Fartkameror E18, Karlstad västerut till Norge?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
I mitt förra jobb reste jag en hel del i Norge, men det är några år sedan nu. Har dock en tjänsteresa till våra trevliga grannar imorgon.

Tidigare har jag ofta åkt först E20 till Göteborg och sedan E6:an norrut mot Oslo. Dock är det en del vägtullar här samt en sjuh*lvetes massa fartkameror, kryllar av dem i Norge...

Imorgon ska jag inte direkt till Oslo, utan något mer österut.

Hade tänkt ta en alternativ rutt denna gång och börja med att åka norrut upp till Karlstad och sedan köra E18 västerut in i Norge.

Hur är det med fartkameror på E18, från Karlstad till norska gränsen? Inga alls, mängder, överkomligt?

(Har inte köpt Navigon än, så jag kommer inte ha tillgång till GPS med kameravarnare på denna resa. Demon funkade dock riktigt bra.)

Hoppas på svar från värmlänningar/resande med koll på nämnda rutt.

Spanx a lot på förhand. :)

Har du inte genomskinlig vindruta på bilen? Titta ut så ser du dom på håll, då är det bara att släppa av lite. Eller kör du med näsan i GPS'en och hoppas den varnar för älg, andra fordon mm också? :va

Har du inte genomskinlig vindruta på bilen? Titta ut så ser du dom på håll, då är det bara att släppa av lite. Eller kör du med näsan i GPS'en och hoppas den varnar för älg, andra fordon mm också? :va

Grymt bra svar!

Thanks! :tummenupp

Du är en klippa! :D

Från Karlstad till gränsen är det hela TVÅ kameror uppställa med ca 2km mellanrum. Samma på hemvägen, två kameror på samma sträcka.

Här har jag markerat ungefär vart dom sitter, kan skilja några hundra meter mot verkligheten.

http://kartor.eniro.se/m/apTSn

Tackar för bra svar.

Det är ju inte alla som initialt i tråden förstår att om man ska åka ett gäng mil och har flera alternativa resrutter att välja på, där sträckan i mil räknat är snarlik kan faktorer som vägarbeten, antal kameror etc vara helt avgörande av vägval, för att få flyt i körningen. Handlar inte om buskörning, men man vill i möjligaste mån slippa kängurukörning som kameror ger upphov till, om man kan.

Davey och John, tack för era svar. :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...