Fartkamera Tyskland ??

Racer-mats

Danzeking
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR 1000R-02 Streetfighter
Undrar vilket samarbete som finns mellan tyskland och sverige angående fartkamerer.
Är lite orolig då jag nästan nyss fått tillbaks körkortet igen från en fortkörning med MC i somras...

Denna gång så missade jag 70 skylten efter Autobahn... så det gick nog 100 knyck när kamerar blixtrade... vad händer nu tro...? :huvet

Kan jag vänta mig en ny indragning av körkortet eller blir det bara böter om det kommer en avi? :3freak

Jag körde min företagsbil denna gång, så reg skylten borde ha kommit med på bilden..

MVH

Mats :confused:
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Själv gjort en liknade grej i tyskland.


Fick papper via mitt företag,skrev i erkännandet och underströk att jag bodde i sverige.

Efter det hörde jag aldrig något mer.(förvisso handlade det bara om 50 Euro)

Bör väl tillägas att jag körde tyskreggad bil som stog på firman.
 

Zikoriath

Nu ännu drygare!
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZX 750
Racer-mats skrev:
...
Jag körde min företagsbil denna gång, så reg skylten borde ha kommit med på bilden..
...

Känns ju som att firmabil=grönt?

Vet iallafall att företaget enligt svensk lag inte har anmälningsplikt... Kolla in på trafikjuristen, där kanske det finns nåt matnyttigt...
http://www.trafikjuristen.se/

Håller tummarna!

/Z
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Vete faan om du kommer att få några böter. Jag tror iafl inte det. Omvänt, en tysk här på företaget fick en p-bot på sin tyskreggade bil. Han behövde aldrig betala.

JB
 

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Honda motard
Råkade ut för en likanande sak för några år sen. Det blixtrade till i en stor burk som vi passerade "något" för fort på autobahn. Efter några veckor kom ett brev med en bild som visade ett suddigt ansikte. Massa roliga obegripliga tyska ord. Har inte hört något sedan dess.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Jas-95 skrev:
Vete faan om du kommer att få några böter. Jag tror iafl inte det. Omvänt, en tysk här på företaget fick en p-bot på sin tyskreggade bil. Han behövde aldrig betala.

JB
Är det inte så att svenska staten är så jäkla dumma att utlänningar som gör något olagligt behöver inte betala nåt, men är det tvärtom så måste vi oftast betala. Vet att så är det mellan sverige och norge, men vet ej hur det är med tyskland.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vi svenskar kan bli av med körkortet inom de nordiska länderna men i övriga europa kan vi endast få böter, givetvis är det vice versa så en tysk kan inte bli av med kortet i sverige. Det är dock så att du måste betala även utländska böter det är dock bara lite meck att driva in dem för den utländska mynidgheten så vid mindre belopp bryr de sig inte.
Kan dock varmt rekomendera att betala tyska böter, jag sket i att betala en tysk "kamerabot" med följden att när jag blev stannad för rutinkontroll i tyskland plingade det till i datorerna och jag fick betala boten på plats + mängder av förseningsavgifter etc.
 

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg, Majorna
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
Hej, har råkat ut för hastighetsfotografering två gånger och inte fått vare sig brev eller annat hem, senaste gången var väl för två år sedan. Varför inget kommit hem kan man ju bara spekulera i men det visar iaf att chansen finns att du slipper undan helt,

/John
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Klart att du kan slippa undan men bara allt meck att stå i vägkanten med en polis som kokar av ilska över att du har varit nonchalant mot fosterlandet genom att vägra betala böter och samtidigt skall ha dig att betala böter med gigantiska tillägg för försening och inkassokostnad får mig att betala av ren självbevarelsedrift.
Alla får inget inbetalningskort hem det får man inte i sverige heller helt enkelt för att om bilden är för dålig och de inte kan identefiera föraren går man ju fri.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Har blivit flashad hur många ggr som helst i Tyskland.
Händer inget.
Skulle det komma ett papper är det bara att arkivera i papperskorgen.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Åkte där igår med bil... det blinka till en röd lampa på en skylt ÖVER bilen (körde 32 för fort typ...) på autobahn. Vad kan det vara ?

Såg ju inte ut som en kamera direkt...
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top