Fattar nada gällande Trafik förs...

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
Benelli 1130 TNT
Jag teknade en helt vanlig trafikförs. när jag bodde ca 4 mil norr om GBG. Betalade då ca 6000:-/år.(GSXR 750) Sen när jag flyttade till GBG höjdes min Trafik förs. med ca 50% !

Någon som vet hur det funkar egentligen?!? Visst kan jag förstå om halv/hel blir dyrare då det sannolikt stjäls mer hojjar i "storstan" än ute på landsbyggden, men va faan. jag kör ju fortfarande på samma jävla vägar som innan... :huvet

När jag ringde upp för att fråga vad det grundar sig på fick jag till svar att det "antagligen" sker fler olyckor på mitt postnummer än vad det gjorde på mitt förra?!. En polade kollade upp statistiken, och förra året var det bara fyra Mc olyckor registrerade på mina 3 första p-nummer siffror. (1 med dödlig utgång).. Men om det stämmer som kärringen på förs bolaget säger.. så stackars alla som bor i Marks kommun, Med alla goa MC vägar som ni har där så, borde det hända en hel del olyckor... :gnissla Ni måste ju betala sjuka förs premier .. NOT...!

Som sagt fattar nada... :confused:

Mer trafik, större risk att köra på ett annat fordon. Så svårt är det väl inte?

Jag teknade en helt vanlig trafikförs. när jag bodde ca 4 mil norr om GBG. Betalade då ca 6000:-/år.(GSXR 750) Sen när jag flyttade till GBG höjdes min Trafik förs. med ca 50% !

Någon som vet hur det funkar egentligen?!? Visst kan jag förstå om halv/hel blir dyrare då det sannolikt stjäls mer hojjar i "storstan" än ute på landsbyggden, men va faan. jag kör ju fortfarande på samma jävla vägar som innan... :huvet

När jag ringde upp för att fråga vad det grundar sig på fick jag till svar att det "antagligen" sker fler olyckor på mitt postnummer än vad det gjorde på mitt förra?!. En polade kollade upp statistiken, och förra året var det bara fyra Mc olyckor registrerade på mina 3 första p-nummer siffror. (1 med dödlig utgång).. Men om det stämmer som kärringen på förs bolaget säger.. så stackars alla som bor i Marks kommun, Med alla goa MC vägar som ni har där så, borde det hända en hel del olyckor... :gnissla Ni måste ju betala sjuka förs premier .. NOT...!

Som sagt fattar nada... :confused:

Det är inte så enkelt att du flyttade i samband med att regeringen la på skatt på alla trafikförsäkringar??
Där har du i så fall en ganska juste höjning för ingenting.

Din trafikförsäkring har som sagt inget med stöld eller skador på hoj att göra.
http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=129

Den tenderar att bli dyrare desto närmare storstad du bor.

Vilket heller inte stämmer.. Jag har kollat upp en "finare" adress som ligger mitt i stan som är billigare än min nya.

Oavsätt så förstår jag inte endå..
Det kan ju knappast vara statistik dom går efter på bolagen..

Det är inte så enkelt att du flyttade i samband med att regeringen la på skatt på alla trafikförsäkringar??
Där har du i så fall en ganska juste höjning för ingenting.

Nä, så var det tyvärr inte, men bra tanke endå.

Mer trafik, större risk att köra på ett annat fordon. Så svårt är det väl inte?

Större risk? Statistiken säger i mitt fall ngt annat. hade det gällt bil, så håller jag med dig.

Last edited:
Vilket heller inte stämmer.. Jag har kollat upp en "finare" adress som ligger mitt i stan som är billigare än min nya.

Oavsätt så förstår jag inte endå..
Det kan ju knappast vara statistik dom går efter på bolagen..

Nä, så var det tyvärr inte, men bra tanke endå.

Större risk? Statistiken säger i mitt fall ngt annat. hade det gällt bil, så håller jag med dig.

Du har just blivit varse om att du blitt rövad tyvärr är nog svaret du söker!

Län, kommun, församling kan påverka premiesättningen.

Försäkringsbolagsstatistik som säger att boende i vissa områden oftare krockar än andra. Dvs i ett "fint" område med exklusiva fordon som de boende är rädda om gör att det är billigare än i ett område med "pundare" som kör rishögar och skiter i vad som händer, grovt förenklat.

Fd försäkringstjänsteman.

Bor du på postnummer 11111 där de senase året har bott 3 personer involverade i mcolyckor så får du lägre premie än om du bor på 22222 där de senaste året bott 14 personer involverade i mcolyckor.

Har inte med saken att göra var mcolyckorna har skett...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026