Fastighetsskötare tar cykel, vad gäller?

([jocke])

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
En svart
Får en fastighetsskötare ta bland annat cyklar från cykel/barnvagnsförråd,
bara för att man inte har satt på en lapp som säger att det är min?
Dessa saker som tas ställs i förråd som bara fastighetsskötaren har tillgång till, han säljer sakerna som han har tagit.

Korta svaret är JA!

Har det gått ut meddelande om att cyklarna ska märkas och förråden rensas så får man skylla sig själv om man inte märker upp grejorna.

Om sen den stackars saten som har fått slita med att röja undan någon annans skit kan tjäna en hacka på det så skiter jag i det.

Du anar inte hur mycket dynga som folk lämnar efter sig när dom flyttar.

Jag tycker fastighetsskötaren gör sig skyldig till stöld eller egenmäktigt förfarande när han tar t.ex min cykel och de som köper de stulna sakerna gör sig skyldig till häleri.

Last edited:
Jag tycker fastighetsskötaren gör sig skyldig till stöld när han tar t.ex min cykel och de som köper de stulna sakerna gör sig skyldig till häleri.

Inte om det gått ut meddelande om att de skall flyttas eller lappas.

Bodde förut i en av de största BRF i innerstan (sthlm), 487 lgh, och varje vår hade vi städdag osv... vi lappade cyklarna och gav alla 2 månader på sig att ta bort lappen på sin cykel, varje år var det runt 50 cyklar som togs omhand av fastighetsskötaren.

Vi la en lapp i brevlådan hos alla i vår förening att cyklar skulle märkas. Vi har haft karantän på ej märkta cyklar i 6 månader ifall någon skulle sakna den.

På söndag auktioneras cyklarna ut till boende i föreningen och pengarna går till allmänna projekt i huset.

Inte mer än rätt, källaren är inget skrotupplag.

I mitt hus där jag bor fick vi lappar här om dagen att märka upp sin cykel senast den 31 maj. Omärkta cyklar kommer att sättas i ett förråd en tid så att folk ska få en andra chans att få tillbaka sin cykel. Efter det försvinner de från huset. Har för mig skänks bort till någon organisation. Ingen kan anklaga fastighetsägare eller fastighetsskötare att tjäna något på skrotcyklarna. Den här proceduren görs varje år. Blir säkert ett 15 tal cyklar som annars tar upp plats helt i onödan. Förhoppningsvis repareras några av dem och kommer till nytta för någon.

Jag fattar inte varför man envisast med att samla på sig skräpcyklar som man sedan bara låter stå till andra hyresgästers förtret. Förvara dem i lägenhetsförrådet. Där får de stå ifred och ingen kommer att gå och störa sig på dem.

Nu är våra förråd inte några skrotupplag. Detta sker alltså ca 3 gånger om året, cyklarna som tas är inga skrotcyklar.
Om pengarna skulle gå till de boende och inte till fastighetsskötaren så skulle det vara mycket bättre. Men jag anser fortfarande att han gör något olagligt när han tar någon annans egendom.

Nu är våra förråd inte några skrotupplag. Detta sker alltså ca 3 gånger om året, cyklarna som tas är inga skrotcyklar.
Om pengarna skulle gå till de boende och inte till fastighetsskötaren så skulle det vara mycket bättre. Men jag anser fortfarande att han gör något olagligt när han tar någon annans egendom.
Låter ju lite ofta iofs. Hur långt innan meddelas det att rensning kommer att ske?

Det är olika ibland 3 veckor innan ibland 1,5 vecka. Men om nu cykeln beslagtas då får man betala en summa pengar för att få tillbaka sin cykel.

så om nån ställer en bil på min mark kan jag bara sätt upp en lapp och ta den efter ett tag.. sweet! :rolleyes:
finderskeepers

Har du skrivit på något papper/avtal där detta står omnämnt? Annars tycker jag du ska rådfråga med polisen faktiskt...

Sluta grina över att du inte ides lappa din cykel och fick den förverkad.

Om han inte skulle ha haft den ordningen SKULLE förråden se ut som skrotupplag!

Jag hjälpte min bror att röja i hans BRF, både vindsförråd och trapphus, folk är fan dumma i huvet, förvarar en trasig strykbräda i trapphuset och grinar över att den kastas.
9 liter julmust stod i trapphuset på vindsvåningen, samt några säckar tomglas/burkar.

Julmusten hällde vi ut och flaskorna/burkarna pantade vi, det räckte inte ens till dieseln till pickisen vi använde att köra skiten till återvinningen med.

Andra saker vi kastade var ett par säkerligen dyra högtalare, en mangel, en barnvagn utegrillar, bokhyllor, skidor (relativt moderna carvingskidor) ett par resväskor fulla med kläder, boklådor, pjäxor, datordelar (bildskärma, skrivare, chassie osv).

Allt skedde på våran fritid, ingen ersättning utgick.

Korta svaret är JA!

Har det gått ut meddelande om att cyklarna ska märkas och förråden rensas så får man skylla sig själv om man inte märker upp grejorna.

Om sen den stackars saten som har fått slita med att röja undan någon annans skit kan tjäna en hacka på det så skiter jag i det.

Du anar inte hur mycket dynga som folk lämnar efter sig när dom flyttar.

Det där tror jag inte ett ögonblick på. I min värld är det stöld att ta någon annans ägodelar för att sedan sälja dem i vinstsyfte.

Håller med.

Folk är som hamstrar. När deras förråd blir fulla med skit börjar de ställa sakerna utanför tills det ser ut som ett skrotupplag. Det är alltid någon annan som får gå och röja undan efter dem.

För egen del hade jag inte brytt mig om ifall den som röjer undan skrotcyklar och annat bråte hade sålt det vidare som ersättning för att de faktiskt gör alla andra hyres eller bostadsrättsinnehavare en tjänst. Att röja undan efter andra är ingen tacksam uppgift.

Givetvis bör man ge bostadsinnehavarna en varning att plocka undan skrotet innan ett visst datum.

Om han inte skulle ha haft den ordningen SKULLE förråden se ut som skrotupplag!

Jag hjälpte min bror att röja i hans BRF, både vindsförråd och trapphus, folk är fan dumma i huvet, förvarar en trasig strykbräda i trapphuset och grinar över att den kastas.
9 liter julmust stod i trapphuset på vindsvåningen, samt några säckar tomglas/burkar.

Julmusten hällde vi ut och flaskorna/burkarna pantade vi, det räckte inte ens till dieseln till pickisen vi använde att köra skiten till återvinningen med.

Andra saker vi kastade var ett par säkerligen dyra högtalare, en mangel, en barnvagn utegrillar, bokhyllor, skidor (relativt moderna carvingskidor) ett par resväskor fulla med kläder, boklådor, pjäxor, datordelar (bildskärma, skrivare, chassie osv).

Allt skedde på våran fritid, ingen ersättning utgick.

• Gilla
Reaktioner: GuW
Alla är vi trötta på folk som ställer skrot/skräp i gemensamma utrymmen, och visst är det skönt att bli av med det.

Men om vi bortser från vad vi själva tycker, vad säger lagen? Vore trist att vara iväg en månad på semester och upptäcka att vaktmästaren tagit ens cykel efter 1,5 veckas förvarning.

• Gilla
Reaktioner: GuW
Det där tror jag inte ett ögonblick på. I min värld är det stöld att ta någon annans ägodelar för att sedan sälja dem i vinstsyfte.

Hyr du cykelrummet, eller låter din hyresvärd dig förvara en cykel där?
Jag tror inte att hyresvärden går in i HYRDA garage och plockar grejor för att sälja, ser du skillnaden?
Vill du ha ett eget förråd/garage där du får trava gammalt skrot utan att behöva ta ansvar för att märka upp det kan du hyra ett!

Om du ställer in din omärkt TV i pannrummet, är det fortfarande stöld när hyresvärden bär iväg den ett halvår/år/tre år senare?

Hade det känts bättre om han hade kastat den utan att få betalt för den?

Du är bara grinig för att du har klantat till det själv, så där har det fungerat i alla mina hyrda bostäder och så vitt jag vet fungerar det så överallt i landet.

Just det här är säkert prövat rättsligt. Det här är något som förekommer i en eller annan form i de flesta områden med hyresrätter eller bostadsrätter.

Just att det kan vara så kort framförhållning som 1,5vecka låter väl i snålaste laget. Tre gånger per år låter lite ofta också.

Att vaktisen säljer skräpet som lämnats vid för våg skulle inte jag ha något emot. Han lär ju inte tjäna några grova pengar på det direkt. Och hellre det än att det går åt ett par timmar att köra skiten till soptippen och hyra en släpvagn och hålla på.

Skulle göra en polisanmälan med hänvisning till egenmäktigt förfarande och se vad polisen/rätten säger

Hyr du cykelrummet, eller låter din hyresvärd dig förvara en cykel där?
Jag tror inte att hyresvärden går in i HYRDA garage och plockar grejor för att sälja, ser du skillnaden?
Vill du ha ett eget förråd/garage där du får trava gammalt skrot utan att behöva ta ansvar för att märka upp det kan du hyra ett!

Om du ställer in din omärkt TV i pannrummet, är det fortfarande stöld när hyresvärden bär iväg den ett halvår/år/tre år senare?

Hade det känts bättre om han hade kastat den utan att få betalt för den?

Du är bara grinig för att du har klantat till det själv, så där har det fungerat i alla mina hyrda bostäder och så vitt jag vet fungerar det så överallt i landet.

Jag har aldrig blivit utsatt så släpp det. Du hyr lägenheten och tillgång till cykelrum och tvättstuga ingår normalt i detta.

Har du en låst cykel i ett upplåtet utrymme för detta så är det garanterat egenmäktigt förfarande att ta cykeln ur utrymmet och sedan sälja den för egen vinning. Här tror jag Ankan kan svara på detta.

Det är precis lika mycket stöld som att någon tar din cykel från cykelstället och säljer den. Du hyr ju inte cykelstället, med din logik sett.

Tidsaspekten lär säkert spela in. Var går gränsen? Om hyresvärden säger till 24 timmar innan. Är det ok att stjäla alla cyklar och sälja dem då?

Just det här är säkert prövat rättsligt. Det här är något som förekommer i en eller annan form i de flesta områden med hyresrätter eller bostadsrätter.

Att tro är inte att veta.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma