Fast förbindelse över Öresund mellan Helsingborg och Helsingör?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Redan för över 100 år sedan talades det om att bygga en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg. Går man promenad norrut kan man se det tänkta brofästet inte långt från Sofiero slott (Kungens farfars gamla sommarställe). Antagligen var det kortaste vägen över sundet.

Som vi alla vet byggdes det en broförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn. Det har inte stoppat lokala politiker både i Helsingborg och i regionen att hoppas på ytterligare en förbindelse. Idag har man haft ett möte på regeringsnivå mellan Sverige och Danmark och kommit fram till en överenskommelse. Från Sydsvenskans artikel längst ner:

"Sverige och Danmark har för avsikt att tillsätta en tjänstemannagrupp som ska undersöka behovet av och möjligheterna för en ny fast Öresundsförbindelse för väg och järnväg."

Tror någon att det kommer att byggas en förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg inom den närmsta 20 års perioden? I så fall blir det tunnel eller bro?


Fritt att spekulera.

Ett par artiklar i ämnet publicerade idag.

http://hd.se/skane/2010/06/15/hh-forbindelse-allt-narmare/

http://hd.se/skane/2010/06/15/oresundsutveckling-i-fokus-pa-mote/

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article902097/Ett-steg-narmare-HH-forbindelsen.html
 
Jag vill minnas, från tiden jag bodde i Helsingborg, att det var danskarna som inte ville ha det, då det var trångt i helsingörstrakten. Har de ändrat uppfattning?
 
Ingen aning om danskarna ändrat uppfattning. Uppenbarligen måste något ha skett eftersom man nu kommit överens om något på regeringsnivå.

Jag vet ärligt talat inte hur man tänkt sig att sträckan ska gå. Det pågår ju planeringar att bygga en ny stadsdel söder om hamnen här i Helsingborg och att industrierna på sikt ska flyttas i den mån de kan. Det öppnar ju för att man kan bygga en förbindelsepunkt där, men ärligt talat är det ren spekulation från min sida. Tittar man på danska sidan norr och söder om Helsingör är det bebyggt med strandvillor och små samhällen längst hela kuststräcken. Det kan nog bli svårt att få en förbindelsepunkt där utan att tvångsinlösa lite fastigheter. Kan nog förstå det danska motståndet någonstans. Det är vi i Sverige som har mest att vinna på det. Samtidigt är Helsingör lite av en död region idag. Vad jag förstått hög arbetslöshet. Handeln har minskat kraftigt sedan vår kronkurs rasade i värde för nästan 20 år sedan.
 
Det lär knappast bli någon bro där. Det kostar för mycket, blir ännu mera miljöpåverkan i sundet och nuvarande bron är ju inte direkt plågat av långa köer dagligen.
 
Tycker att det är mysigare att åka färja istället för att ha en bro/tunnel. Känns som mer ”komma utomlands”-känsla då.

Nej, jag tror inte det blir någon bro inom 20 år. Att det är kortare fågelvägen än Öresundsbron betyder troligtvis även att man måste ha högre pelare pga ett djupare havsområde.

Någon tunnel, kanske men inte så fort som inom 20 år. Tänk var svårt det var att bygga hallandsås-tunneln pga allt vatten i berget. Hur ska det då gå under havet? :rolleyes:
 
En järnvägstunnel skulle inte vara särskilt kontroversiellt. Det var ju egentligen det ur miljösynpunkt vettigaste alternativet redan när man planerade bron.
 
Mysighets faktorn på på båtarna är sedan länge borta. Många tänker nostalgiskt tillbaka på den gamla goda tiden innan bron och valutakraschen. De tiderna kommer aldrig tillbaka. Konkurrensen från bron har ökat och jag tror att lönsamheten i färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör sakta men säkert försvinner. Kvar är skrytbygget i den centralstation man byggde upp på 90-talet som en barriär mellan staden och havet. Redan då måste man ha insett att färjetrafiken förr eller senare skulle gå en sakta död tillmötes.

Färjetrafiken är trots allt ett rätt trevligt inslag i staden. Själv utnyttjar jag den om jag ska över till Helsingör vilket är ytterst sällan. Annars tar jag bron över antingen via tåg eller bil. Det är smidigare idag om man ska till Köpenhamn.

En järnvägstunnel skulle inte vara särskilt kontroversiellt. Det var ju egentligen det ur miljösynpunkt vettigaste alternativet redan när man planerade bron.

Håller med.

Jag tror dessutom att man skulle få en rätt effektiv regional trafik där tågen går från Helsingborg via Helsingör ner till Köpenhamn och över bron till Malmö och norrut igen.

Biltunnel ser jag egentligen inget behov av i nuläget, men ska man ändå ner och gräva kanske det är lika bra att satsa även på det.
 
Last edited:
Håller med.

Jag tror dessutom att man skulle få en rätt effektiv regional trafik där tågen går från Helsingborg via Helsingör ner till Köpenhamn och över bron till Malmö och norrut igen.

Biltunnel ser jag egentligen inget behov av i nuläget, men ska man ändå ner och gräva kanske det är lika bra att satsa även på det.

Det skulle nog vara rätt enkelt att få till en tunnel. Skulle tro att man i så fall satsar på prefabricerade tunnelelement som fogas samman på botten. Inte så mycket grävande och borrande alltså. Möjligen skulle bristande vattendjup kunna sätta käppar i hjulet för den lösningen, som annars förefaller mer effektiv. Å andra sidan kan man ju då muddra upp en ränna och lägga elementen i.

Vill man ha en förbindelse med fordonstrafik på egna hjul så lär det bli ett hiskeligt rabalder. Då går miljömaffian igång igen. En ren tågtunnel tror jag dock inte skulle stöta på patrull i några läger, förutom hos oss som vill åka själva, men vi har å andra sidan ingen röst värd namnet i sammanhanget.:)
 
Kollade på hur djupt det är i sundet. Tydligen är det mellan 20- 50 meter djupt i rännan där tung sjöfart går. Längst kusten är det rätt grunt. Mellan Malmö och Köpenhamn är det 10 meter som djupast. Kanske ett skäl till att man byggde just där förutom regional politiskt korrekt?

Det skulle nog vara rätt enkelt att få till en tunnel. Skulle tro att man i så fall satsar på prefabricerade tunnelelement som fogas samman på botten. Inte så mycket grävande och borrande alltså. Möjligen skulle bristande vattendjup kunna sätta käppar i hjulet för den lösningen, som annars förefaller mer effektiv. Å andra sidan kan man ju då muddra upp en ränna och lägga elementen i.

Vill man ha en förbindelse med fordonstrafik på egna hjul så lär det bli ett hiskeligt rabalder. Då går miljömaffian igång igen. En ren tågtunnel tror jag dock inte skulle stöta på patrull i några läger, förutom hos oss som vill åka själva, men vi har å andra sidan ingen röst värd namnet i sammanhanget.:)
 
Jag tror att man var rädd för att döda tillväxten i Malmö/Köpenhamn.

Hade bron byggts i Helsingborg så hade man "skurit" av sverige i den höjden.

Då hade Malmö bara blivit en liten stad utan framtid.
 
Det lär knappast bli någon bro där. Det kostar för mycket, blir ännu mera miljöpåverkan i sundet och nuvarande bron är ju inte direkt plågat av långa köer dagligen.

Vad gäller biltrafiken har du rätt i att bron fortfarande har långt kvar till kapacitetsgränsen är nådd. Järnvägstrafiken går dock redan nära max, såpass att godstrafiken till kontinenten via järnväg är svårt att öka mer än idag. En avlastning via Helsingborg/Helsingør skulle därför ge möjligheter att förbättra trafiken även i Malmö/Köpenhamns-regionen.

Jag tror att man var rädd för att döda tillväxten i Malmö/Köpenhamn.

Hade bron byggts i Helsingborg så hade man "skurit" av sverige i den höjden.

Då hade Malmö bara blivit en liten stad utan framtid.

Ja, det känns mycket som att bron är ett verk av lokalpolitiker i Malmö. Tror iofs också att den haft stor del i Malmös förvandling under det senaste decenneiet och haft gjort mycket för att öka integration mellan den danska och svenska sidan av Öresund så de har ju isf gjort helt rätt.

Det skulle nog vara rätt enkelt att få till en tunnel.

Vad jag har hört är att det kräver ganska omfattande konstruktioner på den svenska sidan. Eftersom stranden sluttar brant ner mot vattnet behöver man göra en rejäl sväng inåt land för att kunna leda ner rälsen med rimlig lutning över till Danmark och det skulle isf kunna påverka bostadsområden etc som ligger långt från stranden. Tror dock inte att det är ett olösligt problem på något sätt, det är nog snarare ett politiskt problem än ett tekniskt.
 
Last edited:
Tågtunnel kan jag tänka mig att det kommer inom snar framtid men bilar o lastbilar får nog gå över öresundsbron rätt många år till.
En överfart H-H blir betydligt billigare än ö-b.
Så jag tror nog att Reepalu o co har rätt mycke invändningar.
Tågtrafiken kan dock behöva avlastas o miljöaspekterna fr tåg är betydligt lättare att hantera i Helsingör.
Btw.Kommer ni ihåg slogan"Vem vill tura på en bro?"
Turandet kommer aldrig att bli som det var när man åkte "ubåten".
Nu ska de va så jävla flaschigt.
Den insupna atmosfären går aldrig att få på Aurora......
Glömmer inte när vi käka julbord för ngr år sen o dom skickar in burköl:mad:
 
Last edited:
Malmö har verkligen genomgått en stor förvandling senaste åren. Bron har sannolikt varit en injektion. Ett tag var det gott om Danskar som bosatte sig och pendlade över för att arbeta. Bostadspriserna var betydligt lägre i Malmö regionen än i Köpenhamn. När fastighetskrisen blev ett faktum i Danmark var det många som återvände. Många företag etablerar sig i närheten till bron i hopp om att nå en större kundkrets både från Sverige och Danmark.

Helsingborg har i jämförelse med Malmö stått still sedan bron byggdes. Hur det sett ut om man byggt förbindelsen här först lär vi aldrig få veta. Jag tror att en förbindelse kan vara till stor nytta. Trafiksituationen mellan Malmö och Helsingborg är fruktansvärd. Sedan man höjd hamnavgifter i Göteborg går transporterna till Malmö via motorvägen upp till Stockholm och Göteborg. Tågtrafiken är överbelastad.

En överfart mellan Helsingborg och Helsingör kanske skulle kunna lätta på trycket något. Avlasta både motorvägar och tågspåren. Som det ser ut nu är de underdimensionerade.
 
Kollade på hur djupt det är i sundet. Tydligen är det mellan 20- 50 meter djupt i rännan där tung sjöfart går. Längst kusten är det rätt grunt. Mellan Malmö och Köpenhamn är det 10 meter som djupast. Kanske ett skäl till att man byggde just där förutom regional politiskt korrekt?

Det är fascinerande hur argumenten för att bygga Malmö-Köpenhamn skiftade under processens gång. Det började storstilat med att bron var ett riksintresse. Allteftersom processen gick framåt talades det allt mindre om brons betydelse för Sverige. Det slutade med att argumenten i mångt och mycket kom att avse brons betydelse för Malmö. Måhända var det en avgörande faktor att Joakim Olléns mamma bodde på danska sidan av sundet. Han tyckte det var väldigt praktiskt att kunna hälsa på henne enkelt.:)

En mycket bidragande orsak till att argumenten för bron som riksintresse kom av sig var att i stort sett allt då talade för att bygga förbindelsen mellan H-H istället.
 
Det är fascinerande hur argumenten för att bygga Malmö-Köpenhamn skiftade under processens gång. Det började storstilat med att bron var ett riksintresse. Allteftersom processen gick framåt talades det allt mindre om brons betydelse för Sverige. Det slutade med att argumenten i mångt och mycket kom att avse brons betydelse för Malmö. Måhända var det en avgörande faktor att Joakim Olléns mamma bodde på danska sidan av sundet. Han tyckte det var väldigt praktiskt att kunna hälsa på henne enkelt.:)

En mycket bidragande orsak till att argumenten för bron som riksintresse kom av sig var att i stort sett allt då talade för att bygga förbindelsen mellan H-H istället.

Brobygget gav ju i alla fall en hel del jobbtillfällen till….. norrlänningar som åkte ned och fixade den.
 
Nej fan. Vi har för många broar redan.

Jag skulle hellre se att det lades pengar på att riva öresundsbron samt att spetta loss och flotta över skåne till danmark och bygga en mur längs kusten så man slapp se och höra något från dem någonsin igen.
 
Nej fan. Vi har för många broar redan.

Jag skulle hellre se att det lades pengar på att riva öresundsbron samt att spetta loss och flotta över skåne till danmark och bygga en mur längs kusten så man slapp se och höra något från dem någonsin igen.

Joråå såå attteee:rolleyes:
 
Nej fan. Vi har för många broar redan.

Jag skulle hellre se att det lades pengar på att riva öresundsbron samt att spetta loss och flotta över skåne till danmark och bygga en mur längs kusten så man slapp se och höra något från dem någonsin igen.

Den där Förbifarten runt Stockholm är ju enklare.
Skippa alla jävla av o påfarter så kan sitta på era jevla balkonger o odla potatis i blomlådorna.
Många plus för oss blir det.
Vi slipper ha er harvandes här på Bjäre+mer päror att göra prit på
Good for you,good for me
Btw Varför har Stockholmare gummistövlar på sig bara dom ska ut o trampa på en skogsväg:va
Underligt folk.....
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top