Favoritvägar i GBGområdet?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Stickyvarning på denna kanske?

Släng upp din favoritsträckor i denna tråd. Okej, lite tidigt kanske, men jag vill veta, analysera och kolla in sträckorna ordentligt innan säsongen :rolleyes:

Skit samma, jag vill veta era favoritvägar.

Min topp 3 - oberoende ordning. Okej, en tillkom.

Härskogsvägen från Härryda till Lerum. Inte andra hållet :)
Hjärtumsvägen börja redan vid Kungälvs fästning. Hela vägen till Trollhättan.
Lügnern-ring. Inkl. alla specialsträckor.
Töllsjövägen, från Bollebygd till Alingsås.

Seså. Ge mig fler.

Last edited:
Inte lätt, du har ju plockat med dom flesta redan.

Hyssna - Bollebyggd är en riktigt go högfartssträcka med många svepande kurvor och fin asfalt.
Hyssna - Rydal liten knixig väg.

Kommer inte ihåg vad alla vägarna hette men på sista åket för i år tog Coola ola med oss på en runda från gp - landvetter - eskilsby - fjärås - åså vidare bortigenom så vi kom till slut ut i örby och därifrån vidare till skene - rydal - Hyssna -bollebyggd - härryda - lerum. det var javlarimej en fin tur i kanonväder på fina vägar.

Last edited:
Jonsered -> lerum.. Längs aspen :tummenupp, lite dålig beläggning dock
Lerum -> olofstorp.. Härliga uiiili-krön :tummenupp
Lygnen ring..
E20, Jonsered -> cetrum... wheelisar! :hoppa

Oj jag blev lite upphetsad här nu.. måste gå ner o titta på hojen... :)

Cathy skrev:
Du får ju inte glömma vår egen lilla bakgård, om man bara ska ta en nypa luft...
KOLLANDA RACEWAY

:hihi :rolleyes:

Där är inte dumt! :)

Är backamo ucklumsvägen? Vet inte! Fint som attan är det iaf!

...sen är ju faktiskt vägen från mölnlycke centrum ut mot hällsnäs rätt sjysst... iallafall tills man kommer till järnvägskorsningen. Där kan man med fördel ta ett dopp i sjön, avnjuta en cigarett och vända tillbaka...

/Z

Tack för tips!

Töllsjövägen är en av mina favoriter (men farlig, farlig med mycket vilt) liksom Lygnern runt. Tyvärr har ni räknat upp alla de sträckor jag kan (och flera därutöver), varför jag inte kan bidra med något. Men...

Har ni kollat "Hojkartan" från SMC? En del av era vägsträckor finns inte med (som t.ex. Bollebygd-Töllsjö-Alingsås) andra är med. Jag vet inte om det är tillåtet (förmodligen inte) men det vore lätt för mig att scanna in en kartsnutt lägga ut i Göteborgstråden eller att skriva ut snutten på färgskrivare. (PMa?)

Alternativet är att köpa kartan av SMC. Kostar 30 spänn. Adress:
http://www.motorcyklisterna.org/

1. från Ödsmål till järnvägsövergången (hoppet, ni som var me i sommras vet vad jag menar).
2.vägarna vi åkte på orust i sommras ut mot mollesund
3.vägen brevid hällingsjö
finns så många å välja mellan, så jobbigt med såna här trådar man vill att de ska vara sommar nu!!!!

Den korta biten mellan Fotskäl och Björketorp är pure racing. Man kan fortsätta på 41:an till Horred för högfartsåka och sen vika av in mot Idala och Fjärås.

Vägen mellan 167:an (Ljungskile) och Svanesund är oxå jäkligt fin.

Sista biten från Tjuvkil ut till Marstrand, fast ofta en del trafik.

Rydal -> Hyssna är grymt trevlig men lite halvlömsk då den är smal med dålig sikt. Perfekt för motard iaf med grymt sköna kurvor. Jättefin omgivning också!

Tycker ni är lite väl vaga i era beskrivningar, känner man inte till vägen så är det hyfsat svårt att ana exakt vilken rutt ni menar och vet man vilken väg det är så är ju informationen tämligen värdelös, eller?

Anneberg-Hällesjö-Hjälm-Fjärås-Sätila-Kulla Södra- Fjärås är en trevlig rutt. Försöker bifoga bild där den är markerad i rött. På www.viamichelin.com finns det väldigt bra kartor. Vore kul om alla som kommer med tips kunde markera sina turer på en kartbild och bifoga. :)

Bifogat

• rutt.gif
    rutt.gif
    102.5 KB · Visningar: 173
kungsbacka - hällingsjö (över fixhult) och hällinsjö lindome tillbaka eller med avarterna annneberg eller kanske till landvetter istället.

Romelandavägen
? Km Väginfo - Romelandavägen - Inskickad av: Thundercat

Gamla vägen till Lilla Edet: Startpunkt Göteborg. Kör E6 mot Oslo, sväng av vid komarken(vet ej vad motet heter, kan heta marstrandsmotet eller liknande. Det är iaf första motet efter du har kört över älven vid kungälv.) Sväng höger vid avfarten sen kör du bara rakt fram genom korsningen där man kan svänga vänster om man skall till sjukhuset. Vägen heter Romelanda vägen. Kör bara rakt fram och följ vägen. När du kommer till Lilla Edet så är det bara att fortsätta rakt fram i den korsningen så kommer du till Trollhättan efter några mil, då svänger man av när det står slussområde eller nåt i den stilen. Alternativt ta vänster i korsningen vid lilla edet och leta sig fram till Stenungsund. Det är bra kvalitet på vägarna.

Favvoväg i Göteborg.... Hmmmm låt mig tänka.... vad finns där? Avenyn, Frölunda, Blåvitt.... Fyfan... favvovägen där är snabbast möjliga väg till Stockholm! :arsele :blah :skrattaåt

RoLLER skrev:
Favvoväg i Göteborg.... Hmmmm låt mig tänka.... vad finns där? Avenyn, Frölunda, Blåvitt.... Fyfan... favvovägen där är snabbast möjliga väg till Stockholm! :arsele :blah :skrattaåt

Hepp... en 08 :banana

Ja skynda sig hem för 2 av 3 (fotbollslag)har gett stockholmare på nöten :)

Här uppe runt Alingsås finns de hur många goa vägar som hellst.

1. Från E20 (mellan a-sås o vårgårda), sväng höger vid Bälinge mot Ljurhalla. Väl i Ljurhalla sväng höger mot Skogsbyggden.

2. Från A-sås, kör 190:an ner till Sjövik, sväng av höger precis inna långa rakan mot Skepplanda. Väl inne på den vägen kan du köra nästan vart du vill och ändå hamna på en go väg.

3. Från Lerum, kör Härskogs-vägen till Landvetter, upp mot flygplatsen, sväng av mot Skene. Sen ska man svänga höger efter en liten bit, in på en smal jätte-kurvig väg. Sen när man kommer fram till T-korset tar man vänster och kör en bra bit. Till slut hamnar man nere i Åsa nånstans har jag för mig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT