Fattar ni er elräkning?

Cervantes skrev:
Har ett radhus på 200kvm och el räkningarna har gått från 700.- (sommar) till 1800.- (när det va som kallast i vinter) då är det med uppvärmning...

*edit* 2 vuxna och en 10 månaders...

Jobbar på Vattenfall. Rekomenderar att du tecknar fastprisavtal då får du samma pris på elen året runt. Elpriset har gått upp kraftigt o inget tyder på att det kommer gå ner. Hos Vattenfall har vi även något som vi kallar bytesrätt vilket innebär att du har rätt att teckna om ditt avtal en gång/år om priserna skulle gå ner. Har du inte varit i kontakt med ditt elbolag o gjort ett val så blir du automatiskt lagd på ett sk tillsvidarepris som alltid är det dyraste priset ett elbolag har. Så kontakta ditt elbolag o prata med dom. Lycka till!!

HönaPower skrev:
Är 1837:- / månad normalt för hushållsel på villa, 2 personer? :va

Det är fan att ALLT skit ska höjas hela tiden! give me a break!

Nej det är inte normalt. 800:- vore rimligare.

Det var ju en omröstning om vi skulle lägga ner kärnkraften för ett antal år sedan. Det är deras fel att det är dyrt idag.

fox_girl skrev:
1894823 Jobbar på Vattenfall. Rekomenderar att du tecknar fastprisavtal då får du samma pris på elen året runt. Elpriset har gått upp kraftigt o inget tyder på att det kommer gå ner. Hos Vattenfall har vi även något som vi kallar bytesrätt vilket innebär att du har rätt att teckna om ditt avtal en gång/år om priserna skulle gå ner. Har du inte varit i kontakt med ditt elbolag o gjort ett val så blir du automatiskt lagd på ett sk tillsvidarepris som alltid är det dyraste priset ett elbolag har. Så kontakta ditt elbolag o prata med dom. Lycka till!!

Kan du inte fixa Sporthojspris på elen hos vattenfall då?

:rolleyes:

Är 3.498:- per månad normalt för en villa på ca 100 m2 med direktverkande el? Detta avser alla avgifter.

Under vintern har vi konstant legat på runt 3.500:- / månad. :huvet Kan det verkligen vara normalt?

Innan dom böt elmätaren vi hade mot en sådan där fjärravläsbar mackapär så låg vi på en årsförbrukning på under 7.000 kw, nu med den nya mätaren ökade våran förbrukning 500%... :va

Var det fel på den gamla mätaren eller är det fel på den nya?

Jag kan säga att kåken är väl inte världens mest välisolerade, samt att ungefär 90 m2 garage är inräknat i den summan.

På frågan i rubriken svarar jag dessutom NEJ, jag fattar inte ett skit av elräkningarna.

Är väl inte så svårt?
Det står en siffra längst ner. Den pröjsar man :)
Man har ju oftast lite mer "driftsel" i en villa än i lägenhet. Tvättmaskin, torktummlare (kan man väl ha i lgh åxå, men inte alla), större kyl/frys, utebelysning o.s.v, m.m, etc...

Jag öppnade nyss min räkning och den slutade på 540:-/månad. Då bor vi i en tvåa på 50kvm och vi har gratis uppvärmning. Dags att sluta sluta slösa kanske :tomten Eller så kanske man ska ta och se över sitt avtal och ansluta till ett billigare. Har bara grundavtal så jag antar att det är det dyraste man kan ha? Ingen bindning eller nåt, ringde bara och tecknade när vi flyttade in här.

Dee_cati skrev:
2059361 Jag öppnade nyss min räkning och den slutade på 540:-/månad. Då bor vi i en tvåa på 50kvm och vi har gratis uppvärmning.
:skrämd Min räkning ligger på 500-600,- för tre månader, bor i en tvåa på 64 kvm...!

N.Blomqvist skrev:
2059406 Men då kan du knappast ha elvärme? :tungan
Nej, precis som Dee_cati så har jag gratis uppvärmning.. Och min elräkning är ändå bara en tredjedel så stor, trots större bostadsyta.... :7peta

N.Blomqvist skrev:
2059417 Du har det bra, du. :)
Börjar inse det nu, jag tyckte att jag hade hög elräkning och har funderat länge på att dra ner på det. Typ stänga av datorn när jag inte använder den, inte ha radion igång 5.30-23.00 mm, men det behöver jag tydligen inte bry mig om mer.. :)

FeeBee skrev:
2059412 Nej, precis som Dee_cati så har jag gratis uppvärmning.. Och min elräkning är ändå bara en tredjedel så stor, trots större bostadsyta.... :7peta

Jo det är märkligt, tycker inte jag gör av med så mycket ändå men jag ska nog börja checka av elmätaren och kolla så jag inte blir blåst.
Iofs så står tv'n på rätt ofta och det blir minst 5 filmer i veckan på projektorn som jag antar drar rätt friskt med kräm.
Sen är det förstärkare i både sovrum och vardagsrum som är på samtidigt som tv'n men dessa kan inte dra så mycket tycker jag.
Datorn är nog den största boven, den står på minst 15h/dygn i snitt skulle jag tippa på.
Spisen används nästan varje dag och det drar ju mycket med både plattor och ugn på?

Men fortfarande tror jag att jag kan sänka elräkningen genom att bara byta leverantör.

Så här står det bla på fakturan:
El 959kWh á 44,50 öre
Elcertifikat avgift 959kWh á 2,70 öre
Energiskatt 959kWh á 26,10 öre
Elöverföring 959kWh á 12,08 öre

Sen tillkommer lite annat som moms, abonnemangsavgift.

Dee_cati skrev:
2059471
El 959kWh á 44,50 öre
Elcertifikat avgift 959kWh á 2,70 öre
Energiskatt 959kWh á 26,10 öre
Elöverföring 959kWh á 12,08 öre

Sen tillkommer lite annat som moms, abonnemangsavgift.

Jag har inte stenkoll på sånt där, jag får en räkning från E-on på ca 250,- och månaden efter en räkning på lika mycket från hålans lokala Elverk där nätavgifter och annat småroligt finns listat..
Båda är för tre månader, det är ungefär det enda jag har koll på.. :)
Och jag har flexpris som tydligen ska va dyrast...

N.Blomqvist skrev:
Innan dom böt elmätaren vi hade mot en sådan där fjärravläsbar mackapär så låg vi på en årsförbrukning på under 7.000 kw, nu med den nya mätaren ökade våran förbrukning 500%... :va

Jag kan säga att kåken är väl inte världens mest välisolerade, samt att ungefär 90 m2 garage är inräknat i den summan.

Nej, detta kan inte stämma. 7000 kw/år är bara hushållsel. Ska du dessutom värma upp kåken så lär en siffra på 20000kw/år vara rimligare. (kan tom. vara 5000-8000 högre)

Det är nog inget fel på den nya mätaren, utan på räknesättet.

HönaPower skrev:
1869854 Jag vet inte...men jag kan inte vara ensam....alltså elräkningen, är ju det mest opedagogiska helvete som finns, inte roligare att den blir högre för varje jävla månad...

Villaägare, vad betalar ni per månad i el, hushållsel alltså, ej inräknat uppvärmning?

Låter mycket tycker jag!! 1250kr/mån själv med uppvärmning ved/el och då har jag 25kvm dåligt isolerat mc-garage som håller 18 grader hela vintern via el element.

FeeBee skrev:
2059403 :skrämd Min räkning ligger på 500-600,- för tre månader, bor i en tvåa på 64 kvm...!

850.- för tre månader i en tvåa på 67 m2...
...and that kinda suck!

JörgenT skrev:
2060643
HönaPower skrev:
1869854 Jag vet inte...men jag kan inte vara ensam....alltså elräkningen, är ju det mest opedagogiska helvete som finns, inte roligare att den blir högre för varje jävla månad...

Villaägare, vad betalar ni per månad i el, hushållsel alltså, ej inräknat uppvärmning?

Låter mycket tycker jag!! 1250kr/mån själv med uppvärmning ved/el och då har jag 25kvm dåligt isolerat mc-garage som håller 18 grader hela vintern via el element.

Är ingen villaägare, men har lite koll ändå. Man brukar räkna ca 6000kw/år på hushållsel. Det blir väl i runda slängar 6-7000:-/år

N.Blomqvist skrev:
2059297 Är 3.498:- per månad normalt för en villa på ca 100 m2 med direktverkande el? Detta avser alla avgifter.

Under vintern har vi konstant legat på runt 3.500:- / månad. :huvet Kan det verkligen vara normalt?

Den gamla mätaren visade duktigt fel. Totalt nästan 200 m2 som är eluppvärmt och inte så bra isolerat, det kan gott och väl bli de summor du nämner. Motsvarar ungefär vad jag betalar om jag bara låter elpatronen gå. Eldar jag med ved kontinuerligt, sänks elförbrukningen till ca 1/3-1/4. Det ska dock in en pelletsbrännare snart för att minska arbetet och få jämnare värme.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon