Fartkameror

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Vi motorcyklister har sluppit dessa då dom bara tar bilder rakt fram. Fick precis höra av en kille som bor lite längre upp i landet att kameror som tar kort bakåt nu ska finnas på vägarna i Sverige.

Stämmer detta eller har det bara vart på tal inom korridorerna hos farbror polisen?

Bakåtriktade kameror finns ju i England om jag inte missminner mig.

sharpedge skrev:
Vi motorcyklister har sluppit dessa då dom bara tar bilder rakt fram. Fick precis höra av en kille som bor lite längre upp i landet att kameror som tar kort bakåt nu ska finnas på vägarna i Sverige.

Stämmer detta eller har det bara vart på tal inom korridorerna hos farbror polisen?

då måste det till ägande skyldighet på fordon, eller så plockar man bort skylten å tar 600:- i böter då å då...

sharpedge skrev:

Tror inte att det stämmer, däremot har Polisen en specialutrustad Buss med övervakning framåt och bakåt. Men den finns bara i ett exemplar och vandrar runt i länen för att ställas upp vid trafikövervakning på vissa ställen, hjälper ju trafikpolisen att bötlägga dom bilar som tar bort regskylten framtill.

Att fota bakifrån hjälper inte i Sverige eftersom bilden måste kunna påvisa vem som kör fordonet.
Ändras lagstiftningen så att ägaren har ansvar för hur fordonet framförs så blir det andra bullar. I norge så är registrerad ägare ansvarig för ALLT, blir det så i Sverige så är det illa :(

/Nitrous

Last edited:
Nitrous skrev:
Ändras lagstiftningen så att ägaren har ansvar för hur fordonet framförs så blir det andra bullar. I norge så är registrerad ägare ansvarig för ALLT, blir det så i Sverige så är det illa :(/Nitrous
EU lagstiftningen säger väl samma sak som den svenska d v s att det är föraren som är skyldig, inte ägaren. Då är det nog (förhoppningsvis) svårt att ändra på det. Skulle inte vara kul att få hojen stulen OCH förtkörningsböter (kört av tjuven) samma dag, dubbel olycka.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!