Fartkameror o mc

armstarke

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2008
Hoj
Suzuki Gsx 1400-07
Jag tycker fartkameror i trafiken är bra.Jag kan bara relatera till mig
själv och jag personligen kör lungnare de sträckor ja vet att det finns
fartkameror.
Det borde gå o bötfälla mc på något vis oxå tycker jag med kameror
eller nån givare fram som kameran kan registrera.
Farten dödar och vi vet att i nuläget kommer vi undan fartkamerorna.

Många förolyckas på mc och jag ser hellre att fartkamerorna kan registrera
motorcyklarna än att vi får andra beslut för att minska olyckorna....

Det kan vara alltifrån höjda skatter,försäkringar,max kubiktal,max effekt,mm
ja de kan hitta på mycket som inte vore kul för oss mc-entusiaster:va
om inte olyckorna minskar kommer nog liknande åtgärder införas....

mc olyckorna måste minska annars får vi snart åka 125cc:yoparty
Jag vill inte heller bli tagen på bild o få böter så mycke pengar har jag inte
men jag har iallafall som sagt dämpat mitt tempo me bilen rejält där kameror
finns:va

mattias

Jag tycker det är bra med fartkameror, för när jag är packad kan jag lungt köra de sträckorna och slippa levande snutar.

SMC gjorde väl nån undersökning på det där (kan det ha vart -06 kanske??). Om jag inte kommer ihåg helt fel så var det TVÅ (2) mc-olyckor med dödlig utgång som skedde på vägar med kameror. Dessutom kom man fram till att farten INTE hade vart den avgörande orasken till olyckan.

Det tolkar iallafall jag som att kamerorna funkar som tänkt, dvs ökad trafiksäkerhet.

I övrigt instämmer jag med tidigare svar...

Jag tycker det är bra med fartkameror, för när jag är packad kan jag lungt köra de sträckorna och slippa levande snutar.

Nu förstår jag att du inte kör packad men det är ju just det du säger som är det farliga, jag kan nästan garrantera att om dom införde mer alkokontroller så minskar nog dödsfallen i trafiken drastiskt. Kanske inte bland oss hojpiloter dock, vi är väl förhoppningsvis lite förnuftiga av oss när vi ska ut och köra :tummenupp

Visst är det bra med fartkameror, (så länge man inte blir med på bild :) ) bra om den generella hastigheten sänks med tanke på att det kanske räddar ett par liv per år. Men jag tycker att så länge vi mc förare är förskonade mot att få hem en räkning i brevlådan så är det ett visst ansvar från oss också, man behöver inte utnyttja det varje gång man passerar en kamera genom att slanga förbi den eller visa fingret till dem. Håller man på så tillräckligt länge så bevisar man bara för dem att en reg plåt eller dylikt är befogat. Så själv försöker jag att låta bli att vara linslus och hoppas att fler med mig gör samma sak.

förstod att många kanske inte håller me mej men ja tycker
som ja gör:gnissla
Inte meningen säga nåt dumt om 125cc har själv haft en 2 cyl RD:pannkyss
vad jag ville säga är att det kan bli bestämmelser ang kubik samt
effektuttag på motorcyklar då olyckorna för mc har ökat.
Vägverket har förlorat sin nollvision och de kommer göra allt för att få
ned olycksantalet hos mc,fyrhjulingar,mm

Och det jag menar är att jag hellre kan bli sedd o registrerad av en
fartkamera när jag kör mc än att det ska komma lagar som reglerar
effektuttag samt kubicvolym,finns inte det i vissa länder redan??
myndigheter kommer jaga oss för att få ned olyckorna lita på de:tungan

mattias

Jag kan ärligt säga att jag tar det lugnt förbi kamerasträckor (eller där skåpet är iaf) just för att slippa den debatten om ett år..

Förr eller senare slår det tillbaka, så funkar världen. "Frihet under ansvar" - Något alla hojåkare missbrukat sen vi lärde oss balansera på max 2 hjul.

Det är asheftigt att tjöra bombarepa där kameror och påliser står, tjiitkeewlt.. Men vaffan, vad är nästa steg?

De flesta snutar jag snackat med tycker att det är tufft med klubba, ställer frågor om hur svårt det är att slanga och hej & hå om de inte är insatta själva. Få ggr har jag träffat fuckon som ska leka världspoliser och leta fel etc.. (även om de finns fuckon överallt)

Mina 0,50

Det där låter som det är taget ur Klas Tingvalls Bibel (vägverket).... Vad ska du komma och snacka om 125:a när fräser runt med 1400 kubik :va :va :va byt hoj eller om det är så farligt varför åker du hoj.
Du det är ju så att de vägar jag åker för att ha kul finns varken polis eller fartkameror och kommer aldrig att bli några heller.

En fråga varför är ni så sura på att ni inte kan få fast hojar med fartkameror när i stort sett alla kameror är stängda???????

Fartkameradebatt är ju så löjlig så det är inte sant,,, jag har kameravarnare på bilen och på 2 år har träffat på en kamera som var i bruk,, kan man få en förklaring.

Och sen, varför jagar man inte lastbilar mer, de för köra i 80 km/h och jag vet att de kör minst 90 km/h MINST alltså.

Slut snack fartkamera och MC och ge livet en bättre innebörd.

Hur många Hästar har din hoj?

Last edited:
Det är ju bra iallafall att man kan ha olika åsikter:tummenupp

Jag gillar effekt o stora motorer min bil har 5200kubik så då är
1400 inte så mycket.:yoparty
Sen är det så att jag åker mycket bil och jag personligen har
lugnat mitt tempo där fartkameror finns men jag har oxå förståelse
för om många inte gillar dem

mattias

Jag bryr mig inte så mycket om fartkameror när jag kör motorcykel. Bryr mig istället omr hur trafiken ser ut.

Kör jag på en 90 väg i 120 och ser en fartkamera saktar jag inte ner. speciellt inte om vägen är tom. jag tycker att fartkameror ställer till med onödigt ryckigt körsätt.

körde E18 mellan Oslo->Stockholm. Där fanns det partier som va pinsamma. Fartkameror på 90-väg där det fanns viltstängsel och ingen bebyggelse.

Vägverket måste väl göra av med sin budget för att få mer nästa år.

Även om vi tvingas att sätta skylt på, chippa eller på annat sätt göra hojen identifierbar för kamrorna så måste polisen ändå bevisa vem det är som kör.
I Sverige har vi än så länge ingen angiveristat och juridisk praxis är att "den som påstår, bevisar".

Även med öppen hjälm, näsduk och glasögon blir det svårt att visa vem som är förare. Ännu svårare borde det bli med intergralhjälm.

"Utredningsarbetet leds av poliser med hjälp av specialutbildade civila utredare. Endast föraren kan bötfällas. Det innebär att det krävs foto på registreringsskylten och förarens ansikte för att en identifiering och utredning ska kunna ske. Utredaren jämför fotot från trafiksäkerhetskameran med ett foto på ägaren för det fordon som registrerats – ett kort som hämtas från körkortsregistret eller passregistret"
http://www.vv.se/templates/page3____15968.aspx

Dvs, att sätta skylt fram på motorcyklar är ett slag i luften och det vet de som lobbar för det.

Jepp, skit andra och sköt er själva..... det samma säger alkisarna när dom sätter sig i bilen och drar en repa :rolleyes:

jag kör ca: 2000 mil med bil var år och har åxå en `varnare` i bilen ,, och jag dementerar att det bara är fåtalet kameror som fungerar,
bara från Södertälje till Huddinge fungerar det flera kameror än du hittils upptäckt,, V-225 och V-226 exempelvis bara.

som sagt,, dom funkar bra till att ta ner farten men samtidigt så påverkar det inte antalet fyllskallar/drogade eller självmordsbenägna människor efter vägarna ,, dom kommer lik förbannat finnas där bara för att det inte finns riktiga Poliser som kan köra stickprovskontroller ,,

det låter kanske lite kontroversiellt från en som gillar höga farter att jag hellre ser riktiga poliser efter vägarna i stället för skåp ,,
jag tror vi alla tjänar på det i längden.

det skulle vara intressant o veta hur många olyckor som är relaterade till stöld/droger ,självmord på ett år ,, får vi bort dom så kanske statistiken inte är så nattsvart i allafall för oss.
fast bättre kan vi ju alltid bli på att åka av oss på `rätt` ställen.

har jag fel eller ?

// Jocke

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back