Farväl Falkenberg - En av de sämsta svenska filmerna på länge?

Har aldrig sett den där filmen, men om ni jämför den med Amelie från montmartre OCH Brokeback Mountain så känner jag mig väldigt kluven. Jag gillade Amelie, men Brokeback Mountain tänker jag nog aldrig nånsin se. Kärlek mellan män i all ära, men jag kommer nog alltid att ha lite svårt att se på sånt. Svenska filmer är hursomhelst nästan alltid jävligt dåliga, så det kanske är lika bra att ge fan i att se den där..

För övrigt så är Den Bästa Sommaren den bästa svenska filmen. Kjell Bergqvist är alltid bra.

Den som jämför Farväl Falkenberg med Amelie och Brokeback, har inte sett Farväl Falkenberg. Det finns inga gemensamma nämnare, punGt.

pettan skrev:
Den bästa svenska filmen jag har sett

Säger du så för att låta som någon slags filmkännare eller har du förväxlat den med någon annan film?

Hela filmen är extremt otydlig, det är svårt att veta vad som händer. Ex: Inbrottet som två av dom gör någonstans mitt i filmen. För det första är det långt om länge oklart om dom verkligen gör inbrott eller inte. Ok, snubben bryter upp ett fönster, men man får känslan av att dom är hemma hos någon av dom. Denna känsla förstärks genom att dom går omkring lugnt inne i huset, tänder lampor, osv. Sedan när dom letar lite efter grejer på måfå så anar man ju ändå att dom gör inbrott hos någon, men sedan plötsligt så är dom i någons rum, den ena killen ligger på sängen och den andra rotar runder i en garderob och dom snackar om lite allt möjligt och tar det jävligt lugnt.

Sedan kommer dom som bor i huset hem, snubbarna får panik och man får inte reda på vad som egentligen händer. Man får egentligen inte riktigt veta alls vad som händer med det mesta i filmen, det känns som att dom har klippt bort viktiga scener.

Blir nästan irriterad bara jag tänker på den.

Jag håller med om att det inte finns någon koppling mellan nämnda filmer.

För det första är det långt om länge oklart om dom verkligen gör inbrott eller inte.
Dom bänder upp fönstret och går in i någon annans hus. De går mest runt och utforskar huset. Dom verkade inte ha ambitionen att stjäla något. Dom funderar ju på att själa något men tycker att det vore för taskigt.
Anledningen till "inbrottet" är antagligen att det inte finns så mycket att göra i Falkenberg på kvällarna så då hittar dom på det där.

Du verkar ha väntat på att få upplevelser baserat på filmen händelser. Men det är inte en händelsedriven historia utan en karaktärsdriven.

Jag håller med om att det inte finns någon koppling mellan nämnda filmer.

Dom bänder upp fönstret och går in i någon annans hus. De går mest runt och utforskar huset. Dom verkade inte ha ambitionen att stjäla något. Dom funderar ju på att själa något men tycker att det vore för taskigt.
Anledningen till "inbrottet" är antagligen att det inte finns så mycket att göra i Falkenberg på kvällarna så då hittar dom på det där.

Du verkar ha väntat på att få upplevelser baserat på filmen händelser. Men det är inte en händelsedriven historia utan en karaktärsdriven.

Möjligt. Det var nog därför jag till exempel blev lite besviken när tex 5 minuter ägnades åt att visa två stycken män nakenbada i en å.

Och jag trodde att inbrotten gjordes för att han där frukostsnubben skulle ha råd att starta eget. Det enda filmen egentligen gav mig är vissheten om att jag aldrig kommer bo hemma när jag är 23.

Mest patetiska med filmen måste vara att någon verkligen har trott att den skulle kunna vinna en Oscar. :lol

Last edited:

Generellt tror jag det är så att de sämsta av de utländska filmerna inte når hit, vilket kan göra att man tror att det kommer bättre film därifrån.

Håller inte med; utbudet av både bra och dåliga utländska filmer har ökat markant de senaste åren och det går nu att få tag på det mesta, självklart 100% lagligt :D

Det jag ser som negativt är att filminstitutet (tror jag) väljer vilken typ av film som ska produceras eftersom att de sitter på pengarna. Och de väljer nog inte samma typer av filmer som självutnämnda cineaster gillar.

Definitionen av en cineast inkluderar inte nödvändigtvis någon kulturelitism som du så subtilt antyder.

En bra film engagerar dig som tittare; Lilja 4-ever gjorde dig upprörd, Dodgeball fick dig att skratta o.s.v. Det var länge sen jag såg en svensk film som inte kändes tom, men du tycker uppenbarligen inte som jag och du har rätt till din åsikt :tummenupp

Personligen skyller jag förresten inte på filminstitutet, utan på jantelagen och den torftiga miljön som den resulterat i.

Ibland kan jag få en känsla av att om två personer ser precis exakt samma
film så kan trots det en av dom tycka att filmen är bra fast den andra tycker
att den är dålig.:va

Ibland kan jag få en känsla av att om två personer ser precis exakt samma
film så kan trots det en av dom tycka att filmen är bra fast den andra tycker
att den är dålig.:va

En mycket, mycket skarp slutsats.

Trots detta kan man faktiskt ändå diskutera filmer, eller hur?

Säger du så för att låta som någon slags filmkännare eller har du förväxlat den med någon annan film?

Hela filmen är extremt otydlig, det är svårt att veta vad som händer. Ex: Inbrottet som två av dom gör någonstans mitt i filmen. För det första är det långt om länge oklart om dom verkligen gör inbrott eller inte. Ok, snubben bryter upp ett fönster, men man får känslan av att dom är hemma hos någon av dom. Denna känsla förstärks genom att dom går omkring lugnt inne i huset, tänder lampor, osv. Sedan när dom letar lite efter grejer på måfå så anar man ju ändå att dom gör inbrott hos någon, men sedan plötsligt så är dom i någons rum, den ena killen ligger på sängen och den andra rotar runder i en garderob och dom snackar om lite allt möjligt och tar det jävligt lugnt.

Sedan kommer dom som bor i huset hem, snubbarna får panik och man får inte reda på vad som egentligen händer. Man får egentligen inte riktigt veta alls vad som händer med det mesta i filmen, det känns som att dom har klippt bort viktiga scener.

Blir nästan irriterad bara jag tänker på den.

Nej jag är ingen filmkännare. Och jag är ganska säker på att det är samma film vi pratar om också.
Den fick mig att tänka, eftersom jag kan relatera ganska mycket till det som händer i filmen. Jag gillar att den är filmad som en amatörfilm då iaf jag tycker det ger en mer intim och äkta känsla som passar väldigt bra för ju denhär filmen. Mmm, så är det. Den känns äkta och jag gillar det.

Edit: Det ska tilläggas att jag inte tittar på svenska filmer i någon större uträckning då jag tycker samma dåliga skådespelare är medverkar i princip alla stora svenska filmer. Med ett fåtal undantag.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...