Coola Ola
Progressiv klassicist
Muwahahaha. Det finns folk till allt.
Nu är ju inte det här i Sverige och jag vet inte exakt hur dom brittiska lagarna är men skulle dom försöka använda något sådant här i Sverige så har dom ju problem att dom måste identifiera föraren. Ingen GPS-positionering i världen kan ersätta det.
Dessutom måste dom ju veta att du kört den förväntade vägen. Annars kan dom inte säkert veta om dom mätt korrekt hastighet. Och enligt Svensk lag kan man inte bli dömd om inte mätningen är korrekt utförd.
I England har dom ju redan kameror som tar bara genom att fota skylten så där kan dom säkert så det att funka i enlighet med deras lagar och regler men här lär det inte komma något sådant här.
Sen ifrågasätter jag riktigheten i artikeln också utifrån det faktum att dom på en del ställen där börjat plocka ner kamerorna då dom inte kunnat se några trafiksäkerhetsfrämjande effekter.
Varför skulle det inte kunna fungera i Sverige? Systemet kan ju givetvis kombineras med de kamerorna vi redan har, bara att de också koordinerar din position. Dvs, Kamera A tar en bild på dig i din bil, inkl reg.nr. 20 min senare tar Kamera B en annan bild på dig, inkl reg nr. Har du för hög medelhastighet mellan punkterna får du böter.
Sen förstår jag iofs inte varför man måste blanda in GPS när man lika gärna kan mata en fast position för kameran som grund för beräkningen? Det är ju knappast så att kameraskåpen kommer flytta på sig av sig själva?
Last edited: