Fastsättning på färja

Harrysson

Medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
FZ6S
Jag och Bettan ska en tur till Bornholm i maj och tänkte därför kolla era erfarenheter kring att surra fast henne på båten. (Silvertejp mot en stolpe är inget alternativ :gnissla ). Räcker det med ett spännband över sadeln? Hon har centralstöd.

Personalen på färgan spänner fast din hoj på det bästa sättet! :tummenupp

Det finns spännband på båten. Har du använt spännband innan så går det plättlätt.
Har du inte gjort det står du för underhållningen av de andra hojåkare som är ombytta och klara innan du ens hittat båda ändarna.

Therudeboy skrev:

Lite inte på det. Jag har aldrig hör om nån som fått hjälp. Och jag tror inte att jag skulle vilja att nån sommararbetande 17åring ska spänna fast min hoj.

Tycker att du skall ta med dig ett par egna spännband. För sääkerhets skull. Det tar ju inte så stor plats i väskan.

Finns spännband på båtarna, en del färjeåkarproffs har med ett eget spännband, för det kan vara lite si och så med skicket och konstruktionen på de som finns på båten.

Sen så ska du surra cykel när den står på sidostödet och inte på centralstödet. Ett spännband över sadeln räcker men vissa surrar så att det knappt går att se att det finns en cykel under alla band. Jag brukar komplettera med ett extraband från fotpinnebryggan eller liknande.

Ibland så delar de även ut snören att binda runt bromshandtaget å så finns det sådana där stoppar som man sätter bakom däcket.

Victor skrev:
Lite inte på det. Jag har aldrig hör om nån som fått hjälp. Och jag tror inte att jag skulle vilja att nån sommararbetande 17åring ska spänna fast min hoj.

På dom båtarna jag åker ofta så spänner alltid folket som jobbar fast både bil och mc. Och där finns som tur väl är inga 17 åringar som kan göra massa fel.

Therudeboy skrev:

Inte de båtar jag åkt, de vill ju inte ha ansvaret om din hoj välter eller hur!

Det ska finnas spännband ombord på båtarna, jag sätter 2 fram och 2 bak och spänner ner hela hojen, utan stöd i... sen sitter hojen som berget... även på englandsbåten och den turen var inte precis lugn...

MVH

Harrysson skrev:
Jag och Bettan ska en tur till Bornholm i maj och tänkte därför kolla era erfarenheter kring att surra fast henne på båten. (Silvertejp mot en stolpe är inget alternativ :gnissla ). Räcker det med ett spännband över sadeln? Hon har centralstöd.

Du kan väl skaffa en sidvagn :D

Åker man Finlandsbåt surras det inte fast ett skit. Dom säger att det inte behövs men gör det om du vill. Det finns inga spännband alls att låna
Dom säger att dom aldrig har sett en cykel välta omkull... (Vågorna är inte speciellt höga på somrarna) :rolleyes:

Jag hetsade också upp mig men när jag åkte Trelleborg-Rostock körde vi osurrat utan problem. Gummikilar fram och bak + styrlås på. Och NEJ, jag tror inte man kan knäcka det om det inte är storm i princip.

Var två snubbar med Ducati + packväskor + GTex som surrade och hade sig som tusan. När alla andra sedan länge redan satt med en öl kom de upp med sandaler och khakishorts dragna långt upp i mumindalen... :D

Allt beror på vilken färjelinjen man åker - om det finns fastspänningsanordningar. Vissa färjor har riktiga ställ som cykeln körs in i och dras fast med lastspännare i gaffeln - sitter kalasbra även under hård storm. Men t.ex. på Eckerölinjen, Viking Line o.d. är man hänvisad till diverse lösa rep och tampar som sitter fast i stegar och rör längs skrovets insida. Det fungerar dock ganska bra det med om man vet hur man ska dra fast hojen: Använd aldrig centralstödet! (cykeln är svårare att spänna ner då) Ner med sidostöd och lägg i ettans växel. Dra fast rep eller band i gaffelkrona och någonstans baktill (sving eller fästöglor). Spänn åt så att hojen dras ner mot däck (på de två hjulen och stödet med fjädringen komprimerad en bit) och lutar in mot "väggen". Låt inga lastare på färjan dra fast hojen, det blir säkerligen bara fel och resulterar i repor eller annan olycka...

En annan sak om färjor. PRISET!
Fan man betalar nästan för en bilplats, så blir inklämd mellan några lastpallar eller annat skit. Får alltid köra på sist så dom trycker in en var det nu finns plats... Bredvid trampcyklar etc... Men cyklister, dom slipper betala + att dom inte behöver oroa sig för repor från en mc som dom står ihopbuntad med. För jävligt alltså! :kocko :huvet :mad:

när jag & några kompisar åkte till gotland var det riktigt kassa spännband, men det gick ändå. man får trixa lite :)
men, för att citera en handledare "med konster & knep får dom fattiga knulla" :rolleyes:

ta med dig dina depåstöd... det är nog det bästa.

jag åkte med någon vanlig liten färja i norge för ett par år sedan... inte en enda repstump... dåligt väder osv osv.... tror du man höll om sin älskling... här tas inga risker.
ta med egna spännband... så vet du ju att du kan spänna fast den iallfall.

Angående att man ska ha ettan i, jag tycker inte det är nån jättebra ide.
Man ska ha hojen stabilt surrad, och så ska den inte "jucka" fram och tillbaka.
Varför inte göra som när man har den på ett släp, spänn fast gaffeln och det är klart. Det förutsätter iofs fästöglor i golvet (eller heter det durken?) ganska nära väggen. Eller vad fan nu en vägg kan kallas på båtar.
Jag var skeptisk innan jag testade men en sånhär är faktiskt skitbra;
spannband.jpg

Nicke skrev:
Var två snubbar med Ducati + packväskor + GTex som surrade och hade sig som tusan. När alla andra sedan länge redan satt med en öl kom de upp med sandaler och khakishorts dragna långt upp i mumindalen... :D

Haha, låter som en variant på "Sällskapsresan"
När jag åkte till Gotland förra sommaren så var den någon (antagligen härifrån) som surrade sin hoj med typ fem spännband. Den stod fortfarande sådär lagom stabilt.

Droopfy skrev:
ta med dig dina depåstöd... det är nog det bästa.

Hur fan får man med sig ett depåstöd på hojsemestern?
Och tror du att hojen står bra på ett sånt när det gungar?

Hur fan får man med sig ett depåstöd på hojsemestern?
Och tror du att hojen står bra på ett sånt när det gungar?[/QUOTE]

visst är det väl ändå underbart med en skvätt ironi?
:hihi

Hojen på sidostödet. Ett spännband ganska högt i ramen å dra ner å spänn fast hårt som fan i golvet på samma sida som hojen lutar mot. Ettan i å klossar under hjulen, ska fan inte röra sig då. Funka för mig på gotlandsfärjan i mars.

Om man tar en packrem så kan man dra åt bromshandtaget också. Vissa, inte jag, verkar vara skraja för att ha växel i.

Metal_K12 skrev:
Hojen på sidostödet. Ett spännband ganska högt i ramen å dra ner å spänn fast hårt som fan i golvet på samma sida som hojen lutar mot. Ettan i å klossar under hjulen, ska fan inte röra sig då. Funka för mig på gotlandsfärjan i mars.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back