Fast and furious biltöntar

darth_igel skrev:
Okej, mitt fel om hojarna.
Som jag sa har jag kört både hoj och bil på bana, och vet av egen erfarenhet vad som är snabbast var. Hojarna är snabbast på rakorna och bilarna i kurvorna.
Kör mycket kart i Rättvik där många även kör motard och ibland sporthojar, deras bästa tider ligger på 58-59 sek och då skippar de en slinga på 100meter med e hårnål. Jag kör på 58or med min sketna 100cckart utan växlar (15hk/70kg) och på 52or med 125ccaren med växlar (40hk/90kg)
Det här tycker jag är lite intressant i diskutionen också. DU som inte ens åker sporthoj har varit på en bana å åkt saktare på hojjen än i bilen, hm, undra varför... Folk brukar fråga mig varför jag inte kör bil istället för motorcykel (jag kan köra bil också, har blandannat en isbil på 70hk som jag brukar använda till att rasta volvos med det dubbla) och mitt svar är alltid detsamma: "det är för lite utmaning".

Ett rätt intressant test vore att ta en toppförare i tex STCC och en toppförare i Superstock (eller vad nu nya veidec kallas :P) och sen låta de byta fordon å se vem som var snabbast runt banan.

Förövrigt så blir jag rastad med en sekund runt gokartbanan våran av knattarna i 80cc ostrypt gokart, om det var relevant med bilar som går nån centimeter ovanför marken.
 
Står lite på båda sidor.. Hängt av en del litershojjar både rakt fram, och då vägen svänger -med bil. Samtidigt som jag med hoj hängt av liknande bilar som jag kört..

Mkt hänger på förare och situation =)

Men nåt om slår en av att läsa tråden, är att alla hojåkare tror sig vara snabbast utan dess like, å att inte en bil i världen kan rå på deras "enorma drag" *asg*, vänta bara, en vacker dag så ;)

Och ska jag välja, så är det otroligt mkt roligare att hänga av en hoj med bil, än med hoj hänga av en ferrari. Sporthojjar går ju även under samlingsbegreppet "fattigmansferrari" :hihi
 
IronMike skrev:
Men nåt om slår en av att läsa tråden, är att alla hojåkare tror sig vara snabbast utan dess like, å att inte en bil i världen kan rå på deras "enorma drag" *asg*, vänta bara, en vacker dag så ;)

Oj vad många du drog över en kam där! :rolleyes:
 
andersbrink skrev:
Bike Weekend 2000, 135 hästars Bandit. Jag kvalade in som sexa på 6.65 och 173 km/h på 201 meter. Året därpå med min 180-hästars Bandit, 6.04/190, gatdäck och i övrigt laglig fast lite längre sving. Jag = 100 kg. Det är 60-fotaren som avgör, inte speciellt mycket hästarna. Ryan Schnitz körde höga 1.40 med sin otrimmande men sänkta ZX6R. Beat that! Fast så väger inte han mer än 60 kg heller...

Vad har du för rekord på 201 m?

Du kör aldrig nåt i skåne? Vore kul att se
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Vad har du för rekord på 201 m?

Du kör aldrig nåt i skåne? Vore kul att se

Orkar inte åka så långt. Har kört 5.60 på 201 med både Banditen och Gixxern med lustgas. Har kört väldigt sällan på 402. 8.63 som bäst på 402. Med turbo, 8.70 nånting. På helt oklistrad bana 9.11 med Banditen och lustgas (Borlänge flygfält förra året).
 
andersbrink skrev:
Orkar inte åka så långt. Har kört 5.60 på 201 med både Banditen och Gixxern med lustgas. Har kört väldigt sällan på 402. 8.63 som bäst på 402. Med turbo, 8.70 nånting. På helt oklistrad bana 9.11 med Banditen och lustgas (Borlänge flygfält förra året).


Fyfasen, knappast sunkiga tider! Keep up the good work
 
Lite utanför ämnet, men jag ville bara säga att det finns bilar som absolut har lite att säga till om även när det kan verka osannolikt. Detta låter kanske som ett skämt men är fullt sant iaf. Min bror rastade av en 01:as bmw M3 för ett antal veckor sedan i ett rakt fram race. Saken är bara den att han gjorde det med sin EPA-traktor. Han har lagt ut några tusingar på att borra blocket och monterat stressfläkt + intercooler... Tyckte det var ganska kul att se ansiktsuttrycket på killen i M3:an efteråt iaf. (det var förövrigt ett lagligt race så jag besparar mig kommentarer om att det skulle vara farligt mm.)
 
Jag körde ifrån en Triumph 600 sporthoj med en SAAB 95 Aero, gissa om killen såg förvånad ut när familjekombin kom omsusandes.!!

Det var inget race, han provkörde nog hojen av den lokala MC-handlaren, höll lite plus 200km/h när jag närmade mig bakifrån, såg hur han låg ner och försökte pressa, höll bara stumt och körde om honom i ca: 250km/h...

Har man en potent bil med lite kurv potens då svänger man nog bättre än hojar rent skänerellt (hur det nu stavas). Men, fy fan för rakor och så, där får alla bilar storpisk.!!

Kan säga att SAABen var helt original 230hk, fast utan fartspärr.!! :tummenupp
 
Då fegade han. Jag hade ca 275 på mätaren när jag höll fullt med min gamla TT och det tog inte länge dit heller. Borde ju vara glädjemätare på båda tycker man.

Faster skrev:
Jag körde ifrån en Triumph 600 sporthoj med en SAAB 95 Aero, gissa om killen såg förvånad ut när familjekombin kom omsusandes.!!

Det var inget race, han provkörde nog hojen av den lokala MC-handlaren, höll lite plus 200km/h när jag närmade mig bakifrån, såg hur han låg ner och försökte pressa, höll bara stumt och körde om honom i ca: 250km/h..
 
Apropå biltöntar i stylade bilar á la fast&furious så tjallade jag för polisen idag, 1 gången i mitt liv! Mötte 2 jävla idioter som kom körandes i sina äckliga bílar i gott och väl 80 km/h i mitt bostadsområde =villor=många barnfamiljer.
Genade i kurvor, fel sida av refuger och shit :fatta! hade jag inte haft så bråttom hade jag nog försökt ramma nån av dem med vår 3-tons jeep :hihi
 
Apropå biltöntar i stylade bilar á la fast&furious så tjallade jag för polisen idag, 1 gången i mitt liv! Mötte 2 jävla idioter som kom körandes i sina äckliga bílar i gott och väl 80 km/h i mitt bostadsområde =villor=många barnfamiljer.
Genade i kurvor, fel sida av refuger och shit hade jag inte haft så bråttom hade jag nog försökt ramma nån av dem med vår 3-tons jeep

Utsätta barn för fara går fett bort, aldrig bra att tjalla för polisen, men i det här fallet e jag på din sida :tummenupp

Och, tal om glädjemätare, visst e det väl det i alla våra fordon, litar dock lite mer på en bilmätare än den TT 600 mätaren som visar 275km/h.

En standard 600 med 110hk(mellan tummen o pekfingret) gör inga 275km/h tror nog inte den skjuter på till 250 heller men, men, jag har aldrig kört en Triumph 600 så jag har ingen aning.

Dock vet jag att 95 Aero (250hk modellen) gör 260 utan fartspärren, 401Nm original skjuter på trots låg effekt (samma vrid i 230hk modellen, fast den går lite långsammare)
 
Faster skrev:
En standard 600 med 110hk(mellan tummen o pekfingret) gör inga 275km/h tror nog inte den skjuter på till 250 heller men, men, jag har aldrig kört en Triumph 600 så jag har ingen aning.
292 har jag haft på mätaren med den R6a jag hade tidigare, och då drog den fortfarande. I verklig fart kan jag tippa på att det nog skulle kunnat gå nå 275 (med nerförslut å medvind då ;)), även om mina 292 kanske var runt 265 i verkligheten...
 
292 har jag haft på mätaren med den R6a jag hade tidigare, och då drog den fortfarande. I verklig fart kan jag tippa på att det nog skulle kunnat gå nå 275 (med nerförslut å medvind då ), även om mina 292 kanske var runt 265 i verkligheten...

Allright, jag kanske e naiv... Går dom så fort e det bara att gratulera :tummenupp

En lite småvässad maskin borde då inte vara omöjlig att pressa förbi det magiska strecket (300km/h)
 
Jag bjöd upp till race med min 9-5:a aero mot en guldvinge och förlorade kungligt.
Bilar är rena möget att köra men bra när man har familjen med.

unga pojkspolingar med BMW och blond flickvän bredvid passeras på slangen :tummenupp
 
Felix skrev:
Bilar är rena möget att köra...

Jag körde mot en 9-5Aero igår faktiskt 0-150km/h och det kändes som om jag
rejsade mot en Volvo 240(No offence), han kom toklångt efter :3freak

Drog aldrig över 7000rpm utan växlade innan så det fanns ganska så mycket kvar i reserv.

Ps. Då satt jag på en ZX9R med 145Hk
 
Last edited:
fysik

Sen det lilla faktum att effekt/vikt i en mc och bil är aningen olika... tror inte man riktigt kan jämföra för att en bil ska ha samma förhållande så borde ju bilen upp mot omkring 700hp.. sen har vi det med hjul grepp mm.. nä tror på allvar inte många bilar har så stor chans mot en mc.. eller?
 
Var tvungen att kolla på tt600.org där jag brukade "hänga" förut. Drygt 260 km/h uppmätt med GPS verkar vara snabbaste top speed på TT:n jag kunde hitta.

Faster skrev:
En standard 600 med 110hk(mellan tummen o pekfingret) gör inga 275km/h tror nog inte den skjuter på till 250 heller men, men, jag har aldrig kört en Triumph 600 så jag har ingen aning.
 
Master_ skrev:
Sen det lilla faktum att effekt/vikt i en mc och bil är aningen olika... tror inte man riktigt kan jämföra för att en bil ska ha samma förhållande så borde ju bilen upp mot omkring 700hp.. sen har vi det med hjul grepp mm.. nä tror på allvar inte många bilar har så stor chans mot en mc.. eller?

konstigt :va

varför kör jag då ikapp hojjar på bulten & bogesundarn med min MINI?

en stenålders konstruktion från -73, visserligen kittad med en massa "godis" :D

ca:110hk/700kg

med hojjar menar ja inte gynstolar utan slöa rettor vanligtvis...... :hihi

och vad förvånade dom blir när det ligger en grön liten ettrig koja strax bakom...... :D
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top