Fastärgade och avdragna motorbultar

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Håller på och delar en Z1000 motor nu och två av bultarna som håller ihop motorhalvorna gick av när jag försökte lossa dem. Ena bulten med ca 1 cm "grepp" ovanför kanten, den andra helt utan greppmöjligheter. Tror skiten verkligen har ärgat fast och trots lång marineringstid i diverse rostlösande medel går den med 1cm utskjut inte att rucka en mm (med polygrip).

Hur ska jag få upp dem? Grispitt har jag funderat lite på, men eftersom de är duktigt fastärgade tror jag inte det är rätt väg att gå.
Tig-svetsa fast något sött på dem så att värmeutvecklingen hjälper till att lossa greppet?

Ja. Värme e rätt väg. Iom att jag antar att de sitter i aluminium gjutgods anser iaf jag att du skall vara respektfull med mängden våld.

Värma själva aluminiumet iofs,men isf med gasol eller liknande. En gassvets ger för riktad värme i sammanhanget om man inte använder mkt kraftigt sk "kolande" låga.

Säkraste sättet är att ta den varsamma vägen - den som du i slutänden måste ta ivfsh. Kapa av utsticket, borra ur bultarna (fastspänd motorhalva och pelarborr) och reparera med insatsgänga.

Ja ha fått lära mig att grispitt e förbjudet på många verkstäder då man kan dra dom till block o annat ist spricker = inge roligt :)

Ta en mutter och sätt den på avdragna bulten och svetsa fast den och låt den svalna. Sedan värmer du aluminiumen, nu kan du ha på olja som kan tränga ner, vrid bulten lite fram och tillbaka, värm lite till på med lite olja, fortsätt så till bulten vill följa med.

Ta en mutter och sätt den på avdragna bulten och svetsa fast den och låt den svalna. Sedan värmer du aluminiumen, nu kan du ha på olja som kan tränga ner, vrid bulten lite fram och tillbaka, värm lite till på med lite olja, fortsätt så till bulten vill följa med.

Det han skrev rekomenderar jag med, funkar 99,99% av fallen.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC