Fastrostad bult, vad göra?

Zpyke

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Har fått ett problem, har en Honda CB 750 från -82, bulten som håller oljefiltret på plats har rostat fast. Vet inte hur det ser ut på insidan, om bilten e lång eller kort. Funderar på att svettsa fast ett rör i bultskallen som är rönder rostad (alltså rund e den nu) o dra loss, bära eller brista.

Har någon några andra bra ideer?

//Peter

Vet inte hur det ser ut på din hoj men på min Honda från samma tidsepok så är det ett vanligt filter på. Allså ett som är gängat på insidan och inte kan "rosta" fast om det sitter ett filter på.
Eller vilken bult menar du?

Hej

Det e ett inbyggt filter, ett öppet som e om slutet av en lättmetallkorg. Så innanför där sitter ett filter. Det filtret ser inte ut som dom "nya" som man gänger på. Men nu e det bulten som håller metallkorgen. Och bulten e sönder rostad, så ja får inte grepp om den med varken rör tång eller någon annan tång.

Vet du vilken bult ja menar då? (kanske lite rörig förklaring)

Mvh
peter

Inte ovanligt att det är en specialbult till oljefiltret, därför skulle jag hellre satsa på att svetsa fast en mutter, på så sätt kan du fortsätta använda bulten.
Fördelen med att använda en mutter (framför ett längre rör) är att du kan svetsa inuti muttern, då kan du fortfarande nyttja mutterns sexkant.
Borrar du dessutom ur gängorna ur muttern så får du ytterligare en fördel:
*Lättare att komma åt med svetsen
*Ingen ytbehandling kvar i muttern som ställer till det
Det blev iofs två fördelar men du får väl se den ena som bonus. :D

Min polare har sen många år en hjulmutter till Saab 900 på oljefilterbulten på sin XJ 750. :tummenupp

Tack för tipset. Det får nog bli den lösningen. Frågan e bara om bulten sitter så hårt att inte går loss utan att den går av. Då får ja visserligen av "locket" som håller olje filtret, men får ja ut bulten...? är det en lång bult innanför?

Men ja ska borra ur gängorna o sen svettsa fast muttern.

Zpyke skrev:
Tack för tipset. Det får nog bli den lösningen. Frågan e bara om bulten sitter så hårt att inte går loss utan att den går av. Då får ja visserligen av "locket" som håller olje filtret, men får ja ut bulten...? är det en lång bult innanför?

Men ja ska borra ur gängorna o sen svettsa fast muttern.
''Bulten'' är ca 10cm lång och ca 18mm i dia. den är urborrad men med
mycket gods kvar.
Den går inte av när du lossar den, ett tips är att slå några raska slag på bultskallen innan du greppar den nya fastsvetsade muttern.
Eftersom bulten är av stål och motorblocket av aluminium så ''värms'' bulten fast
i blocket.

Tack för svaret. Ja då e det bara o svettsa alltså och slå lite. Tackar för bra svar. Nu åter står mitt jobb o fixa detta så olje filtret kan bytas.

Tipset att slå på en skruv som sitter fast brukar funka bra.
Men inte borde väl skruven vara fastrostad inne i filterhållaren i alla fall?

Ett knep jag brukar ta till på runddragna skallar är en mutterspräckare.
http://www.biltema.se/search/searchres.asp?strSearch=mutterspr

Den äter sej in bra i materialet, sedan kan man koppla på ett rör eller en stor skiftnyckel och dra runt i den runddragna skruvens rotationsriktning.
Med fördel så kan man knacka lite på skallen innan (obs på skruvskallen :D ).

Ozzian skrev:
Tipset att slå på en skruv som sitter fast brukar funka bra.
Men inte borde väl skruven vara fastrostad inne i filterhållaren i alla fall?

Ett knep jag brukar ta till på runddragna skallar är en mutterspräckare.
http://www.biltema.se/search/searchres.asp?strSearch=mutterspr

Den äter sej in bra i materialet, sedan kan man koppla på ett rör eller en stor skiftnyckel och dra runt i den runddragna skruvens rotationsriktning.
Med fördel så kan man knacka lite på skallen innan (obs på skruvskallen :D ).

Hmm, tror du det funkar på mina sönderskruvade ljuddämparmuttrar? Körde av en skruvskalle å två blev runda inuti (insex), måttligt roligt när man ska byta utgåendeaxellager.. iofs lite jobbigt att köra till hbg för att köpa en grej för 40 spänn... (6-7 mil)

Mutterspräckare är mitt tips oxo. Har oxo en från Biltema för 40 spänn eller vad den nu kostade. Ofta räcker det med att låta den äta sig in lite i muttern, och sedan använda spräckaren för att skruva loss muttern, om det går alltså. :tummenupp

sedan när du väl ska dra lös bulten, slit inte långsamt då, gör hellre ett ordentligt ryck, större chans att bulten håller då

Men om bulten nu sitter så hårt att skallen (mutter skallen alltså :D ) går sönder i rycket, då finns inte mycket kvar i o svettsa, eller har ja fel? Har det hänt dig någon gång, eller sitter mutterspräckaren så pass hårt?

Zpyke skrev:
Men om bulten nu sitter så hårt att skallen (mutter skallen alltså :D ) går sönder i rycket, då finns inte mycket kvar i o svettsa, eller har ja fel? Har det hänt dig någon gång, eller sitter mutterspräckaren så pass hårt?

Det jag menade när jag pratade om mutterspräckaren var att man kan använda den på runddragna skruvskallar.
Om det är en mutter som sitter fast så ska du använda mutterspräckaren till det den egentligen är tänkt för, dvs spräcka muttern så trillar den bort hur lätt som helst, utan några svordomar :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...