Fartkamera fakta please

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
En polare idag lyckades skrämma skiten ur mig, nu hoppas jag bara att han snackar i nattmössan. Han hävdade att de nya kamerorna (blåa) mäter snitthastighet mellan två kameror vilket innebär att man kan åka ditt även om man kör lagligt förbi en. samt att de nya även tar kort åt båda hållen, 15 meter framåt och bakåt, detta b.l.a för att se regskylten på mc.
Stämmer detta??? jag är onekligen lite orolig i så fall. :huvet

lappmögel skrev:
2315202 En polare idag lyckades skrämma skiten ur mig, nu hoppas jag bara att han snackar i nattmössan. Han hävdade att de nya kamerorna (blåa) mäter snitthastighet mellan två kameror vilket innebär att man kan åka ditt även om man kör lagligt förbi en. samt att de nya även tar kort åt båda hållen, 15 meter framåt och bakåt, detta b.l.a för att se regskylten på mc.

ähh. de e som vanligt..
de han säger är framtiden.

lappmögel skrev:
2315202 En polare idag lyckades skrämma skiten ur mig, nu hoppas jag bara att han snackar i nattmössan. Han hävdade att de nya kamerorna (blåa) mäter snitthastighet mellan två kameror vilket innebär att man kan åka ditt även om man kör lagligt förbi en. samt att de nya även tar kort åt båda hållen, 15 meter framåt och bakåt, detta b.l.a för att se regskylten på mc.

Jag har också hört att dom nya ska mäta snitthastighet så det är nog ingen omöjlighet att det är så. Eller det jag hörde var att det ska ta en viss tid att köra mellan kamera 1 och kamera 2 om man exempelvis kör 70 på 70 vägen. Har man passerat kamera 2 innan denna tiden så har man ju uppenbarligen kört för fort. Om dom tar kort åt båda hållen låter jag vara osagt men det låter ju alldeles förfärligt. En rulle eltejp under kutsen kanske vore på sin plats. Och då menar jag givetvis inte för att stanna vid varje kamera och tejpa över linsen utan för att laga skinnstället tillfälligt om man krockar med en stor geting eller fluga.

MVH
Bobby

ozeo skrev:
2315216 ähh. de e som vanligt..
de han säger är framtiden.

Som vanligt...i framtiden

I så fall har jag inget körkort nu :( :gråta.
Nädå, dom tar som innan (hittils i alla fall), det spekuleras och fabuleras för fullt så fort nåt nytt kommer, kolla bara på 60-talet då trodde man att man fick färg-TV om man trädde en damstrumpa på TV:n.

de har inte kommt vad jag vet..
sen e lagen fortfarande så att man måste se ansikte..därför skyddad på hojen.

Har en kollega som jobbar åt VV stor del, och han hävdar att dessa kameror är förberedda för detta, dvs att mäta snitthastigheten men de körs inte så nu. Tror bl.a man gör så i England?!

Fast att ta bakåt lär de inte kunna då de inte har ngt på baksidan va?, och inte alltid att de står på samma ställa på var sin sida om vägen.

Men... tänk om någon annan svänger ut på vägen då? Helvete vad många foton dom får granska, eller så har dom en dator som kan läsa in reg-numret. :)

Snitthastighets mätning....
Men hallå fattar ni vilka data mängder som måste hanteras.
Måste dem ju knäppa på varenda bil.
Eller ska dem sitta o tokglo på en monitor... nä skulle ej tro det.

Det var på förslag men strider mot personlig integritets lagen lr nått sånt.. finns med på polisens hemsida..

Lindén skrev:
2315286 Snitthastighets mätning....
Men hallå fattar ni vilka data mängder som måste hanteras.
Måste dem ju knäppa på varenda bil.
Eller ska dem sitta o tokglo på en monitor... nä skulle ej tro det.

Ok det verkar som ni har grepp på detta, jag var tveksam med, så nu kan man kanske slappna av lite :tummenupp

snitthastighet...?! Det skulle ju kunna innebära att man ligger bakom en bil som passerar lagligt, precis efter kameran så blåser man om den bilen som attan, så blir snitthastigheten större till nästa kamera, och den tar bild när bilen ploppar opp!! hehe... eller så svänger nån annan ut från en avtagsväg....och förvillar kamerorna... neee, det låter inte rimligt.... Men å andra sidan...eftersom vi tyvärr är mer å mer på väg mot ett övervakat samhälle så vet man ju aldrig vad dem hittar på... :död

I Norge gör man så att man mäter snitthastigheten mellan, hoppas fan inte att det kommer hit på hemmaplan.

Som det e sagt innan så måste man ju i så fall fota alla bilar som passerar alla kameror i Sverige ( iom att kameror inte kan göra skillnad på bil o bil) o sedan ganska bilderna + tidsavikelse... Räknar man på det så blir det "ganska" mycket att göra...
Vilket gör det hela mindre trovärdigt...
Skulle jag ha fel så får ni gärna påpeka det... Hjälper mig att spara mitt körkort i så fall!! :):)

Trevlig mc-sommar och kör förståndigt... Det oförutsedda händer så lätt :(

//Andreas

Svegi

Suck! Det är inte första gången denna fråga dyker upp. Som många påpekat är datamängderna och de praktiska problemen för snitthastighetsmätningar alldeles för stora. I några intervuer har talespråkare från ordningsmakten talat om att dagens kameror kan mäta snitthastighet. Detta är dock inget som är igång och som mcförare innebär det absolut inget problem. I sverige är det föraren och inte fordonet som bötfälls. I te.x. UK är fortkörningsböter som p-böter och är bundna till fordonet och inte föraren. Innan det kommer en lagändring i Sverige kommer aldrig mc-förare att kunna åka fast med kameror. Om det mot förmodan blir en ändring kommer inte polisen att kunna dra in körkortet för fortkörare. Summan av kardemumman är att som motorcyklist kan du gasa hur mycket du vill förbi statens övervakningskameror. Allt annat är bara myter och påhitt.

Freedom skrev:
2315356 I Norge gör man så att man mäter snitthastigheten mellan, hoppas fan inte att det kommer hit på hemmaplan.

Jag har jobbat i norge i 3 år nu, kör firmabilen förbi 5 kameror på vägen till jobbet, och hem varje dag. har blivit fotad en gång.

hadde dom tagit nn snitthastighet, så hadde jag tappat körkortet varje dag.
efter 1 månad så vet du vart dom står så att säga.

så, nej, det gör dom inte.

Lagändring

Mr Mac skrev:
2315636Om det mot förmodan blir en ändring kommer inte polisen att kunna dra in körkortet för fortkörare. Summan av kardemumman är att som motorcyklist kan du gasa hur mycket du vill förbi statens övervakningskameror. Allt annat är bara myter och påhitt.

Du kommer visst kunna bli av med KK ifall dom kan identifiera dig som föraren, går inte det så får du bara böter. Däremot undrar jag om kamerorna verkligen registrerar hojar, har kört förbi säkert hundra kameror för fort och INGEN har blixtrat till. Eller är det bara så få kameror i bruk?

FUBAR skrev:
2315710 Du kommer visst kunna bli av med KK ifall dom kan identifiera dig som föraren, går inte det så får du bara böter. Däremot undrar jag om kamerorna verkligen registrerar hojar, har kört förbi säkert hundra kameror för fort och INGEN har blixtrat till. Eller är det bara så få kameror i bruk?
De nya kamerorna är inte igång hela tiden. Utan de slår på de under vissa tider. Polisen kommer att ha en hemsida där du kan läsa om när de ska vara på/av. Exakt hur de kommer beskriva hur de är på/av vet jag inte. Men polisen har sagt att de kommer att skriva ut den informationen.

Här är en länk till VVs hemsida där man kan läsa om kamerorna: http://www.vv.se/templates/page3____12376.aspx

Last edited:
Ähh gör som några gjorde i åkersberga. Vägen åkersberga - ljusterö fick nya fartkameror för ca 2 v sedan, tog 2 dygn så var de vit målade. Polisen var där och gjorde rent. Ett par dagar senare var de röd målade istället :rofl

tyvärr är det våra skattepengar som går till dessa städ poliser, gör dock inget för min del då våra förtroendevalda bränner våra pengar på mer idiotiska grejjer.
Visste ni förresten att varje kamera kostat oss ca 1 miljon st monterade och klara. hur många var det som skulle upp 250st ? 2,5 miljarder för dessa "livräddare".......
Lika fuckat som trängselskatten för dom som tror att denna prövotid som är nu. Om någon överhuvudtaget tror det finns en chans att den kommer försvinna när provtiden är ute.

Mares skrev:
2315733 Ähh gör som några gjorde i åkersberga. Vägen åkersberga - ljusterö fick nya fartkameror för ca 2 v sedan, tog 2 dygn så var de vit målade. Polisen var där och gjorde rent. Ett par dagar senare var de röd målade istället :rofl

FUBAR skrev:
2315710 Du kommer visst kunna bli av med KK ifall dom kan identifiera dig som föraren, går inte det så får du bara böter. Däremot undrar jag om kamerorna verkligen registrerar hojar, har kört förbi säkert hundra kameror för fort och INGEN har blixtrat till. Eller är det bara så få kameror i bruk?

Håller med dig! blev fotad första ggn förra veckan på hoj i 165. Inte många som funkar....

Har pratat med en trafikpolis om de nya kamerorna. Funktionen för hastighetsövervakning är precis samma som i de gamla skåpen. De nya skåpen sitter lite längre ner och det ska nu vara svårare att gömma sig bakom solskydd etc. Om de ska vara igång eller inte styrs från en central i Kiruna och som han sa, långt ifrån alla är igång samtidigt. Det skulle bli alldeles för mycket foton att jobba med då. Däremot så är skåpen igång och mäter trafikflödet hela tiden. Mätning av snitt eller fotografering bakifrån trodde polisen som jag talade med inte var aktuellt på länge. För att dra nytta av "bakifrånbilder" krävs ägaransvar och mätning av snitthastighet skulle bygga upp enorma databaser.

En oläslig skylt sätter i princip systemet ur spel enligt polismannen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT