Fartkontroll

yzf600r

Dunderkatten
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
Yamaha YZF600R
Hur varnar man en mötande motorcyklist för en fartkontroll man passerat, och hur långt efter kontrollen kan man göra det. :confused: :D

Har för mej många körde med "upp med handen och vispa med fingret" sist detta var uppe.
Kommer själv göra så den dan jag lyckas komma förbi en fartkontroll utan att bli invinkad :hihi

Dez skrev:
Har för mej många körde med "upp med handen och vispa med fingret" sist detta var uppe.
Kommer själv göra så den dan jag lyckas komma förbi en fartkontroll utan att bli invinkad :hihi

Yupp, o det funkar även i andra länder (Tyskland)!

Det är så j***a kul att möta ett helt gäng med bilar som blinkar med helljusen för att visa att det kommer en fartkontroll längre fram :rofl

I bil blinkar jag med helljuset. På MC gör jag "klappa hunden" (= "sänk farten"-tecknet). Det använder jag också för att varna för andra faror på vägen.

rerell skrev:
I bil blinkar jag med helljuset. På MC gör jag "klappa hunden" (= "sänk farten"-tecknet). Det använder jag också för att varna för andra faror på vägen.
Exakt..

och e det något farligt typ grus i nästa kurva och man möter en hojj..
så viftar man och blinkar och ser helt CP ut

Brukar även blinka vid älg, rådjur, ren osv. Ibland hinner de väl ur vägen så den man möter inte fattar vad man gjorde tecken för...

I USA klappar man på hjälmen klart o tydligt. Först visste jag inte vad som pågick för att det såg rätt dumt ut... men till slut så när man börja koppla att varje gång de gjorde så, så sluta alla att leka (wheela), o körde laglig hastighet. ... å sen kom en polisbild.

Borde införa detta system i Sverige oxå, då det är jäkligt roligt o kul o hela köret :) Bättre än å flasha med lysen tycker jag.

Swedie skrev:
I USA klappar man på hjälmen klart o tydligt. Först visste jag inte vad som pågick för att det såg rätt dumt ut... men till slut så när man börja koppla att varje gång de gjorde så, så sluta alla att leka (wheela), o körde laglig hastighet. ... å sen kom en polisbild.

Borde införa detta system i Sverige oxå, då det är jäkligt roligt o kul o hela köret :) Bättre än å flasha med lysen tycker jag.
Är dom rädda för polisbilder i USA?

YamahaJojje skrev:
Är dom rädda för polisbilder i USA?

haha, tack YamahaJojje. Ett gott skratt var precis vad jag behövde så här på måndag morgon! (trots den låga nivån) :tummenupp

Saftblandarteknet över huvudet funkar också, jag fick behålla mitt körkot en gång när jag med bra fart kom över söderbron och ett mc bud kom ur södertunneln med saftblandartecknet, jag slog av och la mig bakom en bil och nät jag kom ut ur tunneln så stog där mycket riktigt en snutbil med laser coh 2 hojar för att fånga in buset. :tummenupp

Jag klappar hunden. Att blinka med ljuset är ju ganska meningslöst, särskilt om det är mitt i sommaren. Syns ju knappt.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!