Fastighetstaxering....biltullar.....SUCK!!

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag blir bara SÅ förbannad.....vart är Sverige på väg egentligen??

Om man idag bygger en ny lyxvilla, så betalar man INGEN fastighetsskatt i 5 år, efter 5 år betalar man 50% av skatten...

Jag har ärvt ett gammalt hus efter min mor, byggt 1947 med allt vad det innebär med reparationer, dyr uppvärming etc...
Nu har jag fått hem Fastighetstdeklaration 2005 i brevlådan....där uppmanas jag att uppge hur många toaletter jag har, vilken sorts ugn & vilken sorts BÄNKSKIVA jag har i köket!!!
Bor även 250 meter från en igenvuxen sunkig insjö....så nu bor jag plötsligt enligt Skattemyndigeheten SJÖNÄRA.... :3freak

Allt detta innbär en upptaxering med ca 30% = mer fastighetsskatt att betala..

Som en liten bonus så åker man från & med januari på Biltullar för att kunna ta sig till jobbet, tjäna lite pengar, & betala 30% av dessa pengar till Staten..

SVERIGE ÄR FANTASTISKT!!!!!!!! :fyllisar

(När är det nog..?)

HönaPower skrev:
SVERIGE ÄR FANTASTISKT!!!!!!!! :fyllisar

(När är det nog..?)

Sesså.. se nu till att rösta blått nästa val...!!

...Aj fan.. ville inte moderaterna sänka fastighetsskatten de heller?! Ja djävlar, säger då det..

Måste testa en gång bara för att känna hur det känns:
"Vart fan är Sverige på Väg?!?!?"!
:huvet :huvet :huvet :mad: :mad:

...så nu känns det bättre...

Fastighetsskatt suger illaluktande bajskuk!
- ja, du får citera mig!

...du får ansluta dig till Villaägarnas Riksförbund så kan de lobba för lägre fastighetsskatt!
http://www.villariks.se/

Jag ska skriva att jag håller på att renovera huset. Dom får helt enkelt vänta 5 år till på att jag ska fylla i vad jag har monterat i huset.
Bor inte ens i huset nu för det är inte färdigt. Så kök, värme, toa och sånt är inte ens monterat.
Inte så smart att skriva i att man ska montera värmepump, nytt kök, badrum, panel i taket mm mm... nu liksom :rolleyes:

Nej ska du renovera så skriv det. Det måste dom väl kunna acceptera :)

HönaPower skrev:
Jag blir bara SÅ förbannad.....vart är Sverige på väg egentligen??

Om man idag bygger en ny lyxvilla, så betalar man INGEN fastighetsskatt i 5 år, efter 5 år betalar man 50% av skatten...

Jag har ärvt ett gammalt hus efter min mor, byggt 1947 med allt vad det innebär med reparationer, dyr uppvärming etc...
Nu har jag fått hem Fastighetstdeklaration 2005 i brevlådan....där uppmanas jag att uppge hur många toaletter jag har, vilken sorts ugn & vilken sorts BÄNKSKIVA jag har i köket!!!
Bor även 250 meter från en igenvuxen sunkig insjö....så nu bor jag plötsligt enligt Skattemyndigeheten SJÖNÄRA.... :3freak

Allt detta innbär en upptaxering med ca 30% = mer fastighetsskatt att betala..

Du kan fylla i att du har utedass från 1847 och vedsspis inget kakel dvs det sämsta......
Skulle de göra hembesök, vilket är högst osannolikt så har du ändrat emellan deklarationerna ..... :tummenupp
/M

Mackee skrev:
Skulle de göra hembesök, vilket är högst osannolikt så har du ändrat emellan deklarationerna ..... :tummenupp
/M

Det kan ju däremot vara klokt att inte "försämra" de redan angivna uppgifterna.. Står det t.ex. sjönära i de redan befintliga kontrolluppgifterna är det ju att tigga om problem att ändra detta till icke sjönära..

HönaPower skrev:
Vadå...huset gled lite längre bort från sjön bara.... :rolleyes:
Är det en sumpigt, igenvuxet malariainfekterat träsk så ta ett snack med skattemyndigheterna och se vad som går att göra åt saken. Med lite tur så tar de hänsyn till det.

HönaPower skrev:
Vadå...huset gled lite längre bort från sjön bara.... :rolleyes:

Du ska mäta väldigt noga exakt hur långt det är...överklaga i vilket fall som helst.. :va

Åså börjar vi renovera, alltså, läs vad som är lägsta poängen i varje fällt.

Endast ett badrum i huset, under renovering, inen diskmaskin, ingen tvättstuga, inget kakel, bänklängd i köket .0 meter, det går att använda bord lika bra :tummenupp mm. Lycka till... kommer det ut någon å ska kolla, varsågod.. :yoparty

tassen skrev:
Du ska mäta väldigt noga exakt hur långt det är...överklaga i vilket fall som helst.. :va

Åså börjar vi renovera, alltså, läs vad som är lägsta poängen i varje fällt.

Endast ett badrum i huset, under renovering, inen diskmaskin, ingen tvättstuga, inget kakel, bänklängd i köket .0 meter, det går att använda bord lika bra :tummenupp mm. Lycka till... kommer det ut någon å ska kolla, varsågod.. :yoparty

Det där lät mer som Ryssland 1947..... :hihi

HönaPower skrev:
Det där lät mer som Ryssland 1947..... :hihi

Det var bara tips på hur du kringgår systemet.

Själv så är jag inte med på att det ska höjas så jag tar hellre bort saker än bygger till, bara för att strula till det lite. :tummenupp

Tog bort diskmaskinen, kortare köksbänk än 2 m, å en separat toa togs bort.

Mätte radon, fanns i en vägg, fick reducerat. Finns väggen kvar... :va :lol

ah17 skrev:
Med tanke på hur fastighetsvärdena skapats så tycker jag att fastighetsskatten är helt okej.

De va micke värre på femtitalet....

Syftar du på den fram till nu gällande bostadspolitiken med prisregleringar å annat?

...bara nyfiken... Själv tycker jag det är surt som fan att pröjsa skatt på en fastighet som banken "äger"...

Jag tycker bostadsskatten är så...trist, eftersom vi alla faktiskt måste bo någonstans. Att beskatta boende är som att beskatta sömn, vad är alternativet till att bo?

Ok att det är en bra skattebas just på grund av att alla (så gott som i alla fall) har ett boende, men att man sedan straffskattas för att man gör det fint omkring sig med kakel, gott om avlastningsytor (läs antal meter bänk), öppenspis o.s.v. är :mad:

"Jag beskattas, därför finns jag." Eller hur var det nu igen?

korvgubbe skrev:
Syftar du på den fram till nu gällande bostadspolitiken med prisregleringar å annat?

...bara nyfiken... Själv tycker jag det är surt som fan att pröjsa skatt på en fastighet som banken "äger"...

Syftar på den politik som drev inflationen vilket åt upp lånen. Lån som dessutom subventionerades rejält med diverse skatteavdrag. Den som fick låna på 80-talet gjorde fenomenala affärer. Den förmögenhetsomfördelning som skedde då har inte sett sin like sedan Karl den 11:es räfts och reduktion. :fakta

Så förmögenheter som byggts upp av andra medborgares sponsring via skattsedeln kan i mina ögon gott beskattas lite.

Dubbelbeskattningen på aktier däremot, det kallar jag en orättvis skatt.:felämne :fakta

Så förmögenheter som byggts upp av andra medborgares sponsring via skattsedeln kan i mina ögon gott beskattas lite.
Men du vet att fastighetseskatten inte har med förmögenhetsskatten att göra va?
Även dessa "andra medborgares..." betalar skatt för privilegiet att få bo någonstans.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg