Fartkontroll

yzf600r

Dunderkatten
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Örebro län
Hoj
Yamaha YZF600R
Hur varnar man en mötande motorcyklist för en fartkontroll man passerat, och hur långt efter kontrollen kan man göra det. :confused: :D
 
Har för mej många körde med "upp med handen och vispa med fingret" sist detta var uppe.
Kommer själv göra så den dan jag lyckas komma förbi en fartkontroll utan att bli invinkad :hihi
 
Dez skrev:
Har för mej många körde med "upp med handen och vispa med fingret" sist detta var uppe.
Kommer själv göra så den dan jag lyckas komma förbi en fartkontroll utan att bli invinkad :hihi

Yupp, o det funkar även i andra länder (Tyskland)!
 
Det är så j***a kul att möta ett helt gäng med bilar som blinkar med helljusen för att visa att det kommer en fartkontroll längre fram :rofl
 
I bil blinkar jag med helljuset. På MC gör jag "klappa hunden" (= "sänk farten"-tecknet). Det använder jag också för att varna för andra faror på vägen.
 
rerell skrev:
I bil blinkar jag med helljuset. På MC gör jag "klappa hunden" (= "sänk farten"-tecknet). Det använder jag också för att varna för andra faror på vägen.
Exakt..

och e det något farligt typ grus i nästa kurva och man möter en hojj..
så viftar man och blinkar och ser helt CP ut
 
Brukar även blinka vid älg, rådjur, ren osv. Ibland hinner de väl ur vägen så den man möter inte fattar vad man gjorde tecken för...
 
I USA klappar man på hjälmen klart o tydligt. Först visste jag inte vad som pågick för att det såg rätt dumt ut... men till slut så när man börja koppla att varje gång de gjorde så, så sluta alla att leka (wheela), o körde laglig hastighet. ... å sen kom en polisbild.

Borde införa detta system i Sverige oxå, då det är jäkligt roligt o kul o hela köret :) Bättre än å flasha med lysen tycker jag.
 
Swedie skrev:
I USA klappar man på hjälmen klart o tydligt. Först visste jag inte vad som pågick för att det såg rätt dumt ut... men till slut så när man börja koppla att varje gång de gjorde så, så sluta alla att leka (wheela), o körde laglig hastighet. ... å sen kom en polisbild.

Borde införa detta system i Sverige oxå, då det är jäkligt roligt o kul o hela köret :) Bättre än å flasha med lysen tycker jag.
Är dom rädda för polisbilder i USA?
 
YamahaJojje skrev:
Är dom rädda för polisbilder i USA?

haha, tack YamahaJojje. Ett gott skratt var precis vad jag behövde så här på måndag morgon! (trots den låga nivån) :tummenupp
 
Saftblandarteknet över huvudet funkar också, jag fick behålla mitt körkot en gång när jag med bra fart kom över söderbron och ett mc bud kom ur södertunneln med saftblandartecknet, jag slog av och la mig bakom en bil och nät jag kom ut ur tunneln så stog där mycket riktigt en snutbil med laser coh 2 hojar för att fånga in buset. :tummenupp
 
Jag klappar hunden. Att blinka med ljuset är ju ganska meningslöst, särskilt om det är mitt i sommaren. Syns ju knappt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top