Fartkameror i Norge?

Myusername

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Honda CX500C -82
Skall till Norge. Har mycket packning så det får nog bli bilen.

Har Norge fartkameror? Isåfall, skickas boten till Sverige? Hur stor är upptäcksrisken för fortkörning i detta land?

Svar ja! Täck över ansiktet så är du ju hyfsat safe. Kom ihåg att fortkörning i norge motsvarar skattebrott i Sverige. D.v.s. du har tur om du slipper hängning...

yes du kan lita på att det finns fartkameror överallt!
ett gott råd: kör lagligt, körde själv för fort och nu väntar jag på böter/fotboja.
böterna är skyhöga och påföljderna är stenhårda!
ja boten kommer skickas till sverige.

Ja stemmer det skyhøye bøter.....venter selv på en på 9000 norske :(

Husker ikke excact men er noe sånn som 110 i 80 sone og du mister lappen
Og kjører du for fort i de lave sonene (40-60) så venter den elektriske stol :död

Og ja det er kamera overalt og de TAR bilde :S lå bak en i går som ble flashad av den velkjente røde flashlampan

Er samme her som i sverige de må skilte at det kommer en fotoboks så følg med på skiltingen så hvet du når det kommer en boks

Kjør pent i norge er det beste rådet

Last edited:
Ok, tack för tipsen.

Är det som i Sverige att föraren måste identifieras eller blir det ingen bot om de bara har reg-nummer men ingen bild på föraren?

Tages bilden framifrån eller bakifrån?

Boten blir sendt til den bilen er registrert på...blir det noen argument da blir det sett på bildet men man slipper ikke unna selv om man ikke synes på bildet

Bildet blir tatt forfra :D så kjører du mc er det fri fartsgrense :D

Det som ær fint i Norge ær att varje kamera (næstan iaf) ær utmærkt tydligt med en egen skylt som ser ut som såhær:
%7BHTku6-0f4g2-s1esV%7D-fotoboks%20skilt-klipt.jpg

Hett tips, fundera inte på att utmana kamrorna, dom norska reglarna är lite annorlunda så du kan komma till at bli lite förvånad när du täcker ansiktet och böterna ändå kommer hem till ägaren, och dom tar inte "det var inte jag som körde" som en ursäkt.

:(

Tråkigt att de lär ha så låga hastighetsbegränsningar..
Hur tänkte du nu?
Bashastighet Norge: 80km/h
Bashastighet Sverige: 70km/h

Högsta tillåtna hastighet.
Norge: 100km/h
Sverige: 120km/h (vet dock inte om det är genomförd än, isåfall är det 110km/h)

Last edited:
Återkommer när jag väl upplevt detta land lite mer. Men ute i Europa får man ju oftast köra 90-100 km/h på vägar som i Sverige hade varit skyltade 70 km/h.

Du råkar inte ha en gps, eftersom du då kan slänga in kamerornas positioner i den? Inte för att det ger ett jättebra skydd, men man får ju en varning när man närmar sig kameran ifall man av någon anledning missar att det kommer en. Filer som innehåller positionerna för norge finns här: http://www.asebro.se/Norska.htm

Jag kan rekommendera AD-Tekniks fartkameravarnare. Kostar iofs ca 1100:- men då är det gratis uppdateringar via internet och PC. Funkar i hela norden.

Jag har provat att ladda min GPS med fartkameror, men min erfarenhet är att det nästan är omöjligt att lita på GPS:en, inte en chans att den är lika uppdaterad med alla nya kameror/fotoboxar.

Jag har kört med AD-Teknik i snart två år nu, sänker stressnivån rejält. Se länk nedan:

http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm

Bifogat

• gps257liten.jpg
    gps257liten.jpg
    5.5 KB · Visningar: 257
Klart att det inte går att lita till 100% på att alla kameror är med i GPS'en, men enligt min uppfattning så är det samma sak med en sån fartkameravarnare, eftersom den bygger på samma princip.

Kör du med en GPS så brukar ju de flesta tillverkarna i dagsläget inkludera kameror i den, och tillhandahåller uppdateringar till detta. Uppdateringarna kostar ju visserligen en liten slant, men jag har för mig att detta är en tjänst de köper in och man därmed bör kunna lita på allt är med om man har senaste uppdateringen.
Finns ju även kostnadsfria alternativ som man kan tanka ner, senaste uppdateringen för sverige är gjord 7e augusti. Använder själv den databasen i min gps och alla kameror på min semestertripp i sverige (170 mil t/r) var med.

Jag var själv sugen på å skaffa en sån varnare först, men föll på en gps eftersom man då får med navigeringen plus trafikinformation och kunna undvika olyckor, vägarbeten etc. Så det är väl smaken som avgör då jag inte tror att den ena är bättre än den andra :)

Jag har nu varit en sväng i Norge och rent generellt känns trafiktempot i Norge väldigt långsamt. Fördelen med Norge är dock att varje liten sväng inte har en ny hastighetsbegränsning som i Sverige, dvs man i Norge på en 80-väg faktiskt kan hitta en kurva där det kan vara svårt att hålla denna hastighet och samtidigt hålla sig på vägen.

Norge är vackert, men jag åker hellre ner till kontinentaleuropa.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back