Fartkamerad iom omkörning

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Drog om en bil (med en bil, trodde det var sejf) strax framför en fartkamera men den fotade både mig och den andra bilen.

Google säger att kontrollanterna av bilder direkt kasserar bilderna med fordon i båda respektive körfält efter någon hovrättsdom.

Någon som motsätter sig Googles påstående eller själva har någon erfarenhet i ämnet?

ps. moralpredikanter kan vänligt men bestämt dra till svmc.se :tummenupp
 
Så kan det nog va. Eftersom den mäter på mer än ett eko för att avgöra hastighet, men inte anger vilket objekt på bilden ekon härrör från blir bilden (informationen) inte brukbar. En bil har kört för fort, men det står inte vilken.

De skulle kunna va "fräcka" och beskära varje enskild bil och skicka till resp. förar. Men hade inte oroat mig nämnvärt..
 
Last edited:
Ja det var oförskämt av andra bilen att köra om dig på högern medan du var i mötande körfält.

Nej, det finns ingen möjlighet att veta vilken bil som dom har fått eko ifrån om dom inte riktar kameran, något som den i praktiken måste befinna sig ovanför körbanan, inte vid sidan om.

Ett problem som uppmärksammas med jämna mellanrum, bland annat här

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/09/19/okad-kameraovervakning-pa-vagarna/

Enligt Bergbom placeras fartkamerorna där det inträffar många olyckor, där trafiksäkerheten är bristfällig och där trafikanterna kör alldeles för fort.

Men ett problem återstår att lösa.

Radarsensorn in apparatskåpen mäter farten för en bil i taget. Om det är flera körfält och flera fordon fastnar på kamerabilderna kan polisen inte slå fast vilket fordon som körts för fort.
 
Ja det var oförskämt av andra bilen att köra om dig på högern medan du var i mötande körfält.

Haha, eller hur Nej men inte för att hamna nu i denna metadebatt, men jag tror vi alla varit med om att sniglar ni påbörjar omkörning av ibland börjar gasa dom med, och man då måste gasa ännu mer för o komma om.

Men med det sagt så behöver vi sh:are ändå inte bry oss om alla trafikregler, dels pga vår outlawishness men även för vi är betydligt mer kompetenta än gemene man att avgöra när man kan tumma på reglerna.
 
Jag körde om i vänsterfil och blev fotad ihop med bilen i högerfil. Det var 2012 och inget hände, inget brev, ingen bild eller nåt.

Edit: denna väg hade alltså två filer i körriktningen
 
Last edited:
Det är väl inte så konstigt, eller har ni en främre regskylt på era hojar?
 
Inga problem... det är de facto det bästa stället för omkörning, precis vid kameran - just tack vare att bevisföringen inte fungerar :D kör man om en buss eller tradare, så går det dessutom att ligga "i skuggan" om man tajmar det rätt... (inte för jag själv skulle göra nåt sånt, men har hört att det går till så)
 
Haha, tänk på stackaren som höll laglig hastighet och blev omkörd.

Han är säkert oroligare än vad du är... :hihi
 
Hur många procent får böter via fotade tillfällen vid fartkamerorna?
Jag kör nämligen på sådana vägar ganska många gånger per år och jag har tappat räkningen på hur många gånger det har blixtrat men så vitt jag kan minnas så har jag inte fått något hemskickat.
En del av gångerna har det förvisso varit bil reggad på företag och då förstår jag att de struntar i det men jag skulle gärna vilja ha åtminstone EN idolbild :mad:
 
du får inte böter om det är två fordon i bredd som färdas åt samma håll på bilden.
Detta då kameraskåpen inte har någon funktion som identifierar vilket av fordonen på bilden som höll vilken hastighet vid fototillfället.

Enligt vad jag läst så har radarn i skåpen inga problem att hålla reda på rätt många fordon samtidigt och registrera hastigheten. Det som saknas är att få den informationen nedtolkad så att det hamnar med information på bilden om vilket fordon som håller vilken hastighet. Och dessutom vara säker på att det inte blir fel.

Av den anledngen så har man inte implementerat den funktionen i kameraskåpen utan väljer istället att konstatera att man inte kan avgöra vem det är som bryter mot hastighetsgränsen om det är fler än ett fordon på bilden.
 
Lösningen är alltså att åka fort som satan konstant på vänster sida av vägen... Så är man safe? :banana
 
Last edited:
Av den anledngen så har man inte implementerat den funktionen i kameraskåpen utan väljer istället att konstatera att man inte kan avgöra vem det är som bryter mot hastighetsgränsen om det är fler än ett fordon på bilden.

Fast på t ex Huddingevägen i Stockholm, som är tvåfilig, står flera kameraskåp utplacerade. På vissa ställen står en kamera på varsin sida om vägen riktad till resp körfält så det där tror jag inte stämmer.
 
Fast på t ex Huddingevägen i Stockholm, som är tvåfilig, står flera kameraskåp utplacerade. På vissa ställen står en kamera på varsin sida om vägen riktad till resp körfält så det där tror jag inte stämmer.

Men det är mot respektive färdriktning. Att kamerorna kan spåra flera fordon samtidigt och även sådana som befinner sig i bredd och i samma riktning, är en annan sak. Man skulle kunna få dem att på ett foto peka ut vilket av flera fordon som körde fort, men har inte den funktionen aktiv. Varför? Det vete sjutton...
 
Radarenheten i kameraskåpena har kompetens nog och är så avancerade så dom kan peka ut fordon.
RPS/ATK har valt att inte använda detta då folk kommer att klaga och tjafsa - enklare så.

Desutom är fortkörning en sportgren i Sverige med våra fina vägar - man bevakar bara svåra sträckor med amatörer på vägarna.

Inte som i Norge där dom kan ha fartkontroll på en grusväg inne i skogen:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top