Farten som dödar??

Kan bara hålla med aftonbladet.... titta på trafiken i Sthlm som ex.

Väldigt få använder backspegel, blinkers och tittar bakåt vid filbyte, högerregeln är obefintlig, störst kommer först, snabbt in i rondellen utan att se sig för, dagligvarulastbilar och postens lastbilar kör med huvudet under armen och hjärnan hemma. :va

Problemet med Sverige är att det sitter några pensionärer i regeringen som kör bil som *****, eller inte kör alls, och som säger att alla ska köra som dom gör.

Vi kan inte anpassa samhället för efter dom som inte kan köra bil, för då skulle vi alla få parkera bilen till slut och inte köra alls.

Att begränsa istället trafikanten istället för att förbättra vägnätet är fel tillvägagångssätt.

Kanske inte fartrelaterat..Men jag hatar regeln om att man endast behöver blinka ut ur rondellen(om folk ens gör det).Som lastbilschaffis vill man ju undvika alla onödiga stopp.Tar ju ett tag o komma igång igen med 60ton.Så det är många bilar som fått stanna i rondellen o väntat...

Instämmer till 100% Dessutom lär trafikskolorna ut lite olika om hur man bör bete sig i en rondell. Kör själv dock inget tungt fordon men stör mig som fan på det ändå. Kan tänka mig vilket helvete det är om man kör tung lastbil...

Kanske inte fartrelaterat..Men jag hatar regeln om att man endast behöver blinka ut ur rondellen(om folk ens gör det).Som lastbilschaffis vill man ju undvika alla onödiga stopp.Tar ju ett tag o komma igång igen med 60ton.Så det är många bilar som fått stanna i rondellen o väntat...

Eller dom som blinkar höger innan rondell för att sedan köra rakt igenom! Snacka om livsfarligt! Har sett flera sådana fall och jag har haft god lust o snacka lite vett med en del av dessa.

Vi kan inte anpassa samhället för efter dom som inte kan köra bil, för då skulle vi alla få parkera bilen till slut och inte köra alls.

Är det det som kallas nollvision kanske!? :D

Skämt å sido så är det fullt av tomtar ute i trafiken och många exempel är ju redan uppräknade (strunta i högerregel, blink i rondell mm)...Tyvärr kan vi väl inte göra annat än att hålla uppsikt åt dom också och på så sätt "rädda dom" så att de kan fortsätta att köra illa utan att det händer olyckor...

Det är ensamt på toppen...

Eller dom som blinkar höger innan rondell för att sedan köra rakt igenom! Snacka om livsfarligt! Har sett flera sådana fall och jag har haft god lust o snacka lite vett med en del av dessa.

Råkade ut för en sån i Borlänge när jag kom med full last.Såg att han blinkade höger så jag rullar vidare..(Jag skulle runt i rondellen)Och tokfan kör rakt på.Fick nog imellan ett aftonbladet mellan hans bakskärm o min front..:näsblod

Collin R. är grym!
Jag har aldrig haft problem med folk som kör för fort, utan med folk som tror att de kör "lagligt" när det gäller hastighet, men skiter fullständigt i allt annat som har med trafiken att göra. Jag skulle vilja sätta nån slags räknare på folks backspeglar bara för att se hur många ggr de kastar blicken dit...
Säkert har ni råkat ut för folk som ligger i 110 på motorvägen i vänster fil och kör om en lastbil som ligger 4 km framför!
Det är såna som gör mig mest förbannad.
Nyligen mötte jag en timmerbil i en kurva med god sikt, killen såg att jag kom emot honom....va fan gör stjärnan? Jo han skär kurvan och lämnar ca 1 meter till mig så att jag kan passera!?!?
Jag skulle nog kunna skriva en hel jävla bok med liknande exempel som ni säkert själva också har råkat ut för.
ÖPPNA ÖGONEN, SOV INTE NÄR NI KÖR, ERA.....

På en 30 sträcka igår så blev jag omkörd av 5 cyklister:D Att jag reagerade berodde på att jag inte hade någon trafik framför mej och dom trampade förbi på vänstersidan på en landsväg.Synd att man inte hade med kameran måste sett ganska kul ut.. I och med att det är 30 överallt l sth innerstad utom på huvudlederna idag undrar man ju hur många cyklister som cyklar för fort,Gämfört med bilar,mc:va

Något jag velat länge är att förstora hastighetsskyltar så att gubbar och sniglar som kör under hasighetsbegränsningen ska fatta att de ska öka farten.
Samt bör det vara lag att ligga 5-10km/h + på hastighetsmätaren så vi slipper att alla trycker ihop så det blir kö. Håller alla en jämn lagom hastighet på 10 + så skulle vi inte få trafikstockningar på samma sätt. För det är bara när man kommer ifatt en som ligger under eller prick på hastigehtsbegränsningen som det blir köbildning.

Samt så vill jag se många fler förklarande skyltar om hur man uppför sig på vägarna. Det är inte att dumförklara utan för att kommunicera till dom som verkligen inte vet hur man håller trafikrytm som passar bäst för majoriteten istället för ner till en individ.

Som t.ex att inte ligga till vänster på en 110 dubbelfilig motorväg, när höger är fritt.

Eller att inte accelerera och/eller flytta sig när någon ligger o körbi en annan i 2 km/h över den han / hon kör förbi. Suck!

Eller LASTBILAR som ska köra om andra lastbilar och kör om flera på gången som skapar flera hundra meter kö bakom. Bara för att den ena lastbilen kör 2 km/h långsammare än den andra. Tar fan en kvart att köra om ibland!

Bromssträcka och reaktionssträcka blir längre ju högre farten är. Och ju högre farten är, desto värre skadar man sig om olyckan är framme, hoppas ingen tror nåt annat.

Men visst finns det annat som behöver jobbas med också, t ex rattfyllon, unga pojkar med dålig självbild som aftonbladet skrev osv.

Själv stör jag mig mest på folk som inte använder blinkersen längre.

Hur skall man annars blinka i en rondell?
Att köra in i en rondel är att köra rakt fram, du kan bara köra åt ett håll, blinka skall man göra när man skall svänga, ex byta fil inne i rondellen eller köra ut ut rondellen.
Jag tycker det är mer förvirrande med de personer som blinkar vänster och kör UT ur rondellen, att köra ut ur en rondell är en högersväng.

Hur skall man annars blinka i en rondell?
Att köra in i en rondel är att köra rakt fram, du kan bara köra åt ett håll, blinka skall man göra när man skall svänga, ex byta fil inne i rondellen eller köra ut ut rondellen.
Jag tycker det är mer förvirrande med de personer som blinkar vänster och kör UT ur rondellen, att köra ut ur en rondell är en högersväng.
Ska du svänga vänster i en korsning där rondell används så blinkar du vänster tills du paserat den sista vägen innan du ska svänga, direkt därefter blinka höger. Detta är det mest realistiska och tydliga sättet att köra i en rondell, vad än böckerna säger.

Böckerna räknar nog med rondell som är hundra meter i diameter vilket de flesta rondeller i sverige inte är, och det är inte där vi har problem egentligen.

Jag tror inte att de 80 procent som säger till If att de kör för fort är den verkliga faran i trafiken.

"Jag tror att rattfyllon, kriminella, unga pojkar med dålig självbild och väldigt trötta förare är en betydligt större risk.

Vi kanske ska börja röja där!
//Collin"

jaaa!!!:yoparty

Något jag velat länge är att förstora hastighetsskyltar så att gubbar och sniglar som kör under hasighetsbegränsningen ska fatta att de ska öka farten.
Samt bör det vara lag att ligga 5-10km/h + på hastighetsmätaren så vi slipper att alla trycker ihop så det blir kö. Håller alla en jämn lagom hastighet på 10 + så skulle vi inte få trafikstockningar på samma sätt. För det är bara när man kommer ifatt en som ligger under eller prick på hastigehtsbegränsningen som det blir köbildning.

Samt så vill jag se många fler förklarande skyltar om hur man uppför sig på vägarna. Det är inte att dumförklara utan för att kommunicera till dom som verkligen inte vet hur man håller trafikrytm som passar bäst för majoriteten istället för ner till en individ.

Som t.ex att inte ligga till vänster på en 110 dubbelfilig motorväg, när höger är fritt.

Eller att inte accelerera och/eller flytta sig när någon ligger o körbi en annan i 2 km/h över den han / hon kör förbi. Suck!

Eller LASTBILAR som ska köra om andra lastbilar och kör om flera på gången som skapar flera hundra meter kö bakom. Bara för att den ena lastbilen kör 2 km/h långsammare än den andra. Tar fan en kvart att köra om ibland!

Om nu ALLA höll 5-10 km/h över mätaren, tror du inte då det blir samma som om ALLA håller hastighetsgränserna vad gäller köerna?

Hur skulle skyltarna se ut tycker du?

Vad gäller lastbilsomkörning, åk en kvart tidigare så är problemet löst för din del:tummenupp

Näe, det är mest stressade Svensson som är problemet i trafiken.

Mvh/ Många,många mil på vägarna

Ska du svänga vänster i en korsning där rondell används så blinkar du vänster tills du paserat den sista vägen innan du ska svänga, direkt därefter blinka höger. Detta är det mest realistiska och tydliga sättet att köra i en rondell, vad än böckerna säger.

Helt korrekt! Jag var på handledarutbildning nyligen och då var det så trafikläraren sa man ska göra. :)

Detta var inte det som gällde för 20 år sedan, då skulle man blinka som om det inte var en rondell, dvs t ex blinka vänster när man ska åt vänster även fast man åker höger ut ur rondellen.

Last edited:
Om nu ALLA höll 5-10 km/h över mätaren, tror du inte då det blir samma som om ALLA håller hastighetsgränserna vad gäller köerna?

Hur skulle skyltarna se ut tycker du?

Vad gäller lastbilsomkörning, åk en kvart tidigare så är problemet löst för din del:tummenupp

Näe, det är mest stressade Svensson som är problemet i trafiken.

Mvh/ Många,många mil på vägarna
Stressade svenson skapar inte bilköer... då de alltid ligger sist i kön. Så nej du har fel. Det är de som ligger under eller prick på hastighetsbegränsningen på mätaren är först i kön.

QUOTE]

Helt korrekt! Jag var på handledarutbildning nyligen och då var det så trafikläraren sa man ska göra. :)

Detta var inte det som gällde för 20 år sedan, då skulle man blinka som om det inte var en rondell, dvs t ex blinka vänster när man ska åt vänster även fast man åker höger ut ur rondellen.

Trafiklärarna har en egen åsikt som inte stämmer med gällande lagstiftning..
Så här står det på vägvärkets hemsida:
"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning" kolla här: http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html
Själv har jag problem när man kör in i större rondeller (med två körfält) i rusningstrafik, då har man ingen som hellst koll på de som blinkar vänster var de körde in i rondellen, det finns mycket annat att hålla koll på.
Det är en helt annan sak när man kör in i en liten rondell på kvällstid och det endast finns en annan bil då kan man hålla koll på den och se var den körde in.

Om alla föjer lagen (även trafikskolelärarna) vor det mycket enklare.

Its not the fart that kills, its the smell!

EDIT:

Herr R. Collin har alltid varit och kommer nog alltid att vara väldigt kritisk till alla fartsänkningar hit och dit och medlar ut sitt budskap ofta och lika hårt varje gång. Han har många mot sig i frågan men jag får för mig att den stora massan är med honom då VVs alla förslag om att sänka hastigheter hit och dit är obefogat. Jag håller med honom fullt ut.

OFF TOPIC (på tal om hastighet):
Samma sak gäller NOx-utsläppen. Att vi, lilla Sverige på 9 miljoner invånare, ska sänka hastigheter överallt och höja bränsleskatten kommer inte göra någon som helst skillnad på klimatbromsningen. Det som ska till är att Kina stoppar upp i tillväxten, att Indien slutar producera folk och att USA slänger sina V8or åt helvete, höjer bensinpriset med 100% så det "bara" kostar drygt 10kr litern och börjar inse finessen med att använda små snåla Toyotor eller liknande som funkar minst lika bra inne i storstäderna.

Tack för mig.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back