Fartkamera o demobil

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Udda nog vid testkörning av bil i Haninge så körde jag mot dalarö i 100... Poff blixt i ansiktet. Var visst 70 där såg jag på nästa skylt. :gnissla

Hur ivriga är dom att söka upp en? De behöver ju ringa bilhandlaren och be om register på vilka som provkört osv.

Vad jag vet kan de iaf inte dra körkortet baserat på en fartkamera? Utan bara böter, antar det blir ett par tusen, om de nu anstränger sig o leta upp en, eller om de skiter i det när de ser att det är en demobil?

satt och tänkte på det när ja åkte hem från åre i en Bilia bil i helgen. Tror det är lite tärning om firman säger vem som kört bilen eller inte.
Själv klarade jag mig från kamerorna, men smällde med vilt istället :(

Man lär ju aldrig någonssin köpa en bil från en bilfirma som offrar dig, så jag tror att du sitter säker om dom vill ha dig som kund....

P-böter brukar ju leta sig fram via hyrbilar och annat så detta kanske gör det också men bilfirman kan nog inte väntas ha samma ordning på vilka som kör när som en hyrbilsfirma.

Du kan inte bli av med körkortet via kameran.

P-böter brukar ju leta sig fram via hyrbilar och annat så detta kanske gör det också men bilfirman kan nog inte väntas ha samma ordning på vilka som kör när som en hyrbilsfirma.

Det är för att den som hyrt ut bilen får betala böterna ist... Men är det samma med fartkameror? Jag tror inte att det är det...

Beror förmodligen på vad butiksägarens humör när han får boten. Är han på dåligt humör osv så kan han söka upp dig och fylla i på boten att det var du som körde. Var det så som du sa 70 och du körde 110 och dom fick dig klockrent på bild så är det jävligt stor risk att du blir av med kortet.
Går alltid att dra ut på det bara för att jävlas (:yoparty)

Bästa svaret får du nog med att kontakta bilfirman och först berömma dem att bilen i fråga gjorde 100km/h, något du naturligtvis inte räknat med för att fråga vad deras policy är i frågan. Någon "angivarskyldighet" har de med största sannolikhet inte.

Inget som vet 100% alltså. Nåja. Bara o pynta och se glad ut. :)

Jag vet då flera stycken som antagligen har ett eget galleri hos farbror blå men inte fått en bot eftersom företagen helt enkelt inte har den blekaste aaaaning om vem som kört.

De har inte fått en lapp på flera år. Trodde de gett upp idén om att skicka till företag.

Är väl inte ens säkert att nåt händer alls. Har själv haft oturen att bli plåtad i egen bil mer än en gång. Och än så länge har jag inte hört nåt(mer än ett år sen) men jag har hört att det kan ta lång tid(över året o lite till) innan de ens skickar ut nåt.

Jo, det hänger på om dels polisen orkar bry sig när det visar sig va en bil som ägs av en bilfirma... OM så är fallet så hänger det på om dom berättar att det var du! (dom har ingen skyldighet att göra det)

Jag skulle tro att du sitter säkert! Men vill du va säker så kontaktar du firman och förklarar läget och ber dom att säga att dom inte har en aning om vem det är på bilden!

När kameran tar en bild så kollar man om regnumret är läsbart, är det inte det så spelar det ingen roll vem som är föraren. Om bilen är identifierbar så kollar man ägarens körkortsbild, om det inte stämmer kollar man närmsta familjen, om ingen träff så stängs ärendet.

Eftersom denna bil hör till en bilfirma så har de inga bilder att jämföra med. Jag tippar att de stänger ärendet. Jag har många gånger kört förbi blixtrande kameror med solskyddet nere och aldrig fått några papper hem även om det var min egen bil. De vet ju att man skulle neka när det inte går att se vem det är på bilden.

Farsan jobbar på bilfirma och har hänt några gånger att deras kunder fastnat på bild. Dem får ett brev med frågan om vem som körde, det skickas i dokumentförstöraren och sen är det inget mer med det. :tummenupp

Det är klart vi vet, men det är inte därmed sagt att utredarna och bilfirman agerar som dom "ska".

Fotogranskarna kollar bilden, reg nr körs mot register, ägare kollas mot KK.register, KK-kort kollas mot bild, Förare ej identifierad, förfrågan går till ägare, "vem körde?", bot skickas ut eller inte beroende på utfall.

Det är klart vi vet, men det är inte därmed sagt att utredarna och bilfirman agerar som dom "ska".

Fotogranskarna kollar bilden, reg nr körs mot register, ägare kollas mot KK.register, KK-kort kollas mot bild, Förare ej identifierad, förfrågan går till ägare, "vem körde?", bot skickas ut eller inte beroende på utfall.

om man nu, som flera verkar ha blivit, plåtade. men fortfarande har man inte fått nåt på posten. Hur lång tid kan det ta innan man får bot el dylikt hemskickat. har det gått ett år känns det preskiberat :D

om man nu, som flera verkar ha blivit, plåtade. men fortfarande har man inte fått nåt på posten. Hur lång tid kan det ta innan man får bot el dylikt hemskickat. har det gått ett år känns det preskiberat :D
Jag har aldrig fått hem något, så jag vet inte hur länge det kan dröja, men jag finns inte i körkortsregistret så dom kan ändå inte jämföra foto.

Med det sagt, jag försöker att undvika att bli plåtad, åtminstone med hoj, dumt att retas i onödan, men det har hänt några gånger ja(bil och hoj)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman