna till som inte är svindyr ca 3000-5000kr för förgasartvätt 5 med ultraljudstvätt.
Kan kosta upp till 10.000kr på firma sa dom en annan gång när jag ringde runt lite.
Men det riskerar ju ändå att dra iväg en hel del.
Den finns bara 3-4 mil bort så en titt blir det garanterat.
Återkommer och berättar vad som händer ang denna hoj.
Mvh Ricky
Vilket jävla rån!!! Inte ens ( notoriskt dyra ) båtmeckar tar så mycket för ultraljudstvätt. Hälften är fortfarande dyrt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för alla svar, stor hjälp.
Problemet är just att jag inte är nån mekaniker men har en som jag brukar lämna till som inte är svindyr ca 3000-5000kr för förgasartvätt 5 med ultraljudstvätt.
Kan kosta upp till 10.000kr på firma sa dom en annan gång när jag ringde runt lite.
Men det riskerar ju ändå att dra iväg en hel del.
Den finns bara 3-4 mil bort så en titt blir det garanterat.
Återkommer och berättar vad som händer ang denna hoj.
Mvh Ricky
Du ingen mekaniker => Glöm den. Tyvärr blir det billigast så. Även om den är gratis hemkörd till dig.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Så otänkbart för mig att jag inte ens tänkte på det. Visst då kan det ju lätt kosta en femribba
Ja, lämnar man in hela hojen för att lämna förgasarna på rengöring är det illa. =) Hade dock kunnat vara en ung migsjälv...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du blir konservativare när åren går, inget av påståendena är ju såklart fel men den kan ju precis lika gärna fungera utan en enda åtgärd. Vafan det är ju en NY hoj. Jag väcker upp 40 år gamla hojar utan att för en sekund ligga sömnlös över funderingar på att behöva byta innerben.

” Shit, tänk om utöver allt annat behövs nya innerben”

Nah, japanskt krom håller tapt. Ärgade kontakter, kom igen.

Däcken håller säkert för några timmars utvärdering.

Eller som du säger normalt, TJÖÖP

….Var tvungen att redigera och tilllägga detta:

Det är ju en -02, skärp dig

Nja, det var nog mer ett par tips vad en oerfaren spekulant behöver titta efter på en gammal kokonghoj.

Jag tolkade TS som inte jätteerfaren på att skruva, och det är skillnad på vad man kan tillåta sig själv och vad man bör rekommendera andra att göra. Det är så lätt att bli bländad av det man vill se.

Själv har jag ett 20 år gammalt härke i kärran just nu. Bara lite över 2000 mil, men ser ut som hejkomochhjälpmig.

Skulle aldrig rekommendera någon jag inte kände att köpa sådan skit. Men för eget bruk går det bra.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top