Farthållare som låst sig...

har sjävl vart med om en farthållare som låste sig.. jeep cherokee-90 känns inte som bromsarna gjorde ett skit.. man drar sig ett tag innan man sliter ur växeln ur en automatlåsa i 90 blås.. stampade dock till på bromsen allt jag orkade en gång och då gick farthållarn ur.. tror ju knappas killen somnade när han fick polis eskort:P antagligen ville han inte slita ur växeln, nyckeln vette fan hur man förklarar antagligen vågade han inte det heller:P sen va han la för svag i benen:P Kan tillågga att min farthållare funkar igen efter byte av spaken, va knappen som hängde sig i spaken..

Jag har råkat ut för att bromspedalen gick i botten trots ett antal nedtrampningar på väg till en korsning. Givetvis tog inte handbromsen knappt heller som så vanligt på många gamla bilar. Som tur var gick det inte så fort och jag kunde svänga av in på en stor parkerinsplats som lutade uppåt + lägga ur växeln + stänga av tändningen.

Måste säga att man hinner tänka på både det ena och andra men kul upplevelse var det inte. :näsblod

aftonbladet skrev:
22-åringen skulle precis svänga av motorvägen på väg ut ur Melbourne i Australien när han märkte att bromsen inte fungerade som den skulle.

:confused::confused::confused:

har sjävl vart med om en farthållare som låste sig.. jeep cherokee-90 känns inte som bromsarna gjorde ett skit.. man drar sig ett tag innan man sliter ur växeln ur en automatlåsa i 90 blås.. stampade dock till på bromsen allt jag orkade en gång och då gick farthållarn ur.. tror ju knappas killen somnade när han fick polis eskort:P antagligen ville han inte slita ur växeln, nyckeln vette fan hur man förklarar antagligen vågade han inte det heller:P sen va han la för svag i benen:P Kan tillågga att min farthållare funkar igen efter byte av spaken, va knappen som hängde sig i spaken..

Fast slita ut lådan från drive till neutral kan du göra hur många gånger du vill... Från neutral till drive i 90 kan dock ge lite häftiga effekter...

"Mr Weir insists he tried everything to bring his runaway car to heel. He related how he tried to "jump'' on the brakes, shift to neutral and kill the ignition. In the end, he stopped the car by scraping over the highway divide and yanking the hand brake.

"I guess criticism will come in any situation,'' he said yesterday. "In a plane crash everyone criticises the pilot. But I know I did everything I could.''

Man får väl tro på vad han säger helt enkelt för han hade ju tid på sig att tänka och har troligtvis testat allt. Och tydligen så har ju några fler råkat ut för samma sak på just denna bilmodell, knappast en slump isåfall?

"Mr Weir insists he tried everything to bring his runaway car to heel. He related how he tried to "jump'' on the brakes, shift to neutral and kill the ignition. In the end, he stopped the car by scraping over the highway divide and yanking the hand brake.

"I guess criticism will come in any situation,'' he said yesterday. "In a plane crash everyone criticises the pilot. But I know I did everything I could.''

Man får väl tro på vad han säger helt enkelt för han hade ju tid på sig att tänka och har troligtvis testat allt. Och tydligen så har ju några fler råkat ut för samma sak på just denna bilmodell, knappast en slump isåfall?

Tror han panikade loss totalt i bilen.. .
AOD/AODE och 4R70W lådorna som sitter i dom där bilarna
är vajerstyrda så då måste han ha slitit av vajern, samtidigt som farthållaren låste sig och tändningslåset gått i baklås..
Det går ju faktiskt att vrida nyckeln till läge 1 så motorn stannar men man
fortfarande kan styra utan att vara rädd för att rattlåset går i....

är vajerstyrda så då måste han ha slitit av vajern, samtidigt som farthållaren låste sig och tändningslåset gått i baklås..

Går det ens att få nyckeln förbi läge 1 utan att lådan är i läge P? Jag antar att det är en automat det handlar om..

På min gubbVolvo med tomatlåda går det inte att vrida tillbaka nyckeln längre än till läge 1. Nyckeln går inte att ta ur och rattlåset går inte att få i.

Går det ens att få nyckeln förbi läge 1 utan att lådan är i läge P? Jag antar att det är en automat det handlar om..

På min gubbVolvo med tomatlåda går det inte att vrida tillbaka nyckeln längre än till läge 1. Nyckeln går inte att ta ur och rattlåset går inte att få i.

Helt riktigt, tänkte jag inte ens på.. :) Men läge 1 räcker ju för att döda motorn..

Tydligen inte... Jag håller med om att det låter konstigt men konstigare saker än så har ju inträffat.
Vi får väl se när en sporthojsmedlem råkar ut för samma sak, då är det självklart möjligt att det inträffar :D

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025