fartresurser 1100

antonoliver

steve
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r1
funderar på att köpa en gsxr1100 en 86a att använda på att köra på bana ,är det en bra banhoj ? toppar ca 260-270 orginal enl. säljaren kan det stämma ? :va

Ska du köra bana så är den sämre än de flesta lite modernare hojjarna!
Spesciellt 600 kubikarna!
Köp ist en lite moderna 600 om du vill köra bana!

antonoliver skrev:
funderar på att köpa en gsxr1100 en 86a att använda på att köra på bana ,är det en bra banhoj ? toppar ca 260-270 orginal enl. säljaren kan det stämma ? :va
Rakt fram kan det nog stämma, i mätarfart.

En bra banhoj är det inte alls med dagens mått mätt. Inte ens när den var ny vill jag minnas... Den är gjord för att vara störst, bäst och snabbast rakt fram. Jag kommer att köra åttor runt dig med min 83 hkr TRX bara för att den är så mycket smidigare och har bättre väghållning.

Hårdrock, det är den däremot :yoparty

Enligt Bike räcker de 130 hästarna till 252 km/h, och dom siffrorna brukar stämma rätt bra vad jag vet. 197 kg väger hojen torr, så den är lättare än t.ex. min 750. Som minus står här lite om halvbra fjärdring och instabilitet i hög fart.

antonoliver skrev:
Gixxern har 130 kusar om den inte är strypt 117nm i vrid och väger 197kg torr så fartresurserna duger nog allt till.Ang ban körn så går det säkert men du får jobba lite i kurvorna

Maxhastigheten är totalt ointressant på svenska banor. Det är inte många som lyckas komma upp till hojens maxhastighet på de banor som finns i landet. På SM för några veckor sedan skulle tre hojar från 250 kvalat in bland de tio bästa i Superbike. Det skiljer en hel del i både effekt och maxhastighet mellan en 250 och en superbike men 250-hojarna är mycket mer lätthanterliga.

En 1100 är inte den mest lätthanterliga hojen du kan välja. Jag rekommenderar dig att lägga pengarna på en 750. De väger betydligt mindre och är mer lätthanterliga.

KjellF

1127'an med öppet avgassystem har normalt 127 på slangen. Den lilla 1052'an har på sin höjd 120 hästar med icke-original avgas.

nä, det är ingen bra banhoj...ram och fjädringskomponenter är för veka i förhållande till motorn vilket ger ett rätt nervöst uppträdande om man pressar den. Vi snackar om en 20 år gammal konstruktion dvs en veteranhoj!Toppfartsuppgifterna är rent hypotetiska....högfartsstabiliteten är inget att hurra för

En frisk 1100 av första generation är inga problem att köra 270 mätarfart med även om det svänger lite, moderna däck är ju lite bättre än de som satt på under 80-talet. Men som banhoj hade jag valt nått annat nu när det finns alternativ. Ska man ha en billig hoj att gasa på gata med och kanske trimma så hade jag köpt den.

Chassit är bajs, det duger för måttligt svängande på landsväg men är inget att ha på bana. En gsxr1100 köper du bara för motorns skull, vill du ha en äldre hoj som svänger så är fzr1000 ett MYCKET bättre köp. Och mätarfarten ska du ta med en nypa salt jag fick upp min -92a i 305 på klockan, visserligen va den trimmad men det är ändå minst 25 blås för mycket?

Last edited:
Tog upp mätarfarten för att slå hål på myten om att den vobblar av vägen i hög fart, 270 på mätaren innebär att den grejar sin utlovade toppfart med råge. Min 89a gjorde också mätaren ut men inte tror jag att den toppade 300 för det, skulle tro att det var ca 10-15% felvisning.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D