Farten som dödar??

Samt bör det vara lag att ligga 5-10km/h + på hastighetsmätaren så vi slipper att alla trycker ihop så det blir kö. Håller alla en jämn lagom hastighet på 10 + så skulle vi inte få trafikstockningar på samma sätt.

Så du tycker det ska vara lag på att bryta mot lagen...:va

Trafiklärarna har en egen åsikt som inte stämmer med gällande lagstiftning..
Så här står det på vägvärkets hemsida:
"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning" kolla här: http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html

...Om alla föjer lagen (även trafikskolelärarna) vor det mycket enklare.

Jovisst har trafiklärarna egna åsikter. Men det är ju inte mot lagen att rekommendera ett klokt trafikbeteende, även om det inte står i lagen. :)

Last edited:
Trafiklärarna har en egen åsikt som inte stämmer med gällande lagstiftning..
Så här står det på vägvärkets hemsida:
"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning" kolla här: http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html
Själv har jag problem när man kör in i större rondeller (med två körfält) i rusningstrafik, då har man ingen som hellst koll på de som blinkar vänster var de körde in i rondellen, det finns mycket annat att hålla koll på.
Det är en helt annan sak när man kör in i en liten rondell på kvällstid och det endast finns en annan bil då kan man hålla koll på den och se var den körde in.

Om alla föjer lagen (även trafikskolelärarna) vor det mycket enklare.

Eftersom det i vissa rondeller inte finns någon skylt då man kör in som visar vilket körfält man ska ligga i brukar jag ibland blinka vänster. Det gör jag då jag ligger i höger körfält och kör förbi en utfart för att vara övertydlig om att jag tänker ligga kvar i rondellen.

Ett mycket bra exempel på detta är Brommaplansrondellen (6 utfarter?) som ofta är ett enda stort kaos. Folk fattar inte att då man kör ur en rondell från vänster körfält så gör man ett körfältsbyte och ska lämna företräde.

Sen kanske det är fel att ligga i höger körfält om man nu ska ligga kvar i rondellen.

He he.
Ja vi fick lära oss att man ska ligga i vänster körfält i rondellen, ända tills man passerar den sista utfarten som man inte ska ta, då blinkar man höger och byter till höger körfält, och fortsätter blinka tills man kört ur rondellen.

Undantag är när man kör rakt fram i rondell, då ska man alltid köra i höger körfält... tror jag :va

Btw, alla rondeller har två körfält. För det sa lärarn :tungan

Last edited:
Jovisst har trafiklärarna egna åsikter. Men det är ju inte mot lagen att rekommendera ett klokt trafikbeteende, även om det inte står i lagen. :)

Jag tycker inte det är klokt, jag tycker det är förvirrande, om det skall vara någon som hells vits med det borde man i så fall stänga av vänsterblinkningen så fort man kommer in i rondellen.
I princip skulle det ju kunna bli så att det finns 10 st bilar som alla blinkar vänster i en större rondell om alla följde ditt råd.

I princip skulle det ju kunna bli så att det finns 10 st bilar som alla blinkar vänster i en större rondell om alla följde ditt råd.

Lärarns råd, inte mitt :tungan
Jo. men så länge de blinkar vänster, vet man att de inte ska svänga till höger vid nästa utfart. Det är väl vitsen antar jag.

Lite OT här nu, det handlade visst från början om att någon trodde att farten inte dödar. Eller nåt.

Eftersom det i vissa rondeller inte finns någon skylt då man kör in som visar vilket körfält man ska ligga i brukar jag ibland blinka vänster. Det gör jag då jag ligger i höger körfält och kör förbi en utfart för att vara övertydlig om att jag tänker ligga kvar i rondellen.

Problemet som jag ser det är att alldeles för många blinkar vänster när de kör ut ur rondellen:confused: , de anser att de gör en vänstersväng.

Kan bara hålla med aftonbladet.... titta på trafiken i Sthlm som ex.

Väldigt få använder backspegel, blinkers och tittar bakåt vid filbyte, högerregeln är obefintlig, störst kommer först, snabbt in i rondellen utan att se sig för, dagligvarulastbilar och postens lastbilar kör med huvudet under armen och hjärnan hemma. :va

Jag skulle vilja påstå att stockholmarna kör bäst i hela landet (trafikmässigt).

Att de sen är helt odugliga att köra på annat än torr asfalt är en annan fråga.

Regeln för cirkulationsplats är att när du är inne i den är det en huvudväg, med högerregeln gällande körfältsbyten. Körriktningsvisare används för att visa när man skall svänga ut till höger ur cirkulationsplatsen eller vid körfältsbyte.

Är det dubbelt körfält så får du använda båda körfälten oavsett vart du skall köra ut. Dock gäller högerregeln vid byte av körfält.

Enkelt.

Sen är det en annan sak hur folk tolkar alla dessa knepiga regler....:gnissla

He he.
Ja vi fick lära oss att man ska ligga i vänster körfält i rondellen, ända tills man passerar den sista utfarten som man inte ska ta, då blinkar man höger och byter till höger körfält, och fortsätter blinka tills man kört ur rondellen.

Undantag är när man kör rakt fram i rondell, då ska man alltid köra i höger körfält... tror jag :va

Btw, alla rondeller har två körfält. För det sa lärarn :tungan

Nja...ligger du i vänster körfält och det är två filer ut, bör du ligga kvar i vänstra körfältet hela vägen ut ur rondellen och därefter byta körfält.... sen får du byta körfält var du vill så länge det inte är en spärrlinje som hindrar.
Har varit med om detta flera ggr när bilar ska ut ur rondellen och blivit trängd av bilisten :huvet

Jag skulle vilja påstå att stockholmarna kör bäst i hela landet (trafikmässigt).

Att de sen är helt odugliga att köra på annat än torr asfalt är en annan fråga.
Haha... det tror inte jag

Regeln för cirkulationsplats är att när du är inne i den är det en huvudväg, med högerregeln gällande körfältsbyten. Körriktningsvisare används för att visa när man skall svänga ut till höger ur cirkulationsplatsen eller vid körfältsbyte.

Är det dubbelt körfält så får du använda båda körfälten oavsett vart du skall köra ut. Dock gäller högerregeln vid byte av körfält.

Enkelt.

Sen är det en annan sak hur folk tolkar alla dessa knepiga regler....:gnissla

Nu är vi välldigt off topic men en kul grejj är att jämföra att ligga i vänster körfält i en rondell och sedan svänga ut ur rondellen. Med att ligga på en tvåfilig landsväg i vänster körfält och köra av till höger, gärna framför massa bilar. :D

Rondeller rulez :yoparty

Det sker nog färre dödsolyckor i rondeller än korsningar iaf.

Nja...ligger du i vänster körfält och det är två filer ut, bör du ligga kvar i vänstra körfältet hela vägen ut ur rondellen och därefter byta körfält.... sen får du byta körfält var du vill så länge det inte är en spärrlinje som hindrar.
Har varit med om detta flera ggr när bilar ska ut ur rondellen och blivit trängd av bilisten

Om du ligger kvar i vänster körfält och "följer körfältet" ut ur rondellen så gör du ju indirekt ett körfältsbyte och ska lämna företräde för någon som eventuellt ligger kvar i rondellen i det högra körfältet. Fast det var kanske precis detta du menade..

Last edited:
Ödmjukhet saknas i trafiken

Intressant att diskutionen nästan omedelbart kommer att handla om rondellkörning, hur många dör i en rondellolycka? Intressant också att "alla andra" gör fel och bara jag själv vet hur man ska köra i trafiken. Det är precis det han pekar på i artikeln - unga pojkar med dålig självinsikt.

Det är väl självklart att hög fart innebär en större risk. En människas reaktionsförmåga ligger på i genomsnitt en sekund, mattesnillen kan räkna ut själva hur långt man hinner på denna sekund i olika farter. Våldet mot kroppen i en högfartskrock kan då iaf inte jag ens föreställa mig. Redan i 50 km/h får man blåmärken efter bältet. Att det är farligt kan man inte egentligen inte dementera.
Vad jag tror skribenten av artikeln tänker på och vad jag själv iaf tänker på är den stora saknaden av det viktigaste i trafiken - uppmärksamhet och framför allt ödmjukhet. Var och en i trafiken ÄR skyldig att till varje pris undvika en trafikolycka. Det spelar ingen roll vem som gör fel. Att benhårt hålla på sin rätt och på så sett göra en redan illa situation än värre är lika illa som att ställa till det i första läget. Att man sedan tutar, blinkar, spottar och fräser av ilska är väl en annan sak men blir man så förbannad ska man nog helst stanna en stund och lugna ner sig.

Handen på hjärtat - vem har inte gjort misstag som många ggr kunde lätt till en otäck olycka. Jag har då i varje fall ställt till det men lyckligtvis kunnat reda ut det eller haft medtrafikanter (ilskna förstås) som hjälpt till att undvika olyckan. Tack och lov!

Räkna med att alla kan göra fel, även du själv och kör med insidan av huvet. Ha ALDRIG för bråttom och anpassa farten efter vägen så kan vi nog sänka olyckstatistiken avsevärt.

Tack för ordet!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back