Fartkameror, behöver vi mc åkare bry oss?!

Jag tycker definitivt det kan vara en idé att sakta ner vid kamerorna.
Om jag hade jobbat som sån där fotokollare så hade jag blivit lite upprörd om jag hade fått se massvis med hojar som kör förbi åt helvete för fort och på för få hjul och då gjort allt för att få till en lagändring, kanske enbart för motorcyklar.

Gustav1 skrev:
Om jag hade jobbat som sån där fotokollare så hade jag blivit lite upprörd om jag hade fått se massvis med hojar som kör förbi åt helvete för fort och på för få hjul och då gjort allt för att få till en lagändring, kanske enbart för motorcyklar.

Nejdå. Våra folkvalda och deras tjänstemän styrs enbart av goda, objektiva sakskäl.

Tänk om Bodström kunde satsa lika mycket på att sätta dit fastighetsmäklare som han sätter på ursäkta satsar på poliserna. :7peta och det här tramset med vägkamerorna.

jag har rätt svårt att tro att dagens fartkameror inte kan uppfatta hastigheter upp till runt 270-300km/h. Kamerorna är iaf inte flaskhalsen, iom slutartider på över 1/8000 sekund. Och en radar mäter hur fort ett objekt förflyttar sig inom en radie mot eller ifrån centrum. Så det är nog bara bs =)

Gustav1 skrev:
håller med

med bil kan man ju ta ned solskyddet men med motorcykel får vi ju jobba för att kunna ha kvar de roliga på vägarna

Mr Helmut skrev:
håller med

med bil kan man ju ta ned solskyddet men med motorcykel får vi ju jobba för att kunna ha kvar de roliga på vägarna
Men snälla, hur i hela helvete skall polisen kunna identifiera dig när du har integralhjälm? Hur skall man kunna identifiera MC:n? Hur fan tänker ni? Tänker ni överhuvudtaget?

valmers skrev:
Men snälla, hur i hela helvete skall polisen kunna identifiera dig när du har integralhjälm? Hur skall man kunna identifiera MC:n? Hur fan tänker ni? Tänker ni överhuvudtaget?

Du låter nästan bitter. :hihi

i trollhättan finns det ju en superpolis som kan identifiera folk med tonat visir tillochmed :D
så om dom lyckas avla nåt från honom ligger vi risigt till

valmers skrev:
Jag tror svaret på sista frågan är nej, tyvärr.

i bland annat holland och större delen av tyskland är det så att precis som i sverige sitter det alltid två hastighets kamror (en på var sida i vardera rikting). om du kör förbi den ena så tar den andra dig bakifrån o fotar och på så sätt får ditt regg nr genom att fota bakifrån. men vet inte helt säkert om sverige har börjat med denna metod.

Kimmse skrev:
i bland annat holland och större delen av tyskland är det så att precis som i sverige sitter det alltid två hastighets kamror (en på var sida i vardera rikting). om du kör förbi den ena så tar den andra dig bakifrån o fotar och på så sätt får ditt regg nr genom att fota bakifrån. men vet inte helt säkert om sverige har börjat med denna metod.

Det spelar alltså ingen roll hur som helst.

Kimmse skrev:
Jaha? Och hur i hela helvete skall polisen kunna identifiera MC-föraren? Saida? Dra strå?

valmers skrev:
Jaha? Och hur i hela helvete skall polisen kunna identifiera MC-föraren? Saida? Dra strå?

NÄÄ det som är problemet. men om man får upp många fortkörningar på samma regg nr så kanske polisen eller vem fan det nu är kolllar upp vem som äger hojen också vidare. trofan att man inte kan identifiera någon bakifrån men man får regg nr det jag skrev om du läser det igen inte om någon identifiering. läs innan du börjar hacka :fatta! eller fråga på ett vänligt sätt vad man menar.

Last edited:
Mr Helmut skrev:
håller med

men å andra sidan är det ju inte det vägarna är till för. 'även fast du lixom jag å förmodligen de flesta här tycker att vägarna ska va roliga :tungan

nä men var ngt som nämnde ngt med integralhjälm, näst intill omöjligt att känna igen ngn i en sådan!

Kimmse skrev:
NÄÄ det som är problemet. men om man får upp många fortkörningar på samma regg nr så kanske polisen eller vem fan det nu är kolllar upp vem som äger hojen också vidare.
Och vad har det för betydelse?
Vi har inget ägaransvar i Sverige så de kan fotografera en nummerplåt hur många gånger som helst utan att de ger dem någon möjlighet att bötfälla/åtala ägaren till hojen.

valmers skrev:

att kunna bli identifiera(tagna) skrev varken jag eller gustav1 något om

där har du vad jag svarade på..... är du med?

GRABBAR, istället för att lura på alla olika sätt ni kan smita förbi i 220 km/h kanske ni ska ta en sekund å tänka på varför kamerorna sitter där de sitter, kan finnas en bra anledning att faktiskt hålla den angivna hastigheten på de vägarna med kameror.

kör med huvvet i sommar å tänk efter före!

TJOFLÖJT! :)

Ja grabbar, tänk efter lite varför det finns hastighetsbegränsningar på vägarna :3freak

Ang kameror ute i samhället, och som ngn tidigare riktigt poängterade: Friheten i väst, den som uppskattas så mycket, vi har snart kameror överallt. På många ställen sätts kameror upp trots att det inte visar sig vara effektivt(nu inte sagt att så är det överallt). Nä, själv betalar jag gärna rpiset med allt vad det innebär för ett samhälle utan övervakning. Det kan användas men i yttersta nödfall.

Kimmse skrev:
NÄÄ det som är problemet. men om man får upp många fortkörningar på samma regg nr så kanske polisen eller vem fan det nu är kolllar upp vem som äger hojen också vidare. trofan att man inte kan identifiera någon bakifrån men man får regg nr det jag skrev om du läser det igen inte om någon identifiering. läs innan du börjar hacka :fatta! eller fråga på ett vänligt sätt vad man menar.
Okej, ni fattar alltså inte. Otroligt.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back