fartkamera avstånd

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
hej hojjare...
Undrar om någon vet vilket avstånd kameraskåpen tar fotot? anledningen är att de blixtrade idag när jag kom körande och hade ett avstånd på ca 60-90meter fram till kameran kanske, men de låg en bil framför som kanske var 15-0 meter framför kameran kanske längre kanske redan förbi vet ej säkert. därför undrar jag om de blir dyrt för mig eller för honom framför... tacksam om någon vet....

Det lär ju inte bli dyrt för dig.

Fartkameror tar inte dig sålänge du inte har monterat en reg.skylt fram.

körde bil men verkar konstigt om blixt skulle göra nytta på så långt avstånd... eller?

En jobbar kompis pratade om 70 meter men e dock ej helt 100% men börja spara e mitt tips :tummenupp

vore lite jobbigt om de är så...... men körde inte jätteförfort som tur är.... + firmabil så de verkar krångligt om dom forskar upp vem som körde... tack för svaren

Klippt från VV hemsida.

Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort?
Svar: När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.

Det var nog på bilen framför dig om det blixtrade när han var nära kameran.

Klippt från VV hemsida.

Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort?
Svar: När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.

Låter kanon ju... verkar som man går säker då..:)

Sen spelar de väl inte nån roll om man har firma bil längre.. ägaren är väl tvungen att uppge vem som kört och om han inte gör de får väl han boten själv?? har för mig att dom gjorde nån sån lag för de fanns folk som körde med rånarluvor osv...

Sen spelar de väl inte nån roll om man har firma bil längre.. ägaren är väl tvungen att uppge vem som kört och om han inte gör de får väl han boten själv?? har för mig att dom gjorde nån sån lag för de fanns folk som körde med rånarluvor osv...

Nej det stämmer inte, gudskelov har vi ingen form ägaransvar än för fortkörning.

Men dom kollar upp bilder på familjemedlemmar etc så dessa kan sättas dit även om den står skriven på t.ex. farsan.

Avstånd fartkamera..

Fartkameran tar foto på betydligt kortare avstånd än 90 m, tror ungefär på 5 - 10 meter. Tar även bara på den vägbana som kameran sitter på alltså inte på mötande. Kör du över på mötande vid kamerna tar den inte...

O som sagt, kör du mc har du inga problem. Du kan bara rapporteras om du har en synlig regskylt fram.

Du får dock böter om du tar bort den fram på bilen eller den inte är synlig..

Ha De

jobbar i blå vit bil......

Hmm... om man kör över på mötande....
Går ju att testa med hojen...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT