Fasta vs vikbara fotpinnar,

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Finns det någon annledning till att det i stort sett alltid sitter fasta fotpinnar på sk "Race pinnar" ?
Är det någon typ av regelkrav?

Jag ska renovera en gamal Racehoj. Men eftersom att jag börjar bli gammal och stel vill jag helst ha fotpinnarna så lågt jag törs, men då känns det tryggare om dom kan vika sig lite istället för att lyfta bakhjulet om man har fasta.
 
Jag har kört med fasta fotpinnar i tre år, och nu känns det bara konstigt med vikbara. De floppar runt som jag vet inte vad när man flyttar sig.

Är fotpinnarna bara korta och högt placerade nog är det inga problem.

Edit: Att de är fasta beror nog dels på att det är färre saker som kan gå sönder, plus att de funkar lite som kraschpuckar.
 
Fästet på fasta är mkt bättre och minimerar eventuella skador vid krasch! Fästet är lite som skillnaden på en riktig skivstång från eleiko och en från ett hemmagym(om man har den referensramen dvs).
 
Hej!

Varför man har fasta fotpinnar beror mest på att man inte ska klämmas fast i hojen vid omkullkörning.
En säkerhets faktor altså.
 
Fästet på fasta är mkt bättre och minimerar eventuella skador vid krasch! Fästet är lite som skillnaden på en riktig skivstång från eleiko och en från ett hemmagym(om man har den referensramen dvs).

Skivstång? :confused:
Inte riktigt min grej :tungan
Kanske därför jag är stel som en pinne och behöver handikappanpassa min hoj:D

På min gat hoj FZR med vikbara pinnar har jag aldrig upplevt att dom flippar runt direkt. Har kört mycket gokartbana så det blir ganska aktivt.

Hurvida det är säkrare att ha fast pine, som skydd för benet,.... nja Det argumentet köper jag inte. JA OM man har benet kvar exakt på rätt ställe kanske det skyddar lite bättre. Men med tanke på hur mycket man flyttar runt sig på hojen så ser jag det bara som en slump om det skyddar eller inte.
Eller?
Men det kanske skyddar hojen på så vis att det tar första smällen.

Jag får helt enkelt prova mig fram. Ska bygga plattor som blir justerbara. Så får jag prova med fasta eller vikbara och se vad som fungerar bäst!

Mats
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top