Fartkamera karta till Garmin GPS

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Några tips på en "karta" med fartkameror och gärna hastighetsgränser till Garmin GPS? Efter att åkt Överkalix till Sundsvall med Montana GPS:en med i bilen inser jag att det vore fint om man kunde se var kamerorna är.

Googlade lite och det verkar finnas lite olika filer att ladda ner men vilken är bäst och uppdateras kontinuerligt?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Hade en TOMTOM Gps för några år sedan, och den varnade för fartkameror. Och man kunde lägga till själv var dessa fanns.

Men vill du ha en bekväm och avslappnad körning är det optimala att inte överskrida gällande hastighetsbegränsning. Allt annat kostar pengar, och energi.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag försöker hålla mig vid kameror och kör väl överlag inte jätte mycket för fort, men lyckades snitta 81,7 km/h med släp till Sundsvall ?

Dock är det ju ibland lätt att missa nån kamera och hastighetsskylt om man har lite otur. Dock är ju Finland värre där man inte har en skylt för varje kamera utan en skylt och sen sitter kamerorna lite var som helst.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns väl skyltar som varnar för fartkameror ju... Sen syns dom enkelt... Går nästan inte missa dom..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag försöker hålla mig vid kameror och kör väl överlag inte jätte mycket för fort, men lyckades snitta 81,7 km/h med släp till Sundsvall ?
Hur spännande är DET? Sista gången jag torskade mättes det till 117 med släpvagn på väg till Dala-Järna och Mellansvenska Cupen. Dalarnas längsta raksträcka en lördagsmorgon klockan 7, lasrad. Fick det uppdelat på 2x1 månad då jag överklagade och fick tillbaks kortet med nya fina häftapparatshål tills nästa år då jag fick lämna in det igen och fick hämta ett nytt.

Har provkört ekipaget med släpvagn i över 200 på Lunda, hur stabilt som helst. Sänkt med torsionsfjäderpaketet vänt upp-och-ner. 10 cm markfrigång.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst syns kamerorna och skyltarna hyfsat bra men om man kan ha nåt som visar kamerorna och hastighestbegränsnlngarna i GPS:en är det väl ingen nackdel.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst syns kamerorna och skyltarna hyfsat bra men om man kan ha nåt som visar kamerorna och hastighestbegränsnlngarna i GPS:en är det väl ingen nackdel.
Oavsett om jag använder min Tomtom eller Google maps så är det ofta GPSen säger en sak och skyltarna en annan. Tomtom är alltid nyuppdaterad och Google borde vara snudd på realtid. Eller så stämmer inte skyltarna med det faktiska hastighetsgränsen, men där vågar jag inte chansa, inte med bil framför kameror åtminstone.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Till mina vanliga bil-GPSer från Garmin köper jag deras Cyclops databas.
Det funkar kanske till din också?
Kolla i Garmin Express som du väl har för uppdateringar.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Keps, solglasögon, ner med solskyddet och munskydd löser problemet.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Till mina vanliga bil-GPSer från Garmin köper jag deras Cyclops databas.
Det funkar kanske till din också?
Kolla i Garmin Express som du väl har för uppdateringar.
Den finns i min BMW/Garmin också, förvånande bra koll har den också!

Glömde, men kolla om du kan lägga till den till din Montana.
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Finns väl skyltar som varnar för fartkameror ju... Sen syns dom enkelt... Går nästan inte missa dom..
Sen kan man ju även lyfta blicken från mobilen för att underlätta problemet, det
är ju inte rätt men det går att göra så.. :7peta
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
En annan rolig hobby är att köra om just vid kameran, sosse-Gösta 68, som ligger konstant 10 kmh under med sin 945:a som varit i hans ägo sedan - 92 blir livrädd att han för första gången i livet ska bryta mot lagen o få en bot?. Böter delas ej ut när mer än ett fordon fastnar på bilden.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Du frågar förvisson inte om detta men du har ju Google Maps eller Waze (som ägs av Google), dessa visar fartkameror.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Några tips på en "karta" med fartkameror och gärna hastighetsgränser till Garmin GPS? Efter att åkt Överkalix till Sundsvall med Montana GPS:en med i bilen inser jag att det vore fint om man kunde se var kamerorna är.

Googlade lite och det verkar finnas lite olika filer att ladda ner men vilken är bäst och uppdateras kontinuerligt?
Jag förmodar att du redan gått igenom alla inställningar i din gps, men i min Garmin bil-gps (som jag även använder på hojen) finns det i inställningarna att man kan aktivera varning för fartkameror. Det är inget jag köpt till eller så, med det stämmer till 99 % både i Sverige och utomlands.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag körde Cyclops på min Garmin GPS för några år sedan och jag tyckte att det fungerade bra.

Om det kommit något bättre senare är mer än jag vet...

Mvh,
Ingvar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har hittils klarat mig från att åka i nån kamera och det gick bra hem från Sundsvall med lagliga 79,1 kmh i snitt hem. Försöker undvika kamerorna men om jag ändå har en GPS kan man väl lika gärna låta den ha koll på fartkamerorna om den nu kan varna för dom.

Är väl knappast så att jag har nån större nytta av att ha GPS:en för att köra från Överkalix till Sundsvall men den fick följa med i bilen för att testa hur den fungerar jag tänkt använda till skotern och hojarna och då främst KLR:en för att hålla koll och hitta efter små grusvägar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om det funkar med cyclops till Montana 700i? Kopplade upp Garmin Express men jag hittar ingenstans nåt Cyclops eller nåt annat vettigt heller, bara en massa fitness skit att ladda ner till GPS:en.

Det står ju att alla Gamin har hela Cyclops-databasen förinstallerad men frågan är om dom menar alla Garmin "väg navigatorer"? Montanan är väl mer en

Nån som vet mer om denna sida https://www.fartkameraforum.se/poi-filer/ ett namn som nämns där verkar ju känt här på sporthoj.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top