Fastnade i en fartkamera i Tyskland. Nån mer??

mr_baloo82

Baloo
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Yamaha 600 Fazer
Idag när jag körde hem från Berlin så mitt ute i ingenmansland stod en fartkamera som knäppte ett kort av mig. Har väl inte mycket till försvar mer än att gps:en strulade och jag ville bara hem. Hann inte reagera på om jag körde 70 på 50 väg eller rentav 90!!!! på 50 :huvet
Nån mer som har råkat fastnade på bild som vet hur detta funkar nu?? Skickade dom hem böter? Överklagade ni?? Sket dom i det?? vad kostade det isåfall?? osv.
Ni kan tro att dom sista 5h hemåt satt man o :va
jaja, jävligt dumt att man inte har mer koll, så inga moralpredikningar tack ;)

Tack på förhand. Björn
Ps. det var med bil jag körde.Ds

.

Händer inte så mycket. Förmodligen kommer du inte ens få ett brev hem eller nåt för de är inte så intresserade av att ta utlänska bilar. Polisen har inget samarbete med tyskland vad det gäller fortkörning osv. Kostar dem mer att hantera papper.
Vi åkte fast i Tyskland och har aldrig hört något så du kan nog vara lugn! Jag tog upp det med en polis som sa att det inte arbetar över gränsen när det gäller fartkameror för de har inte tid samt att det kostar mer än det smakar..

I alla fall var det så för några år sedan.
Kör lugnt!

nä när jag körde hem från österrike förra vintern så hade jag 3 st kamerar som blixtra för mej.. men inget brev hem.. ena gången va på väg ner o dom andra 2 på vägen hem.. så de e nog rätt lugnt..

Händer inte så mycket. Förmodligen kommer du inte ens få ett brev hem eller nåt för de är inte så intresserade av att ta utlänska bilar. Polisen har inget samarbete med tyskland vad det gäller fortkörning osv. Kostar dem mer att hantera papper.
Vi åkte fast i Tyskland och har aldrig hört något så du kan nog vara lugn! Jag tog upp det med en polis som sa att det inte arbetar över gränsen när det gäller fartkameror för de har inte tid samt att det kostar mer än det smakar..

I alla fall var det så för några år sedan.
Kör lugnt!

nä när jag körde hem från österrike förra vintern så hade jag 3 st kamerar som blixtra för mej.. men inget brev hem.. ena gången va på väg ner o dom andra 2 på vägen hem.. så de e nog rätt lugnt..

Ja det låter ju skönt.....såg tusenlapparna flyga iväg där ett tag. Så jag hoppas att där inte händer något med mig iheller. Men det gör det säkert......Händer alltid konstiga saker när jag ska nånting. Tex. Tre dagar innan jag skulle till Berlin så hittade jag min bil utan fälgar uppställd på ett par stockar :gnissla
See YA :yoparty

Jag hade bara haft bilen i 3 veckor innan dom snodde dom. Hade inte kollat om där var innan, men nu ska där nya på. Läskiga kvarter även nära slummen ;)

Jag hade bara haft bilen i 3 veckor innan dom snodde dom. Hade inte kollat om där var innan, men nu ska där nya på. Läskiga kvarter även nära slummen ;)

Trist man inte kan få ha sina saker i fred.
Det är väl såna Adnan killar som snodde hojar för ett tag sen.

Märkligt att SD fick så många röster däromkring :)

Men somsagt köp några låsmuttrar,bör iallafall försvåra för den långfingriga och i sammanhanget är det inte många pengar för bultarna (200-300 kr kanske)
Hoppas du får ha resten i fred.

Ang fartkamera tror jag det är lungt i Tyskland,vet ej hur det funkar om man blir tagen direkt på plats vid fortkörning.

Kamerorna i Norge då? Har dom inte nåt samarbete med Sverige?

"Jag känner en" som förra året i Tyskland körde ca 100 km/h på 70-sträcka med sin bil. Han fick böterna hemskickade (30 Euro) men struntade i att betala dessa, ingenting har hänt sedan dess.

Dock så kommer ett EU-samarbete mellan ordningsmakten att ske i framtiden för att driva in dessa fortkörningsböter, böter för felparkering etc.

Trist man inte kan få ha sina saker i fred.
Det är väl såna Adnan killar som snodde hojar för ett tag sen.

Märkligt att SD fick så många röster däromkring :)

Men somsagt köp några låsmuttrar,bör iallafall försvåra för den långfingriga och i sammanhanget är det inte många pengar för bultarna (200-300 kr kanske)
Hoppas du får ha resten i fred.

Ang fartkamera tror jag det är lungt i Tyskland,vet ej hur det funkar om man blir tagen direkt på plats vid fortkörning.

Kör man för fort utomlands så får man böter. Jag är ganska säker på att dom drivs in även om du bor i Sverige. Dom samarbetar på den punkten. Anledningen att man låtit folk komma undan från fartkamerorna är att det ju är föraren som ska betala och tyska myndigheter har inte tillgång till svenska körkortsregistret. Jag antar att det skulle funka att skicka kamerabilderna till svenska polisen men dom har inget sådant samarbete. Jag antar att svenska staten inte är så intresserade av det. Det är ju en ren förlustaffär för sverige att lägga ner tid på att få en svensk att betala böter till tyska myndigheter.

Låsbultar ger ett begränsat skydd. EDIT MR K. GE INTE TIPS PÅ HUR MAN STJÄL SAKER.

Last edited by a moderator:
Låsbultar ger ett begränsat skydd. EDIT MR K. GE INTE TIPS PÅ HUR MAN STJÄL SAKER.

Nu vill jag inte vara sån.. men de som är där o tallar på sånna saker har den infon redan....

Men för att vara korrekt så ger Låsbultar falsk trygghet.
Det tar en minut eller två extra att ta bort dem bara... Fråga din däckhandlare...

Nu vill jag inte vara sån.. men de som är där o tallar på sånna saker har den infon redan....

Det tar en minut eller två extra att ta bort dem bara... Fråga din däckhandlare...

Jo jag har också hört det, ska till däckhandlaren idag o kränga på nya däck på dom nya fälgarna, blir väl ändå att man köper sig en falsk trygghet. Vill dom ha fälgarna så tar dom fälgarna. Har kanske tur så att jag får tillgång till ett garage idag, så det känns isåfall bättre.

Åkte 140km/h på 70väg i tyskland när kamerablixten kom. Kom inga böter hem som tur var.

Dom skickar kort till Sverige men har lite svårare att bevisa att rätt person körde och att driva vidare frågan.

Polarns morsa (lagom vagt :) )klarade sig när hon fick en räkning, iof i leasingbil, men det utreddes tillräckligt för att dom skulle fråga henne om hon körde i Norge det aktuella datumet vilket hon förnekade och klarade sig... fult att ljuga men det var inga nådiga böter dom skulle ha in av henne... :näsblod

Jodå, fastnade på kamera ute på obyggden när jag hämtade hojen i höstas...sen på väg tillbaka genom samma by så "POFF"...:D en gång till.

Det gick bra....inget hört sen dess. :)

Tyskarna har tydligen inget samarbete....än. Utan det jag hört är att om de ska ta dig så måste de göra det innan du passerar gränsen. Men då ska informationen komma polisen tillhanda och gränskontrollen skulle i så fall "plocka" dig. Du måste betala innan du lämnar landet....:gnissla har dock inte hört någon som råkat ut för det, är nog alldeles för omständigt.

tar precis lika lång tid att plocka en låsbult som en vanlig.. vet av erfarenhet ;)

Har 4 st bilder på min hyrbil från Irland, dom bemödade sig att skicka inbetalningskortet med men jag tyckte att 80 € per bild var för mycket att betala, bilderna var fantame inte ens bra....

Vet inte hur det är i europa men en bekant till mig fastnade på en kamera i Usa.
När han sen vid ett annat tillfälle skulle in i Usa så fastnade han i passkontrollen, fick svaret "betala din böteslapp eller vänd om" :D :D fanns ju inte många val för han att göra när han stod där *heh* bara att punga upp

Har 4 st bilder på min hyrbil från Irland, dom bemödade sig att skicka inbetalningskortet med men jag tyckte att 80 € per bild var för mycket att betala, bilderna var fantame inte ens bra....

heheh vaddå skulle du betalat med nöje om bilderna varit av bra kvalité *skoja* Strike a pose... :rofl :rofl

Last edited:
Betalade du då??

tar precis lika lång tid att plocka en låsbult som en vanlig.. vet av erfarenhet ;)

Vad gör du när du inte kör hoj om man får fråga?? ;) snackade med däckahandlaren idag och dom har tydligen nån bult som ska vara omöjlig (?) att få av, gick inte att borra upp eller nånting, det var tom. så att däckhandlaren hade problem att få av bultar som folk hade försökt ta av.....Vet inte om det stämmer, men det lät bra ;)
Bjuder på en bild hur jag hittade min bil.

Bifogat

• IMG_40212222222.JPG
    IMG_40212222222.JPG
    132.3 KB · Visningar: 187
Betalade du då??

Vad gör du när du inte kör hoj om man får fråga?? ;) snackade med däckahandlaren idag och dom har tydligen nån bult som ska vara omöjlig (?) att få av, gick inte att borra upp eller nånting, det var tom. så att däckhandlaren hade problem att få av bultar som folk hade försökt ta av.....Vet inte om det stämmer, men det lät bra ;)
Bjuder på en bild hur jag hittade min bil.

Klarade sig skivor och annat under bilen?
En polares bil råkade ut för samma sak men då tillkom dyra reperationer för saker som pajjades vid stölden.

Har även hört att det fanns någon som fick bilen uppallad på tegelstenar på mitten av bilen så att den såg ut som en banan efteråt.

Ang böter så fick vi parkeringsböter i tyskland som inte de heller krävdes tillbaka. Svenska polisen kunde väl inte bötfälla Gumballdeltagare när de körde igenom Sverige på tal om det?

Last edited:
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back