Farthållare passat -91

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Kawasaki
Farsan har en passat 2.0 -91 med färddator som han bestämmt hävdar att det inte finns farthållare på... Jag tycket att finns det färddator borde det finnas farthållare :confused:

Farsan låter mig inte pilla och vi har ingen instruktionsbok till bilen, men någon här borde väll veta om den har det, och isf hur funkar den:S?

Ska ut och åka ca 100mil snart så farthållare hade inte suttit fel :7peta

hekke skrev:
2277130Jag tycket att finns det färddator borde det finnas farthållare :confused:
Finns inget samband mellan dessa två mackapärer.

Kolla torkar/blinkersspaken om det finns knappar & reglage som är märkta "Set", "Reset" & "Off" på.
Bästa sättet att se om den har farthållare på den modellen skulle jag tro.

Hittar du inge sånt, så finns nog ingen farthållare heller.

Som sagt så finns det inte nåt samband mellan färddator och farthållare.

Du märker nog direkt du sätter dig vid ratten om det finns en eller inte, har för mig att det är en extra spak på vänster sida ratten om det är orginalmonterat.
Annars finns det ju en mängd varianter på dem men de brukar ju vara inom armlängds avstånd från förarplats..

hekke skrev:
2277130 Farsan har en passat 2.0 -91 med färddator som han bestämmt hävdar att det inte finns farthållare på... Jag tycket att finns det färddator borde det finnas farthållare :confused:

Farsan låter mig inte pilla och vi har ingen instruktionsbok till bilen, men någon här borde väll veta om den har det, och isf hur funkar den:S?

Jag tycker din far gör alldeles rätt som inte låter dig pilla på bilen...skulle jag heller inte gjort... :näsblod

:hihi

hekke skrev:
2277130 Farsan har en passat 2.0 -91 med färddator som han bestämmt hävdar att det inte finns farthållare på... Jag tycket att finns det färddator borde det finnas farthållare :confused:

Finns då på min från -92 vet dock inte när den modellen kom etc

Fanns inte på mina två från 89..

Edit: Kanske ett tillval? :va

Jag har en passat -99 med färddator men ingen farthållare. Helt onödig info iofs eftersom det är olika modeller. Men de har inget med varandra o göra de här tekniska apparaturerna.

Fick mig att tänka på en sann historia.

På listan över de mest idiotiska skadestånden i USA:

En kärring köper en husbil, ger sig ut på en highway, slänger på Cruise Control'en, och går bak i bilen för att laga mat. :tomten
Självklart krash som följd.

Det otroliga var att hon vann ett fett skadestånd, eftersom det inte stod uttyckligen i instruktionsboken, att Cruisen inte skötte styrningen. :D

War-psycho skrev:
2277402 Fick mig att tänka på en sann historia.

På listan över de mest idiotiska skadestånden i USA:

En kärring köper en husbil, ger sig ut på en highway, slänger på Cruise Control'en, och går bak i bilen för att laga mat. :tomten
Självklart krash som följd.

Det otroliga var att hon vann ett fett skadestånd, eftersom det inte stod uttyckligen i instruktionsboken, att Cruisen inte skötte styrningen. :D

Har hört detta med, men man undrar ju om det är en myt, som typ råttan i pizzan. Inte fan kan man va så in i helvete dum i huvudet?

Har de inte varje år ett pris till den som gör den mest "idiotiska stämningen". Det är väll uppkallat efter hon som spillde kaffe på sig själv på McDonalds och stämde dem för att det inte stog på kaffemuggen att den kan innehålla varm vätska.

Har haft en länk till en sida där det står om massor med olika stämingar, hittar den inte nu bara.. :argpådato

Xyron skrev:
2277450 Har de inte varje år ett pris till den som gör den mest "idiotiska stämningen". Det är väll uppkallat efter hon som spillde kaffe på sig själv på McDonalds och stämde dem för att det inte stog på kaffemuggen att den kan innehålla varm vätska.

Har haft en länk till en sida där det står om massor med olika stämingar, hittar den inte nu bara.. :argpådato

Stämma Apple för att du kan skada hörseln om du spelar för högt med din Ipod.

Och ja, det var en amerikan.

"The Stella Award" tror jag priset för mest idiotiska stämmning heter.
Det finns en äkta och en fejksida med nomineringar.

Dock är den med cruisecontrollern fejk, den har florerat ungefär lika länge som det funnits cruisecontrol som tillval på amerikanska bilar.

Amerikaner är dock väldigt puckade, och deras system med "stämma skiten ur dig" mentalitet är också väldigt puckat, så det är självklart att det lämmnas in en bunt med puckade stämmningar varje år.

Rättssystemet är också puckat, men inte nog puckat för att vad som helst ska slinka igenom, men rätt ofta utdöms jättelika skadestånd för att det är mindre än 500gram kaffe i ett kaffepaket, då görs snittviktsmätningar på ett hundratal paket köpt på ett hundratal affärer och om snittvikten är under det stipulerade så vinner den första som har stämt kaffetillverkaren för det ett jätteskadestånd, alla andra konsumenter blir utan...

Jag körde lite Honda trehjulig ATV i USA, den var så fullsmetad med varningsdekaler att det var svårt att se vilken färg den var, bland annat stod det att körde man i hastigheter över 5mph blev den instabil och vältbenägen.

Den största och tydligaste dekalen talade dock om att "allt användande av fordonet sker på egen risk, Honda accepterar inga stämmningar"
Man tycker att det borde räcka.

GuW skrev:
2277619 "The Stella Award" tror jag priset för mest idiotiska stämmning heter.
Det finns en äkta och en fejksida med nomineringar.

Dock är den med cruisecontrollern fejk, den har florerat ungefär lika länge som det funnits cruisecontrol som tillval på amerikanska bilar.

Amerikaner är dock väldigt puckade, och deras system med "stämma skiten ur dig" mentalitet är också väldigt puckat, så det är självklart att det lämmnas in en bunt med puckade stämmningar varje år.

Rättssystemet är också puckat, men inte nog puckat för att vad som helst ska slinka igenom, men rätt ofta utdöms jättelika skadestånd för att det är mindre än 500gram kaffe i ett kaffepaket, då görs snittviktsmätningar på ett hundratal paket köpt på ett hundratal affärer och om snittvikten är under det stipulerade så vinner den första som har stämt kaffetillverkaren för det ett jätteskadestånd, alla andra konsumenter blir utan...

Jag körde lite Honda trehjulig ATV i USA, den var så fullsmetad med varningsdekaler att det var svårt att se vilken färg den var, bland annat stod det att körde man i hastigheter över 5mph blev den instabil och vältbenägen.

Den största och tydligaste dekalen talade dock om att "allt användande av fordonet sker på egen risk, Honda accepterar inga stämmningar"

Som en vis man (vem nu det va?!) uttryckte sig;
"There should be not penelty på stupidity, just remove the safty labels and let the promblem solve it self."

FreddaAbborre skrev:
2277898 Som en vis man (vem nu det va?!) uttryckte sig;
"There should be not penelty på stupidity, just remove the safty labels and let the promblem solve it self."

Den visa mannen var inte så vis, han kan inte ens skilja på engelska och svenska :D

GuW skrev:
2277619Amerikaner är dock väldigt puckade, och deras system med "stämma skiten ur dig" mentalitet är också väldigt puckat, så det är självklart att det lämmnas in en bunt med puckade stämmningar varje år.

Men det är ju deras rättighet att stämma vem som helst för vad som helst. Ungefär som att en tjuv som halkar på ditt garagegolv och skadar sig när han försöker stjäla din mc kan polisanmäla dig.

GuW skrev:

Det är liknande även om du köper en ny mc i Sverige. Tror det satt 2-3 varningslappar på min nya hoj. Dessutom så utgörs minst halva handboken av diverse varningar.

Esquire skrev:
2279879 Men det är ju deras rättighet att stämma vem som helst för vad som helst. Ungefär som att en tjuv som halkar på ditt garagegolv och skadar sig när han försöker stjäla din mc kan polisanmäla dig.

Det är liknande även om du köper en ny mc i Sverige. Tror det satt 2-3 varningslappar på min nya hoj. Dessutom så utgörs minst halva handboken av diverse varningar.

En tjuv som halkar på mitt garagegolv kan inte göra något, en tjuv som halkar på min garageinfart kan anmäla fastighetsägaren (mig då) för att det är dåligt sandat på vintern.

Angående varningslapparna i USA, det var inte tre fyra st, det var FEMTON.

GuW skrev:
2280013Angående varningslapparna i USA, det var inte tre fyra st, det var FEMTON.
Femton. Hoho, läckert. :rofl

När en kompis pluggade hade han en mattebok som kom med en varningslapp på. Man fick inte hålla den över huvudet eftersom den kunde orsaka huvudskador om man tappade den. :näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT