Fastfruset billås???

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Jag är ledsen att jag måste be om hjälp här angående en bil, men det är så att farsans bil har frusit i låset. Hela storyn är så att morsan hade den till jobbet igår och när hon skulle hem så funkade inte centrallåset via nyckeln. Det visade sig att hon hade glömt ljuset på :huvet . Det gick inte heller att öppna med nyckeln. Totalfruset... Nu har farsan ringt mig och bett mig att komma och hjälpa till eftersom han har svårt att komma ifrån jobbet.

Jag behöver därför tips på hur man kan göra för att få upp låset. Troligtvis är det inte i själva låset som det är fruset för nyckeln går att vrida och låsknappen rör på sig litegrann. Funderat på om man skulle värma upp bildörren med varmvatten med hjälp av plastpåsar kanske... :va .

Snälla! Om det är nån som har tips på hur jag ska göra så kan ni väl skriva.. Har ingen lust att stå hela kvällen utomhus med att försöka få upp ett jävla lås.

Förresten så är bilen en Opel Omega kombi 95:a om det skulle hjälpa

/Tack

Pröva värma nyckeln med tändare, värm mycket, många ggr, det ska nog funka.

Annars kan du ju pröva med låsolja eller vad det heter.

Apambulans skrev:
Jag är ledsen att jag måste be om hjälp här angående en bil, men det är så att farsans bil har frusit i låset. Hela storyn är så att morsan hade den till jobbet igår och när hon skulle hem så funkade inte centrallåset via nyckeln. Det visade sig att hon hade glömt ljuset på :huvet . Det gick inte heller att öppna med nyckeln. Totalfruset... Nu har farsan ringt mig och bett mig att komma och hjälpa till eftersom han har svårt att komma ifrån jobbet.

Jag behöver därför tips på hur man kan göra för att få upp låset. Troligtvis är det inte i själva låset som det är fruset för nyckeln går att vrida och låsknappen rör på sig litegrann. Funderat på om man skulle värma upp bildörren med varmvatten med hjälp av plastpåsar kanske... :va .

Snälla! Om det är nån som har tips på hur jag ska göra så kan ni väl skriva.. Har ingen lust att stå hela kvällen utomhus med att försöka få upp ett jävla lås.

Förresten så är bilen en Opel Omega kombi 95:a om det skulle hjälpa

/Tack

Plastpåse och varmvatten brukar fungera.
Har ofta kört med det tricket....
Har jobbat med service av biltvättsautomater och tvättade bilen 5 ggr om dagen.
Minusgrader ute ger då stora problem.. Tinade alltid upp det med påse och varmvatten

ta en påse med varmvatten och håll på låset i ett par minuter så kanske det funkar.

Om du har tillgång till eluttag så kör annars med en fön eller varmluftspicka

Ska också pröva det där med att värma nyckeln och sen låta den sitta i ett tag tänkte jag, och göra så flera gånger.

Hur gjorde du när du körde med plastpåstricket?? :confused:

Tack för svaren. Vill ha mer!

Mr K skrev:
ta en påse med varmvatten och håll på låset i ett par minuter så kanske det funkar.

Om du har tillgång till eluttag så kör annars med en fön eller varmluftspicka

Har tyvärr inte tillgång till eluttag. Bilen står ju såklart mitt inne i stan. Blir ju jätteroligt att hålla på o greja med sånt här då :3freak

Häll hett vatten i en plastpåse, typ fryspåse eller nått. Knyt ihop och tryck påsen mot bildörren och låset i 20 sekunder. Funkar direkt. MYCKET bättre än tändare eftersom värmeöverföringen är mycket effektivare. in med nyckeln.

EDIT: gör samma trick hemma, men tryck i låsolja precis efter att du tar bort plastpåsen med varmvatten från bildörren.

Poängen med varmvatten i påse är att du inte bara värmer billåset, utan även plåten runt omkring, vilket gör att det inte fryser direkt medan du fumlar med att få in nyckeln.

Annars är ju ett hett tips att prova att gå in på passagerar sidan eller bakluckan (Om man kommer igenom till kupén alltså).

Last edited:
amullo skrev:
Häll hett vatten i en plastpåse, typ fryspåse eller nått. Knyt ihop och tryck påsen mot bildörren och låset i 20 sekunder. Funkar direkt. MYCKET bättre än tändare eftersom värmeöverföringen är mycket effektivare. in med nyckeln.

EDIT: gör samma trick hemma, men tryck i låsolja precis efter att du tar bort plastpåsen med varmvatten från bildörren.

Poängen med varmvatten i påse är att du inte bara värmer billåset, utan även plåten runt omkring, vilket gör att det inte fryser direkt medan du fumlar med att få in nyckeln.

Annars är ju ett hett tips att prova att gå in på passagerar sidan eller bakluckan (Om man kommer igenom till kupén alltså).

Tack för den utförliga beskrivningen ska pröva detta. Tyvärr funkar det inte att gå in varken på passagerarsidan eller via backluckan. Det är fruset ÖVERALLT :död

Ska dra iväg från jobbet nu kl.16 och så meddelar jag hur det gick senare. Jag får väl ta med mig släggan också ifall...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna