Fartkontroll på gång

Kan ju vara intressant att veta men jag har faktiskt inte märkt av dom där insatserna tidigare år. Antagligen är jag inte ute och åker på dom vägar som dom hårdbevakar men det kan ju ändå vara klokt att hålla lite extra koll på hastighetsmätaren och vara lite extra uppmärksam på poliser när man vet att dom är ute lite extra intensivt.

Hälften av alla bilister överskrider fartgränserna och förra året togs över 16 000 bilister för fortkörning under vecka 17. jäkla fartdårar dom där bilisterna...

Ja tänk. LIVSFARLIGT att köra tex 8km/h för fort som dom mer än gärna bötfäller för.

"- Om alla höll fartgränserna skulle 125 liv räddas varje år, säger Torbjörn Forslund på Rikspolisstyrelsen"

Jag är övertygad om att jag inte löper större risk att dö om jag kör 80 på 70 väg. Eller 55 på 50 väg. Eller 100 på 90 väg.

Ja tänk. LIVSFARLIGT att köra tex 8km/h för fort som dom mer än gärna bötfäller för.

"- Om alla höll fartgränserna skulle 125 liv räddas varje år, säger Torbjörn Forslund på Rikspolisstyrelsen"

Jag är övertygad om att jag inte löper större risk att dö om jag kör 80 på 70 väg. Eller 55 på 50 väg. Eller 100 på 90 väg.

För oss hojåker som kan stanna på en 5 öring ja! Bilarna väger lite mer och bromssträckan blir lite längre där..

Dags för farbor blå att fylla sin kvot och jävlas med svensson inför sommaren :tummenupp

Jag tror i och för sig inte att man löper större risk att dö oavsett om man kör bil eller mc 8km/h för fort på en 70 väg.

Och gör man det, så kanske man inte borde köra något fordon över huvud taget.

För oss hojåker som kan stanna på en 5 öring ja! Bilarna väger lite mer och bromssträckan blir lite längre där..

Jag skulle vilja se en bil panik bromsa och få framhjuls släpp så att den "går om kull" :tummenupp

Du har nog sovit dåligt i natt!

Jag tror i och för sig inte att man löper större risk att dö oavsett om man kör bil eller mc 8km/h för fort på en 70 väg.

Klart att man löper större risk att dö om man höjer hastigheten. Även om höjningen bara är med ett par km/h. Sen kanske den ökade risken är snudd på obetydlig, men större är den.

Och det vare sig du är expert på att köra eller ej.

Självklart löper man större risk att dö om man kör för fort.. men 8km/h för fort... Den ökade risken att dö är ju helt klart extremt minimal.
Då är det ju betydligt värre att köra ratt full..

Eller som polisen själva brukar göra jaga MC förare med bil... Hur dum får man vara?
Det om något är ju fara för nån annans liv det är betydligt värre än att köra lite för fort.
Dock är det dumt att inte stanna men att börja jaga är ännu dummare..

Klart att man löper större risk att dö om man höjer hastigheten. Även om höjningen bara är med ett par km/h. Sen kanske den ökade risken är snudd på obetydlig, men större är den.

Och det vare sig du är expert på att köra eller ej.

ok, mitt sista OT-inlägg i tråden nu ;)

Det jag menar är att jag inte tror att risken ökar för att köra av på en 70 väg om jag kör i 80km/h. Det är alltså inte farten som gör att jag dör, utan hur jag kör. För dem som löper större risk då, kanske inte borde sitta bakom en ratt eller ett styre...

(men ja självklart, kör jag in i ett fetingträd i 80km/h är det såklart större risk att jag dör jämfört om jag gör det i 70km/h, but that´s not my point)

OT-diskussionen: "- Om alla höll fartgränserna skulle 125 liv räddas varje år, säger Torbjörn Forslund på Rikspolisstyrelsen. Dessutom skulle koldioxidutsläppen minska lika mycket som de samlade utsläppen från 240 000 personbilar."

I call BS. Det är helt beroende parametrar som han omöjligen kan ha koll på. VV-propaganda i vanlig ordning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT