Farsans XJ600S Diversion -99 rejält styrfladder.

Jag har tro det eller ej kört just en XJ600S Diversion och hade precis samma sjuka för dryga 10 år sedan. Fann aldrig något utlösande orsak trots extensiv felsökning. Tror det är chassiet som vid exakt fel förutsättningar hamnar i självsvängning....

Stadig när man kör hårt såväl som lugnt men vid 70 och fisåkning rakt fram så händer det att cykeln oprovocerat börjar åla sig.
 
Fast nu har ju cykeln uppvisat samma beteende med ett nytt Avon och ett nytt Michelin. Har beställt ett sådant där verktyg för att justera styrlagret.

Inget glapp eller ljud när jag rycker i gafflarna med framhjulet i vädret, när jag sakta vrider på styret i samma läge så märker jag inte att det skulle gå tyngre någonstans heller, dock går det i mitt tycke för lätt, väldigt lite motstånd. Kan det vara att det är för lite förspänt?

Egentligen så behöver du ju inte ett specialverktyg för att justera lagret. Brukar använda en vanlig kraftigare mejsel och hammare. Knackar fast den hårt, släpper sen den lite och dra åt den stora låsmuttern.
Kontrollerar sen att den stora låsmuttern inte drog fast lagret för tajt.

Nåja, jag är fortfarande inne på att det är däckrelaterat på nåt sätt iallafall.
 
Jag har tro det eller ej kört just en XJ600S Diversion och hade precis samma sjuka för dryga 10 år sedan. Fann aldrig något utlösande orsak trots extensiv felsökning. Tror det är chassiet som vid exakt fel förutsättningar hamnar i självsvängning....

Stadig när man kör hårt såväl som lugnt men vid 70 och fisåkning rakt fram så händer det att cykeln oprovocerat börjar åla sig.

Jag tror du är något på spåren där, det är något av en feature på Diversion...
Jag har ett ytterst vagt minne av att jag läst något test av diversion i ngn mc-tidning och just vobbel-tendenser var något de tog upp. Sedan finns det säkert ett antal faktorer som däck etc som kan förvärra eller förbättra grundproblemet.

Å andra sidan så har ju problemet inte funnits tidigare...vete fasen om jag bidrog med ngt nu egentligen.
 
När Bike testade den skrev dom att chassiet inte uppvisade några konstigheter alls när det pressades inom rimliga gränser. Rimliga antar jag är "touringkörning" på en sådan här hoj. Det var också en populär förstahoj och en del körskolor använde dom för många år sedan. Jag ställer mig tveksam till att Yamaha skulle tillverka en nybörjarhoj med en inbyggd tendens till att få styrfladder på det här viset.
 
När Bike testade den skrev dom att chassiet inte uppvisade några konstigheter alls när det pressades inom rimliga gränser. Rimliga antar jag är "touringkörning" på en sådan här hoj. Det var också en populär förstahoj och en del körskolor använde dom för många år sedan. Jag ställer mig tveksam till att Yamaha skulle tillverka en nybörjarhoj med en inbyggd tendens till att få styrfladder på det här viset.

Jag vet hur sånt här går till. Utvecklingsavdelningen tar fram hojen med hjälp av tex det standardhjul man har på utvecklingsavdelningen. Sedan när produktionen börjat får inköpsavdelningen ett anbud på ett hjul som är 5% billigare. Och eftersom det uppfyller kraven enligt hjultillverkaren så köper inköpsavdelningen det nya 5% billigare hjulet.
Som råkar ha mera tyngd längre från / närmare navet vilket ändra hjulets tröghetsmoment.
Och helt plötsligt sammanfaller egensvängningsfrekvensen för tex framhjulet med chassits egenfrekvens vid en viss hastighet.
Och kanske med en viss vikt på föraren.
Lösning, om det är ett problem vid normal körning, montera styrdämpare.
Tex mellan vänster gaffelben och övre vänstra ramröret. Fördelen med vänster sida är att man kan släppa styret med vänster hand och eventuellt justera dämpningen medan man kör. Lättare än om den sitter på höger sida av hojen.
 
Last edited:
Jag vet hur sånt här går till. Utvecklingsavdelningen tar fram hojen med hjälp av tex det standardhjul man har på utvecklingsavdelningen. Sedan när produktionen börjat får inköpsavdelningen ett anbud på ett hjul som är 5% billigare. Och eftersom det uppfyller kraven enligt hjultillverkaren så köper inköpsavdelningen det nya 5% billigare hjulet.
Som råkar ha mera tyngd längre från / närmare navet vilket ändra hjulets tröghetsmoment.
Och helt plötsligt sammanfaller egensvängningsfrekvensen för tex framhjulet med chassits egenfrekvens vid en viss hastighet.
Och kanske med en viss vikt på föraren.
Lösning, om det är ett problem vid normal körning, montera styrdämpare.
Tex mellan vänster gaffelben och övre vänstra ramröret. Fördelen med vänster sida är att man kan släppa styret med vänster hand och eventuellt justera dämpningen medan man kör. Lättare än om den sitter på höger sida av hojen.

I Kartingens F-Yamaha klass blev de gamla kartarna som var mindre vridstyva mindre konkurrenskraftiga när man efter en regeländring bytte däck. Det nya däcket gav helt enkelt för bra fäste så ville man ha en chans att vinna så var det byte till det nyare chassit som gällde.

Kan det vara så att de nya däcken har bättre grepp? Michelin Macadam 50 som den levererades med när den var sprillans tillverkas ju inte mer. Skulle ha varit intressant att se om de gjort någon skillnad.
 
Hade en XJ900 Diversion som första hoj, köpt ny 1998. Rent livsfarlig när man släpte styret från ca 80-85 ned till ca 60. Kändes även med bara en hand på styret. Gjorde så från första milen. Tog det som en uppmaning att alltid ha bägge händerna på styret och brydde mig inte så mycket. Upplevde det dock oftare med toppboxen på.

Har även haft en HD Nighttrain som var rent livsfarlig vid fartsänkning från ca 160 som började vobbla. På den senare förmodligen pga slitna däck. När det gäller diversion hojen fick jag för mig att det kunde bero på backspeglarna som var allt annat än aerodynamiska men undersökte dock inte det vidare.

Har idag en er-6 F som jag upplever som blytung från rakt styre men det kan bero på att jag kör en hel del moped annars:huvet
 
Verkar som blandad kompott, farsan hade en XJ900 -96 innan han bytte ned sig för att han ville ha något smidigare men den betedde sig inte alls så. Däremot tyckte jag att den var väldigt understyrd.

En GSX750E -82 som vi hade gick stadigt som ett lok och den var ju allt annat än vridstyv.
 
I Kartingens F-Yamaha klass blev de gamla kartarna som var mindre vridstyva mindre konkurrenskraftiga när man efter en regeländring bytte däck. Det nya däcket gav helt enkelt för bra fäste så ville man ha en chans att vinna så var det byte till det nyare chassit som gällde.

Kan det vara så att de nya däcken har bättre grepp? Michelin Macadam 50 som den levererades med när den var sprillans tillverkas ju inte mer. Skulle ha varit intressant att se om de gjort någon skillnad.

Fullt möjligt. Och lätt att prova i teorin, gör det inte praktiken. Släng på ett begagnat tävlingsslicks. (Finns billigt att få på Sviestad nu i helgen, gissar jag.) Det kommer kallt ha uselt väggrepp. Och prova. Gör inte detta. Däck med bra grepp räddar !

Nej det är bättre om det irreterar att satsa på styrdämpare. På min R60 satt en mekanisk styrdämpare, dvs plattor med centrum i styraxeĺn, varannan också fäst i undre gaffelkronan och varannan också fäst i ramen. Glömde dra åt styrbromsen en gång med mycket last baktill. Innan jag nått 5km/h från stillastående var jag på väg tappa styret.
Drog åt och allt var lungt.
Men jag fick tag i en begagnad Lambretta stötdämpare, plockade sönder den och tog bort alla ventiler. Återstod, stång med kolv med hål i. Fyllde den med tjock växellådsolja och skruvade ihop den. Och monterade mellan gaffelben och ramrör. Sedan behövde jag aldrig mer använda den mekaniska styrbromsen. Och det var mycket lättare vrida på styret än med åtdragen mekanisk friktionsstyrbroms.
 
När Bike testade den skrev dom att chassiet inte uppvisade några konstigheter alls när det pressades inom rimliga gränser. Rimliga antar jag är "touringkörning" på en sådan här hoj. Det var också en populär förstahoj och en del körskolor använde dom för många år sedan. Jag ställer mig tveksam till att Yamaha skulle tillverka en nybörjarhoj med en inbyggd tendens till att få styrfladder på det här viset.

Den verkar finnas andra XJ-ägare med liknande problem.
http://www.xjrider.com/viewtopic.php?t=7244
 
Konstigt nog hade hon som vi köpte den satt fjädern bak på mjukaste läget (hon var inte mindre än vad jag är). Ställde in den på 3:an vilket är medium. Nu försvann det nästan helt, tappade ut luften till 2.2 kg. och det var fortfarande bra. Några diskreta viftningar när farten sjunker till 80 men man behöver aldrig ingripa som förr.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top