Fartkameror o mc

Eller, flytta till Nordkorea :D

Hehe vill man köra motorcykel eller bil ska man nog inte flytta till Nordkorea eftersom de har bränslebrist rätt ofta plus att när det väl finns bränsle kostar det nog ruskigt mycket :gnissla I och för sig: Inga fordon ute på vägarna = Inga döda, då hänger jag med på vad du menar :tummenupp

Jag vet att inte fartkameror är populära hos många men som sagt
de är här för o stanna och för mig känns det bättre o bli vän med dom
än att hela tiden tycka illa om dem blir så mycket jobbigare då:gnissla

Tycker man illa om dom kan dom bli ledsna, det vill vi ju inte :gråta

Last edited:
Det är himla trevligt att du håller hastigheten där kameror finns, helt ok att gasar järnet där dom inte finns!!!
Förlåt du gasar inte, har inte behovet att köra fort, därför har du en hoj med 1400 cc och en bil med 5200cc för att köra lugnt!!!
Vänta bara för att man har fet hoj och fet bil behöver man inte gasa det är sant men ack vad det är lätt att snacka vettigt på forumet men både du och jag och alla andra här vet att man inte köper en ferrari för att köra den som en fiat, eller hur....

Kör med huvudet, gasa där det är fritt, gasa så snabbt så att din plånbok klarar av det (inkl. bensin och böter) och framfor allt sitt inte på SH forumet och gnäll på att alla förutom du kör som dårar.

If you dont like it get the fuck out!!!

Jag är sån som försöker hålla hastighetsbegränsningarna,har inte det
behovet att köra fort.
Men jag är mer nogrann att hålla hastigheten på de sträckor det finns
fartkameror.Det är lättare att gasa på mer omedvetet när man vet inga
kameror finns:tungan
Ni kanske tycker jag är gubbig med mera men det skadar ju ingen om
vi har olika åsikter i denna frågan:va
En sak är säker och det är att fartkameran är här för o stanna och fler
kommer det bli.
Att förstöra en kamera skulle inte jag göra iallafall ,får många nya hojar
istället för att ersätta en sån:D

Problemet som jag ser med fartkamerorna är den ryckiga gången som
blir i trafiken när många gasar mellan kamerorna.
Ett annat problem är att det många gånger vid dålig sikt osv kan vara
lätt att missa när hastigheten går över tex från 90 till 70.
Jag tror att i framtiden kommer hastigheten avläsas mellan kamerorna då
blir det säkerligen ett jämnare tempo i trafiken.De kommer rädda liv.....

Jag har stor respekt för trafiken speciellt när man sitter på mc.
Jag vet att inte fartkameror är populära hos många men som sagt
de är här för o stanna och för mig känns det bättre o bli vän med dom
än att hela tiden tycka illa om dem blir så mycket jobbigare då:gnissla

Hehe vill man köra motorcykel eller bil ska man nog inte flytta till Nordkorea eftersom de har bränslebrist rätt ofta plus att när det väl finns bränsle kostar det nog ruskigt mycket :gnissla I och för sig: Inga fordon ute på vägarna = Inga döda, då hänger jag med på vad du menar :tummenupp

He, he.

Bra poäng på Nordkorea som jag blandade in helt oskyldigt. Jag menade dock kontrollsamhället som sådant inte deras avsaknad av bränsle, men point taken.

Jag förstår att många är av en ganska possitiv synpunkt vad gäller den lugnande effekten fartkameror har på trafiktempot, dock som det nämns av någon här så bidrar det inte till att folk faktiskt VILL hålla nere tempot utan det gasas mellan kamerorna.

Hade det varit så att staten inte var ute efter att tjäna pengar utan istället hade som mål att minska dödsfallen i trafiken så borde levande BRA poliser (kanske särskillt utbildade trafikpoliser) hjälpa betydligt mer än kameror.

Om jag visste att varje gång jag kör Karlskrona-Trollhättan finns det 15-20st polisbilar ute och snurrar (bara på den vägen jag kör) så hade jag kört lugnare HELA vägen istället för 1.5mil söder om växjö fram till SS-området för att sedan ha FRI lejd upp till strax norr om Jönköping, sen sitter det kameror i ca:5 mil fram till en skarp vänster kurva där man mitt i kurvan kan svänga höger mot bla Tidaholm. Sen är det bara att gasa dem sista +10milen till Trollhättan (förutom 1st kamera strax efter Grästorp).

(det hade varit 1st polis var annan mil hela vägen)

Jag vet inte vad ni andra tycker, men för mig hade det känts som ett betydligt större steg mot nollvisionen som vi alla faktiskt skulle vilja ha.

Sen som grädde på moset så har man ju faktiskt kunnig och trevligt hjälpande personal om man behöver hjälp med något eller bara fråga något dumt längs hela vägen (tänk då på det jag skrev om särskilt utbildade trafikpoliser). Det kan ju faktiskt hända något ändå och folk dör av 1.000.000 anledningar förutom farten. Tänk vad gott om polisen kommer efter bara någon minut trots att du är långt ute i ödemarken med en älg långt in i coupén. Eller kanske till och med ser olyckan.

Bara en annan tanke som slog mig, ambulanser snurrar ju hela tiden och jag kör himla mycket både bil och motorcykel, jag ser fan fler ambulanser (som inte är på utryckning) än vad jag ser poliser på våra vägar.

Konstigt :va

Det handlar inte om att vara ball, det handlar om trafiksäkerhet. Jag är inte den bästa på det i något avseende, men jag har flera stycken vänner och bekanta som har dött i trafiken, bland annat en två barnsfar som dog bara meter efter en fartkamera...

...visst, det var skit bakom ratten så det är inte mycket att orda om, MEN om det hade varit vajerräcke, tvåfiligt, avkörningszoner, eller kanske RIKTIGA poliser på vägarna så hade olyckan aldrig skett (kan man ju hoppas).

Om varje kamera kostar 500.000kr/st så kan man ju räkna på hur många poliser det hade varit och under hur lång tid (+ eventuellt underhåll för kameran kontra extra tid för denna polis). Dock betalar ju kamerorna sig själva, dvs vi medborgare lånar ut pengar till oss själva, med ränta :va

Och vadå trevligare ton, vem är du egentligen? Jag har inte varit otrevlig på något sätt och inte gjort några personangrepp, sen att ämnet har lika många åsikter som läsare, det är inte mitt fel. Du behöver inte gilla det jag skriver :näsblod

Min åsikt står fast, riv skåpen, skit i pengaindrivarna/indrivningen och jobba AKTIVT med trafiksäkerhet. Farten dödar INTE i samma utsträckning som orsakerna i mitt förra inlägg (orka lista igen).

Eller, flytta till Nordkorea :D

Kanske vore enklast om du flyttade dit ,,

men för övrigt så håller jag med om att kameraskåpen inte presterar mera än pengar direkt i kassan till pappa staten,, dom är ett satans otyg tycker jag även om dom fyller viss funktion trots allt,som du skriver satsa på riktiga poliser som kan få bort pundarna o alkisarna + alla vansinnes tjörande tjuvar på vägarna ,, många av oss skulle förmodligen tycka att det blir en polisstat som har oss i ett järngrepp men faktum är att det är tyvärr ett av få sätt att få bukt med den dystra statistik som vi var år stån inför ,, :näsblod

jag vill inte ha det så eftersom jag åxå är en fartdåre i mellanåt o tycker att föraren ska ha så pass stort ansvar för sina handlingar att han inte sätter andra i fara bara för att han ska köra undan lite ,,

skulle jag skada någon bara för att jag inte kunde hantera mitt fordon när jag buskörde så tror jag att jag skulle lägga lappen på hyllan för all framtid,,

här drar du in en o annan pluspoäng ,,

He, he.

Bra poäng på Nordkorea som jag blandade in helt oskyldigt. Jag menade dock kontrollsamhället som sådant inte deras avsaknad av bränsle, men point taken.

Jag förstår att många är av en ganska possitiv synpunkt vad gäller den lugnande effekten fartkameror har på trafiktempot, dock som det nämns av någon här så bidrar det inte till att folk faktiskt VILL hålla nere tempot utan det gasas mellan kamerorna.

Hade det varit så att staten inte var ute efter att tjäna pengar utan istället hade som mål att minska dödsfallen i trafiken så borde levande BRA poliser (kanske särskillt utbildade trafikpoliser) hjälpa betydligt mer än kameror.

Om jag visste att varje gång jag kör Karlskrona-Trollhättan finns det 15-20st polisbilar ute och snurrar (bara på den vägen jag kör) så hade jag kört lugnare HELA vägen istället för 1.5mil söder om växjö fram till SS-området för att sedan ha FRI lejd upp till strax norr om Jönköping, sen sitter det kameror i ca:5 mil fram till en skarp vänster kurva där man mitt i kurvan kan svänga höger mot bla Tidaholm. Sen är det bara att gasa dem sista +10milen till Trollhättan (förutom 1st kamera strax efter Grästorp).

(det hade varit 1st polis var annan mil hela vägen)

Jag vet inte vad ni andra tycker, men för mig hade det känts som ett betydligt större steg mot nollvisionen som vi alla faktiskt skulle vilja ha.

Sen som grädde på moset så har man ju faktiskt kunnig och trevligt hjälpande personal om man behöver hjälp med något eller bara fråga något dumt längs hela vägen (tänk då på det jag skrev om särskilt utbildade trafikpoliser). Det kan ju faktiskt hända något ändå och folk dör av 1.000.000 anledningar förutom farten. Tänk vad gott om polisen kommer efter bara någon minut trots att du är långt ute i ödemarken med en älg långt in i coupén. Eller kanske till och med ser olyckan.

Bara en annan tanke som slog mig, ambulanser snurrar ju hela tiden och jag kör himla mycket både bil och motorcykel, jag ser fan fler ambulanser (som inte är på utryckning) än vad jag ser poliser på våra vägar.

Konstigt :va

Last edited:
men för övrigt så håller jag med om att kameraskåpen inte presterar mera än pengar direkt i kassan till pappa staten,, dom är ett satans otyg tycker jag även om dom fyller viss funktion trots allt,som du skriver satsa på riktiga poliser som kan få bort pundarna o alkisarna + alla vansinnes tjörande tjuvar på vägarna

Såhär skriver Vägverket om kameror och alkisar:

"Trafiksäkerhetskamerorna är ett komplement till Polisens övriga trafiksäkerhetsarbete. I och med att dessa nya kameror är automatiska och inte kräver någon manuell hantering av polisen ute på vägen, så frigörs resurser hos polisen som istället kan ägna sig åt att bekämpa rattfylleri och andra brott."

http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx

Såhär skriver Vägverket om kameror och alkisar:

"Trafiksäkerhetskamerorna är ett komplement till Polisens övriga trafiksäkerhetsarbete. I och med att dessa nya kameror är automatiska och inte kräver någon manuell hantering av polisen ute på vägen, så frigörs resurser hos polisen som istället kan ägna sig åt att bekämpa rattfylleri och andra brott."

http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx

Synd bara att det inte stämmer ihop med verkligheten, då polisens budget blir mindre. Det är bara en tidsfråga innan alla polisens resurser sätts på att jaga fildelare.

Kameraskåpen är slöseri med pengar för att väldigt få faktiskt kan fällas, då bilderna oftast har såpass dålig kvalitet. En annan nackdel är ju att kamerorna i princip aldrig är aktiva och att dom kan programmeras in i GPS-er...

Nej. Det är inte ett brott att åka för fort. Det är en förseelse. Det är just därför som man inte har skyldighet att ange. Gör någon sig skyldig till att brott är du skyldig att ange den personen enligt lag. Skulle det komma fram senare att du faktiskt höll inne med informationen så kan du bli åtalad för försvårande av utredning eller liknande.
Jag vet att en hastighetsöverträdelse är bara en förseelse, men det ligger ändå under 1 § trafikbrottslagen /vårdslöshet, alltså kan jusst en hastighetsöverträdelse leda till finkan.

Och sen, varför jagar man inte lastbilar mer, de för köra i 80 km/h och jag vet att de kör minst 90 km/h MINST alltså.

På motorväg och motortrafikled får man köra 90 med lastbil, fast inte med släp bakom.

Varför försöker ja då vara laglydig:va
När ja va 19 o köpte min första tunga mc var jag inte speciellt
laglydig,gillade o köra fort samt leka en del både med mc o bil.....
Jag är glad att jag varken skadade mig själv eller nån annan men
för mig var detta en period som gick över ganska snabbt.:tungan

När jag kör bil känns det helt ok att sätta farthållaren på 90km/h där
det råder sådan hastighet.Behöver inte oroa mig för massa böter eller
strul.
Mc har jag genom åren fått sån respekt för att jag inte vill:D köra för fort...
men det är ju så mognaden kommer med åren...

Fler poliser och fler fartkameror en satsning i rätt riktning...
Och vad har mitt intresse för stora motorer o göra om jag kör laglydigt
eller ej:gnissla

mattias

Mitt svar till trådskaparen:
Jag förstår hur du tänker. Du glömmder dock bort att oavsett om vi får ett ägaransvar på alla fordon så och dem fotar "baklänges" så vi hojåkare också åker fast på fartkameror så kommer detta inte minska antalet straffskatter, extradyra försäkringar och annat som gör det extra surt att ha hoj.
Nejdu, allt det där får staten in för mycket pengar på för att dem skall glömma bort bara för att dem fått fartkamerorna att fungera som dem vill.
Nollvisionen är dessutom en omöjlig utopi där dessutom motorcyklar är undantagna om jag fattat det hela rätt, men det får man läsa sig till själv och allmänheten har därför ingen aning då inget intresse för den biten finnes.

Senaste åren: Höjd bränsleskatt(kommer mer i år...igen), trafikförsäkrings skatt, 45% höjning av vägskatt på lätta lastbilar och bussar, kraftigt höjda böter, sänkta bötesgränser, höjd MC vägskatt osv osv.
Det kommer inte miska......:huvet

Man ska inte ha råd leva och ha kul...bara vara tyst och jobba, äta, skita...jobba äta...

Last edited:
Går ju absolut att bli bötfälld vid fartkamerorna även med mc! titta bara på killen man kunde läsa om för nått år sen som varje dag samma tid åkte förbi samma fartkamera och vinkade i alldeles för hög fart.. en dag stog polisen och vinka tillbaka :tummenupp

För 20år sedan var det EXAKT samma hastighetsgränser på EXAKT samma ställen som idag. Då är ju frågan om inte dagens fordonspark kanske har en högre samlad prestanda (både aktivt och passivt) än vad den hade för 20år sedan.

Nu vill jag inte komma och märka ord här.. Men om man prompt måste köra versaler på exakt får väl iaf se till att ha rätt? 40/60/80/100 eller 120km/h fanns väl inte för 20 år sedan? :pannkyss Sen finns det massor utav vägar som inte har samma hastighet nu som för ens 5år sedan!

Går ju absolut att bli bötfälld vid fartkamerorna även med mc! titta bara på killen man kunde läsa om för nått år sen som varje dag samma tid åkte förbi samma fartkamera och vinkade i alldeles för hög fart.. en dag stog polisen och vinka tillbaka :tummenupp

Den där var ju helt klart en för arkivet:D

Nu vill jag inte komma och märka ord här.. Men om man prompt måste köra versaler på exakt får väl iaf se till att ha rätt? 40/60/80/100 eller 120km/h fanns väl inte för 20 år sedan? :pannkyss Sen finns det massor utav vägar som inte har samma hastighet nu som för ens 5år sedan!

Dem senaste 15åren som jag har kasat runt på vägarna så har jag inte sett någon som helst förändring på hastighetsskyltarna.

Dessutom så kom 10stegsintervall NU, men visst tycker du att 120km/h är en rimlig fart för landsvägen e4 så visst.

Jag har sett EN 120 skylt btw. Men nu står min bil på verkstaden och hojen i garaget så jag kan ju ha missat något den senaste veckan.

Fast visst, jag kollar sällan på skyltarna så jag kan ju ha missat något på riktigt :va

(visst enligt många så borde jag inte ha körkort, jag är en sådan med massa road rage och som blir förbannad över att bilen är spärrad i 250km/h)

Jag vet att en hastighetsöverträdelse är bara en förseelse, men det ligger ändå under 1 § trafikbrottslagen /vårdslöshet, alltså kan jusst en hastighetsöverträdelse leda till finkan.

Jo. Det är väl i och för sig sant. Om polismannen på plats bedömer hastighetsöverträdelsen som så allvarlig att det är frågan om vårdslöshet så.
Då är det ju dock inte fråga om att köra 150 på motorväg. Snarare 100 på 30 eller 50 väg i tätort. Men visst kan det leda till fängelse i extremfallen.

Jag tycker också fartkamrorna är bra. Man kan köra mycket fortare, om man vill, på de vägar då man vet exakt vart kameran står. Man är även ganska säker på att det inte finns några övriga fartkontroller (poliser) på de vägar.
När jag kör hoj så håller jag oftast en lite högre hastighet för att minimera risken att bli omkörd. Vill ha trafiken framför mig, inte bakom. :arsele

När det är 30/50 väg och även 70 med hus så håller jag alltid hastigheten. Övrig väg är jag inte lika strikt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla