Fartkameror i Norge!

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
KTM 690 SMC
Hej.

Jag har en liten fundering.

Körde bil hem från Oslo för någon vecka sedan och blev fotat av en fartkamera, vad gäller med svenskreggad bil?
Hur letar poliser reda på ansikten, om man inte står som ägare på bilen??

vilka gränser och böter har dom där? så dom inte plockar kortet :va

tack på förhand!:tummenupp

Du är rökt :tummenupp Norska polisen kontaktar svenska polisen och så får du ett inbetalningskort på posten efter några veckor!

Vet ej hur det går om man kör fortare än bli-av-med-körkortsgränsen.

-edit- ah fan, läste lite slarvigt. Om det inte är din eller din familjs bil så vetefan.

ja, du får en bot på posten. Nån som vet hur det är med dem där förbannade vägtullarna? åkte igenom 3-4 st sist utan att betala,hade brått och inga mynt. Dimper det ner en faktura snart kanske:va

ja, du får en bot på posten. Nån som vet hur det är med dem där förbannade vägtullarna? åkte igenom 3-4 st sist utan att betala,hade brått och inga mynt. Dimper det ner en faktura snart kanske:va
Lite beroende på vilken tull du brände genom, dom runt Oslo är numera automatiska, och då kommer det per automatik en räkning hem till dig. (bilägaren)
Det är bara en räkning, inga straffavgifer tillkommer.

Dom som fortfarande är bemannade vet jag inte, dom gångerna jag har bränt igenom har jag inte hört något om, det är dock några år sedan.

Hur funkar det med en leasingbil?
Jag står inte som ägare på bilen!

Vet någon hur pass dyrt det är med fortkörning i norge?

Jag har blivit fotat ett par gånger i bil men aldrig fått hem någon bot.

Blev fotad för 5-6 år sen i Norge, fick en kallelse till lokala polismyndigheten här hemma för identifikation, tror det var 95 på 80-väg o pyntade runt 1500 kr.
Värre var det för 3-4 år sen när jag i en backe brände om 5-6 bilar(omkörningsfil) där det b.la va en civil polisbil(peugeot av alla märken) dom stoppade mig senare o visade videon, han stoppade videon när jag höll 145km/h(80-väg), o erbjöd mig ett tillbud, du får behålla kortet (pga kort uppmätt sträcka) men det blir högsta bötesbeloppet, kostade mig 9100 skr...:mad:

Last edited:
Blev fotad för 5-6 år sen i Norge, fick en kallelse till lokala polismyndigheten här hemma för identifikation, tror det var 95 på 80-väg o pyntade runt 1500 kr.
Värre var det för 3-4 år sen när jag i en backe brände om 5-6 bilar(omkörningsfil) där det b.la va en civil polisbil(peugeot av alla märken) dom stoppade mig senare o visade videon, han stoppade videon när jag höll 145km/h(80-väg), o erbjöd mig ett tillbud, du får behålla kortet (pga kort uppmätt sträcka) men det blir högsta bötesbeloppet, kostade mig 9100 skr...:mad:

9100:-?! den sved :D

Hm, beror säkert på vilket humör de är på.
Päronen fick en p-bot när de var och hälsade på mig i Norge. Jag slängde lappen i papperskorgen och ingenting har hänt sedan dess. Har man tur kan man nog klara sig från fortkörningsböter också.

klämkäckt med en norrman som erbjuder ett tillbud, det är rea idag 9100 :D:rolleyes:

för mig var det ett ypperligt tillbud då jag fick behålla lappen.:tummenupp
Känner en snubbe som oxå åkte fast i Norge för fortkörning, han blev senare kallad till tinget här i sverige o fick ynnesten att gå med fotboja en månad...:huvet

Men är det verkligen sådant "samarbete" mellan Sverige och Norge med trafikböter? Hur skulle det vara om man åkte för fort i Danmark eller Tyskland (ej autobahn)?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back