Fartkamera - bil

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vi har råkat få hem en sån där böteslapp från en fartkamera. Tyvärr är vi lite osäkra på vem som körde bilen just förbi den kameran då vi turades om att köra. Kan man begära hem fotot? Solen låg på starkt den dagen så solskyddet va ända längst nere... :) Någon som vet hur det fungerar?

/ Hannes

HanneZ skrev:
Hur är det med ägaransvar? Har man det i Sverige nu? Måste föraren identifieras?

Måste bevisas vem som körde. Bara den som körde kan få boten om de kan bevisa vem det nu var...

HanneZ skrev:
Ok, låter ju bra.

Ett helt forum fullt av bedragare o fortkörare, jag vet att ni vet mer :D
ja, om du bestrider boten kommer dom skicka foto, eller lägga ner förundersäkningen.

var solen verkligen så stark att man var tvungen att ha solskyddet ända ända nere så tror jag att de blir svårt för harry batong att sätta dit nån förare.

man har iaf INGEN skyldighet att gola för polisen om vem som har kört. Är det ägaren dock så kollar dom ju snabbt upp det i kk-registret tex.

Ok. Låter bra.

Har läst runt på nätet o hittar bara att regeringen typ ska undersöka om man skall ha ägaransvar eller inte. Men hittar inte nånstans om det har trätt i kraft.

har du en firma bil = ingen kan säga vem det var som körde bilen vid den tidpunken ,
privat ägd = ägaren som står på bilen får ta smällen. så är det har jag för mig

BlueNinJa skrev:
har du en firma bil = ingen kan säga vem det var som körde bilen vid den tidpunken ,

gissar du eller vet du?

Stämmer INTE, ägaren av bilen har ingen skylldighet att ange vilken som kört bilen och ägaren kan inte fällas om nån annan kört. :fakta :fakta
Det är polisen som ska bevisa vem som kört med fotot, erkänn inte!!!! :fakta

BlueNinJa skrev:

Jag ska ringa imorgon o begära fotot. Vill dom inte skicka de så får man väl skriva under förnekelse. Så jävla trökit bara, det är ju farsan som får otrevliga samtal sen.

Jag har själv tidigare blivit minst sagt påtryckt att erkänna en mindre trafikförseelse som jag inte hade gjort.

/ Hannes

Superbike Roger skrev:
Stämmer INTE, ägaren av bilen har ingen skylldighet att ange vilken som kört bilen och ägaren kan inte fällas om nån annan kört. :fakta :fakta
Det är polisen som ska bevisa vem som kört med fotot, erkänn inte!!!! :fakta

Precis, däremot brukar företaget få ett brev där de uppmanas att tala om vem det var. Då många företag har en policy mot fortkörning i tjänsten fungerar detta ofta. Utifrån detta gör sedan polisen en identifiering för att se om det stämmer. Kan inte den exakta formuleringen i brevet men innebörden är i alla fall att polisen vill veta vem som kört men att de inte kan kräva svar...

Bara neka, erkänn inte, du har inget att förlora på det.....

HanneZ skrev:
Jag ska ringa imorgon o begära fotot. Vill dom inte skicka de så får man väl skriva under förnekelse. Så jävla trökit bara, det är ju farsan som får otrevliga samtal sen.

Jag har själv tidigare blivit minst sagt påtryckt att erkänna en mindre trafikförseelse som jag inte hade gjort.

/ Hannes

Hade jag jobbat på ett företag där nån angav mig så skulle fan ta den ansvarige det vill jag lova....

erik skrev:
Precis, däremot brukar företaget få ett brev där de uppmanas att tala om vem det var. Då många företag har en policy mot fortkörning i tjänsten fungerar detta ofta. Utifrån detta gör sedan polisen en identifiering för att se om det stämmer. Kan inte den exakta formuleringen i brevet men innebörden är i alla fall att polisen vill veta vem som kört men att de inte kan kräva svar...

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8