Fattigmans NOS

en bustbuttle..
funkar väll bara på tvåtaktare..& flaskan ska vara lika stor som man har cylindervolym på hojen..

Powerbox och bostbutle, kallar man dem. Funkar enbart på motorer med redventiler. Powerboxen återvinner bensinen som blir kvar när redvventilerna stängs. Så man får bättre gasrespons + att den inte drar lika mycket bensin.

DimEnsion skrev:
2118326 Powerbox och bostbutle, kallar man dem. Funkar enbart på motorer med redventiler. Powerboxen återvinner bensinen som blir kvar när redvventilerna stängs. Så man får bättre gasrespons + att den inte drar lika mycket bensin.
Det är väll bara 2 taktare som har redventil va?
jag satte en sån på min minimoto..ingen märkbar skillnad.men sen vägeer man ju 90+..

Inte så hajj på 4taktare men jag tror det bara är 2taktare som har redventiler. Dock vet jag att det finns 2taktare utan redventiler med.
Var den avstämd efter cylindern då? Hur många cc var det på minimoton? Och slaget. Så kan jag ge dig måtten till en avstämd.

Ni verkar lite vilsna hela bunten. Boost bottle brukar den kallas och man stämmer av den för en viss frekvens, dvs varvtal. Därav följer också att den bara funkar inom ett smalt varvtalsområde, i resten av registret stör den bara flödet. Cylnidervolymen har mindre betydelse även om det naturligtvis finns en "lagom" storlek för en given cylindervolym.
Och den funkar naturligtvis på både 2t och 4t, men funktionen är inte som ni beskriver den.

Teorin är samma som för en Helmholtz resonator. Oftast använd som ljuddämpare.

Googla på Helmholtz resonator!

Last edited:
Two stroke man eller så är det du som har fel.
Powerboxen funkar så här, När red-ventilerna är stängda, går bensinångorna upp i powerboxen istället för att hindra dem nya gaserna från förgasaren. Sen när red-ventilerna öppnas igen kommer det ångor både från förgasaren och powerbox"en. Detta ger bättre svar på gasen på låga varv.

DimEnsion skrev:
2118863 Two stroke man eller så är det du som har fel.
Powerboxen funkar så här, När red-ventilerna är stängda, går bensinångorna upp i powerboxen istället för att hindra dem nya gaserna från förgasaren. Sen när red-ventilerna öppnas igen kommer det ångor både från förgasaren och powerbox"en. Detta ger bättre svar på gasen på låga varv.

Jo, jag har sett den beskrivningen många gånger. Men den beskrivningen är gjord av marknadsförare för att folk som skolkat från fysiklektionerna ska tro sig förstå vad det handlar om. Förklaringen är lite inne på rätt spår, men sedan förenklar dom det hela allt för mycket.

Bullsnah skrev:
2118886 Jag har använt en sk. Boost Bottle på en av mina tidigare skotrar(snö) med kännbart positivt resultat. Skickar med en länk:
http://www.slp.cc/catalog.cfm?pageID=detail&catalogID=3&catID=21&productID=368

:huvet Visa mig kurvor från bromsbänken, före resp efter.
Speciellt på en snöskoter ska det till stora effektskillander för att man ska kunna gå på känslan.
Stora temperaturskillnader, stor variation på underlaget även om du lyckades skruva dit prylarna på en timme.

Flera tillverkare har detta på sina tvåtaktare. Yamaha kallar det för YEIS (Yamaha enegry induction system).

heliac skrev:
2118925 Flera tillverkare har detta på sina tvåtaktare. Yamaha kallar det för YEIS (Yamaha enegry induction system).

Jepp, det var väl på 80-talet, dom hade det på motorcyklarna!? På crosshojarna fanns det bara på tidigt 80-tal. Det säger väl en hel del om produkten...

Two stroke man skrev:
2118974 Jepp, det var väl på 80-talet, dom hade det på motorcyklarna!? På crosshojarna fanns det bara på tidigt 80-tal. Det säger väl en hel del om produkten...

Det sitter fortfarande på nya snöskotrar.... det säger väl en hel del om produkten!

Two stroke man skrev:
2118974 Jepp, det var väl på 80-talet, dom hade det på motorcyklarna!? På crosshojarna fanns det bara på tidigt 80-tal. Det säger väl en hel del om produkten...

...Och på deras landsvägshojar på nittiotalet.

(på 125cc iaf)

Yes det stämmer som du säger. Men det där är bara en förklaring om hur den funkar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg