Farligt med skärsår?

Wunder skrev:
Lite UÄ angående detta, hörde 2 sjuksköterskestudenter sitta å prata på tunnelbanan:
1 - Men asså lixom, vad är då skillnaden mellan infektion och inflamamtion?
2 - Asså de e typ skitkrångligt, men erente så att en e bakterie å den andra är virus?
1 - Ja just ja så ere! Inflammation beror på virus å infektion beror på bakterie!

Man får väl hoppas att de lärde sej innan praktiken...

detdär var garanterat inte sjuksköterskestudenter.

:fakta

vågen skrev:
Har ni aldrig undrat varför det där snabblimmet som torkar på en sekund fastnar så otroligt bra på huden? Det utvecklades under vietnamkriget för att lappa ihop svåra skador på skadade och kunna hindra att organ väller ut/stora blödningar.

Har faktiskt provat på tummen när jag skar en bit. Kanon :tummenupp

Det stämmer men ändå inte....

Det är en typ av akrylatlim som vad jag vet används än idag i förädlad form för vissa operationer. Men det är INTE av den typ som du köper på Ekohallen, detta är baserat på något annat (Metyl?,Butyl?) och är inte hälsosamt att limma ihop sår med.

Dock har jag aldrig läst om att man limmade ihop sårkanter med det utan man hade en typ av sprayflaska som man kunde applicera limmet på tex splitter och krosskador för att stoppa blödningar.

Chris Ash skrev:
Det stämmer men ändå inte....

Det är en typ av akrylatlim som vad jag vet används än idag i förädlad form för vissa operationer. Men det är INTE av den typ som du köper på Ekohallen, detta är baserat på något annat (Metyl?,Butyl?) och är inte hälsosamt att limma ihop sår med.

Dock har jag aldrig läst om att man limmade ihop sårkanter med det utan man hade en typ av sprayflaska som man kunde applicera limmet på tex splitter och krosskador för att stoppa blödningar.

Den enda sprayen jag vet är acceleratorn

vågen skrev:
Den enda sprayen jag vet är acceleratorn

Dvs bikarbonat på sprayburk? Har man inte bikarbonat funkar bakpulver nästan lika bra (innehåller också bikarbonat). Funkar skitbra att laga fet ABS-plast med. Man lägger på lim och fyller ut/härdar på tre röda med bakpulver.

anja skrev:
detdär var garanterat inte sjuksköterskestudenter.

:fakta
Det va dom...
Pluggade på karolinska om jag inte minns helt fel. Noteras att detta var några år sen.
ft skrev:
:va

Åssåliteutfyllnad
Jopp, jag har märkt att du förekommer i väldigt många låtar och från vitt skilda genrer. Är du kanske lite av ett musikaliskt geni?

PIX skrev:
De e så här att jag skar mej ganska olyckligt djupt idag på jobb.

Nu til frågan måste jag sy tror det är försent för det över 12h ju. :va

Annars..... :fyllisar

Nej det är inte försent, jag fick ett jack i huvet i sommras du kan sy efter 24h med, men det är inte att rekomendera! Olika ställen på kroppen har olika läktid, sämst är på ryggen tror jag. ring till vårdcentralen och hör, säg att du vill bli sydd! =) :tummenupp

*/ ?>
Back