Farsgubben igen..

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Är det här rätt sätt?

Okej jag vet ni är förbannat trötta på höra mitt gnäll å med all rätt. Men nu är jag jävligt less på min far..

Så fort något är fel är det mitt fel, oavsett om jag har med det att göra eller inte.
Igår va jag å en kompis i mitt garage och fixade med min hoj.
Farsan kommer ut å lägger sig i allt, jag stryker honom medhårs och gör verkligen allt för att han inte ska få sina vanliga ryck han får när jag skruvar på något. Han råkar se att vi tagit bort tändstiftet från tmn, och snabb som en kobra frågar han varför å förbereder sig på att skrika att jag inte ska skruva på den i onödan. Jag bedyrar att det är gammalt å va bara för att kolla blandningen å skicket på stiftet han grymtar något om att det va onödigt och sen är han är tvuuungen att förklara hur man gör exakt allting å ger mig en miljon tips, väldigt snällt problemet är att tror jag kan skruva i tändstiftet utan hans hjälp...:D

Sen ser han att jag tagit fram en stålborste för att borstad bort lera från kedjan innan jag fettar in den. Så då måste han påpeka det, å förklara hur jag ska göra det.

Sen tillslut går han in. Efter att ha spenderat 30 minuter med att leta efter en lampa och sätta i en sladd.

Det blir ganska sent jag innan jag går in, innan för dörren möter jag min far som rasande skriker att jag har hållit honom vaken hela natten.
Saken är den att vi använde inga verktyg det högljuddaste måste varit vårt pratande..
Sen ska det demonstrativt slamra å slås i alla luckor när han tvunget äter frukost med radion på max (kl 4.30 när han normalt går upp 11)

Det är alltid så. Kan jag få skiten för något får jag det. Som att det aldrig slår fel jag får alltid höra att jag slösar MINA pengar när han betalar sina räkningar.
(tydligen är det bättre att lägga 1000 kronner på 25 ciggpaket än på en tröja..)

Sen att jag håller honom vaken ska han enbart hålla tyst om eftersom han å morsan konstant går å lägger sig efter mig på vardagar då morsan å inte jobbar å farsan jobbar freelands inom film (dvs mkt betalt för dom dagar man jobbar men det är inte så många..) och då MÅSTE dom spela musik å diskutera saker å ganska ofta ta en whisky till det som leder till att det ca var 4 dag börjas bråka. Vilket hörs väldigt väll när 10 cm lättbetong skiljer rummen..

Men jag hade inte haft stora problem med det OM HAN INTE KONSTANT KLAGA PÅ MIG!!!
Blir fan galen på det. Sån jävla dubbelmoral att det inte är sant.

Som ikväll jag å några polare ser på film då går han in i mitt rum tänder lampan å frågar vart fan jag har gjort av hans "mätverktyg" vilket mätverktyg frågar jag? ja mätverktyget så klart.. Menar du multimetern? Svara jag. Då blir han sur å säger att jag inte ska vara så spydig å slänger igen dörren.:näsblod Sen efterfilmen går jag å säger att jag inte vet vart den är då får jag bara: "jag tittar på filmen va tyst"

:yoparty Gubben är riktigt jobbig mao. Sen att hans favoritsysla är att förolämpa mig genom att säga att jag är ensam, dum, lat, okunig osv när det egentligen är han som är det gör det inte bättre. Eller att han jämnt säger att man inte kan komma efter å gnälla, va fan sa han inte till mig att jag förde oväsen när jag va i garaget för då? Sen har han visa smarta idéer som att man inte ska skruva på saker i onödan, service som olje byte, tvättning smörjning av svingarm är onödigt skruvande..

Så hur ska jag få gubb jäveln att sluta? har försökt med allt mellan diskution och fysiskt våld, inget har hjälpt jo våldet, Förut försökte han skrämma mig genom fakade utfall när han insåg att han förlora en diskussion och sen kalla mig rädd när jag parera det. Det gör han inte längre efter att jag skalla honom sist han gjorde det. :tummenupp

En teori jag har är att sätta upp säg aldrig skyltar. Tex säg aldrig att jag prioriterar min ekonomi fel. Och sätt på ciggpaketen eller Säg aldrig att jag inte sköter om mina saker på vår bil som han köpte för 120 000 för 5 år sen som kanske är värd 15 nu då han inte har servat den det minsta och den är rostig som fan.

Har ni några andra idéer på metoder eller ställen å sätta skyltar?

Ps Jag hade gärna bankat mer vett i huvdet på honom om det inte vore för att jag skulle få skit för det sen.

Last edited:
Hitta nån skola där du kan bo då elr flytta hemmifrån. Du bor i hans hus.

Skulle det vatt ett jädrans gnäll alltid tror jag det rätt snabbt skulle övergått till att man skrek lika bra tillbaka.

Elr bara säg precis allt detta du skrivigt här med kommentaren: "Låt mig nu prata till punkt" innan. Så kanske han inser att du tkr han är jobbig och slutar gnälla, för när man skriker osv visar mest på att det är nått man bara gör i ren ilska. Berätta lungt att du allmänt stör dig på endel grejor och att du klarar dig bra utan allt gnäll!

2774668 Hitta nån skola där du kan bo då elr flytta hemmifrån. Du bor i hans hus.

Skulle det vatt ett jädrans gnäll alltid tror jag det rätt snabbt skulle övergått till att man skrek lika bra tillbaka.

Elr bara säg precis allt detta du skrivigt här med kommentaren: "Låt mig nu prata till punkt" innan. Så kanske han inser att du tkr han är jobbig och slutar gnälla, för när man skriker osv visar mest på att det är nått man bara gör i ren ilska. Berätta lungt att du allmänt stör dig på endel grejor och att du klarar dig bra utan allt gnäll!
Har prövats men ska prövas igen brukar alltid bli efter ett bråk ska prova före den här gången, trots att man inte vill riskera å förstöra dom små ljuva tillfällena.
Jo det är verkligen ett jävla gnäll å ja jag är lika bra på att skricka tillbaka men det hjälper som sagt nada...

Har 1½ å kvar i plugget så byta linje är uteslutet å att hitta internat till el programet är inte så jävla lätt, ringt ett gäng skoler som folk trot haft det, men icke.

2774656 Sådan far sådan son...

:tummenupp
:va

Vet inte va du syfta på men ändå.

Last edited:
Dela verktyg och garage med sin far är inte alltid lätt.

Kanske du får höra gnäll om att du ställer till de i garaget hela tiden också?

Försök spara till egna verktyg och eget garage.

Jag byggde ett förråd tillsammans med min far och drog silvertejp rakt igenom förrådet och sa denna sida är min och den är din, så blev de bättre:tummenupp

De hör till att bråka med föräldrarna.

Kanske är dags att bli mer självständig?

Btw det är mkt bättre än det har varigt men det går mig verkligen på nerverna att jag tydligen inte kan nånting..

Farsan kommer ut å lägger sig i allt osv.

typiskt föräldrar, jobbigt men bättre kanske än en förälder som inte säger något, han bryr sig i alla fall, ofta intag av alkohol kan göra att man blir lite lynnig, gnabb med kärringen gör det inte bättre.

När du flyttat kommer han säkert börja gnälla efter ett par år att det är tyst när du inte är hemma.

aldrig är det bra:näsblod

2774682 Dela verktyg och garage med sin far är inte alltid lätt.

Kanske du får höra gnäll om att du ställer till de i garaget hela tiden också?

Försök spara till egna verktyg och eget garage.

Jag byggde ett förråd tillsammans med min far och drog silvertejp rakt igenom förrådet och sa denna sida är min och den är din, så blev de bättre:tummenupp

De hör till att bråka med föräldrarna.

Kanske är dags att bli mer självständig?
Mjo det för jag göra.. Fick egna verktyg i födelsedags present för att det skulle sluta, så nu använder han mina och tappar bort dom.. sen att garget är ett enkel garage gör det inte roligare.. Det finns inte plats på tomten annars hade jag gjort det.. å har inte plats i rummet heller dessvärre..

Angående självständig så påpekar han det också hela tiden, synd bara att det är han som inte kan släppa taget å inse att jag måste få lära mig själv..

2774687 typiskt föräldrar, jobbigt men bättre kanske än en förälder som inte säger något, han bryr sig i alla fall, ofta intag av alkohol kan göra att man blir lite lynnig, gnabb med kärringen gör det inte bättre.

När du flyttat kommer han säkert börja gnälla efter ett par år att det är tyst när du inte är hemma.

aldrig är det bra:näsblod
hehe jo jag vet att han vill mig väll egentligen men hur fan får jag honom att sluta va så grinnig? att han läger sig i beror nog också på att han har piss tråkigt men vafan ska jag få ut för det för..

Han har redan börjat med det... :D

Suck tjänns fan som jag är farsa åt honom ibland.

Last edited:

men hur fan får jag honom att sluta va så grinnig?

Enda vettiga är väl att du bestämt men korrekt säger till varje gång han lägger sig i för mycket eller är grinig,

typ

"Nu är du där igen -kan du lägga av"

igen och igen, kanske börjar han fundera på sitt humör, någon gång fastnar det väl:näsblod

2774698 Enda vettiga är väl att du bestämt men korrekt säger till varje gång han lägger sig i för mycket eller är grinig,

typ

"Nu är du där igen -kan du lägga av"

igen och igen, kanske börjar han fundera på sitt humör, någon gång fastnar det väl:näsblod
Jo det är bara det att jag får vara bered på att ducka för fysiska objekt och verbala mästerverk så fort jag säger det.

Ingen som har ett tips på hur jag kan bevisa att jag faktiskt kan något å duger till något?
Att fixa avgasporten på hojen som han inte lätt mig göra och sen misslykades totalt med själv hjälpte inte.

Är trött på att vad jag än gör är det inte bra. Om jag bygde en rymdfärja och blev först på mars skulle han undra varför jag inte åkte längre...

fyfan mannen, jag lider verkligen med dig! har det precis likadant här hemma!
jag har själv inte hittat något bra sätt för att få stopp på det och det som funkar bäst, argumentation, funkar bara halvsådär då farsgubben blir våldsam, skriker, slåss och svär så fort hans argument är besegrade vilket gör att man, trots att det är man själv som egentligen har rätt, inte kan vinna.
säg till när du vet vad som fungerar, jag är i extremt stort behov av det!
förresten, har du provat att gnälla tillbaka? när din käre far nu gör sådana uppenbara dubbelmoraliska snedsteg kanske det kunde löna sig att tala om det för honom och säga nåt i stil med "kasta för fan inte sten i glashus!" eller dylikt?
jag har provat på min men det fungerar inte, han slår som sagt bort alla bättre argument och högre sanningar med våld. men vem vet, det kanske funkar för dig?

kanske så att hans farsa behandlade honom likadant, ibland hänger det ihop, egentligen behöver du inte bevisa något för honom, visst är det kul om ens föräldrar tycker om det man gör men gör dom inte det fastän man gör rätt så får man försöka låta det vara, det är dom det är fel på och inte dig.

kan nog lugnt säga att du inte är ensam om det där

2774710 kanske så att hans farsa behandlade honom likadant, ibland hänger det ihop, egentligen behöver du inte bevisa något för honom, visst är det kul om ens föräldrar tycker om det man gör men gör dom inte det fastän man gör rätt så får man försöka låta det vara, det är dom det är fel på och inte dig.

kan nog lugnt säga att du inte är ensam om det där
Nej hans farsa va totalt oteknisk å viste det å la sig inte i.(Lyllo..)
Nej det kan jag leva med men att han går på och förolämpar mig och verkligen försöker trycka ner mig hela tiden gör mig fan galen. Jag duger inte till nånting jag är ensam, jag har problem i skolan, Alla stör sig på mig, jag tror jag kan allt, jag vill inte lära mig osv. Hade de varigt i skolan hade lugnt kurratorn skrikigt mobbing..

Som när man är ute å övningskör, vi har just skruvat ihop en saab så jag har någon manuel bil å övningsköra med. då heter det först "du kan inte allt, tänk på det, det är normalt" sen heter det "vafan lär du dig inte för!" när jag för 3:e gången får kärring stopp.. Sen blir varje miss som att glömma bakspärren å få i 4:an istället för baken "för i helvete...." Och att komma med massa kränkningar när jag inte direkt insåg att jag missat spärren å i stressen helt glömmer att spärr jäveln finns, istället för att säga "du glömde spärren" Jaja nu har jag fått skiva av mig lite, nu ska jag sova. :)

Okej jag vet ni är förbannat trötta på höra mitt gnäll å med all rätt. Men nu är jag jävligt less på min far..

Du är väldigt observant.. Tycker det verkar som att du tror att din situation är helt unik och att ingen annans pappa gnäller och är jobbig när det i verkligheten är exakt likadant för alla andra.

2774736 Du är väldigt observant.. Tycker det verkar som att du tror att din situation är helt unik och att ingen annans pappa gnäller och är jobbig när det i verkligheten är exakt likadant för alla andra.
Påpeka dina kompisars föreldrar också att din farsa idiotförklarade ned värderade och mer eller mindre mobba dig? Nej NU ska jag sova, så jag inte går ut skolan å får fortsätta på konvux som honkiie här.

Påpeka dina kompisars föreldrar också att din farsa idiotförklarade ned värderade och mer eller mindre mobba dig? Nej NU ska jag sova, så jag inte går ut skolan å får fortsätta på konvux som honkiie här.

Nu förstod jag ingenting. Kan du ta det igen?

först "du kan inte allt, tänk på det, det är normalt" sen heter det "vafan lär du dig inte för!" när jag för 3:e gången får kärring stopp..

det är inte så smart när någon ska lära sig, alla är inte bra på att vara lärare, ibland går personkemin inte ihop, efter jag provat övningsköra med mitt ex. några gånger sa jag åt henne att hon får övningsköra med någon annan för hennes bästa, inte för att vara taskig, du kanske ska köra med någon annan men kanske inte så lätt att hitta någon annan...

FLYTTA!

det e det ända raka utifrån vad jag läst om din situation.

Den där stöten går inte att rucka på det är glasklart tycker jag.
Man får otäcka flashbacks när du nämner verktygslådan du fick men som e tom för att "nån" har lånat men slarvat bort. :rolleyes: been there så att säga.

Sluta grubbla på vad du ska göra för att få slut på eländet, tänk ut en flyttningsplan illa kvickt!

/mina 0,5 tändstift

FLYTTA!

det e det ända raka utifrån vad jag läst om din situation.

Den där stöten går inte att rucka på det är glasklart tycker jag.
Man får otäcka flashbacks när du nämner verktygslådan du fick men som e tom för att "nån" har lånat men slarvat bort. :rolleyes: been there så att säga.

Sluta grubbla på vad du ska göra för att få slut på eländet, tänk ut en flyttningsplan illa kvickt!

/mina 0,5 tändstift

Det som Honkiie säger är FEL. Jo, alla har det lite jobbigt med sina föräldrar, men detta liknar psykisktvåld och dessutom så förekommer fysisktvåld. Detta är INTE normalt. Du måste ta kontakt med soc. eller liknande och få hjälp med en egen bostad och flytta.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman