Farligt med skärsår?

PIX

Stolt Skåning
Gick med
3 Jul 2004
Hoj
R6 -03 BANHOJ
De e så här att jag skar mej ganska olyckligt djupt idag på jobb.

Skulle "fila" av en plast"läpp" på jaaaaa just det en plastbit, tar fram en speciell sax som vi använder till att klippa kabelkanaler med, och försöker använde denna som kniv.
Skiten sitter som fan så till slut tar jag i för kung och fosterland PAAAAANG wihoooooo läppen är väck, oppps jag har kört denna sax rätt ner näven, kul.

Blodet pissar o jag e jätteglad. :huvet

Nu til frågan måste jag sy tror det är försent för det över 12h ju. :va

Kan jag få blodförgiftning ?

Annars..... :fyllisar

Beror väl på hur djupt såret och brett såret är
kanske går att tejpa ihop annars

oftast är det väl lika bra att åka ner å kolla upp de på sjukan

Är såret rent så ska det väl klara sig rätt bra. Gjorde en liknade sak själv för ett tag sen, klöv toppen på lillfingret när jag höll på och fixa till en plastbit, tog i som *** och slant det nästan inget först och sen började blodet forsa. Jag sydde inte tejpade bara ihop det med maskeringstejp. Tror för övrig inte att det går att sy i insidan av handen lär ju iaf vara rätt knöligt med tanke på hur tjock huden är där.

hmm.. tjejen gjorde sådär.. när hon skulle skära ost.. kul å få ett samtal på jobbet av en nästan bölande, ej blodtålig brud som säger.. "snyft, jag har skärt mig".. hmm.. träligt läge..

PIX skrev:
De e så här att jag skar mej ganska olyckligt djupt idag på jobb.

Skulle "fila" av en plast"läpp" på jaaaaa just det en plastbit, tar fram en speciell sax som vi använder till att klippa kabelkanaler med, och försöker använde denna som kniv.
Skiten sitter som fan så till slut tar jag i för kung och fosterland PAAAAANG wihoooooo läppen är väck, oppps jag har kört denna sax rätt ner näven, kul.

Blodet pissar o jag e jätteglad. :huvet

Nu til frågan måste jag sy tror det är försent för det över 12h ju. :va

Kan jag få blodförgiftning ?

Annars..... :fyllisar
tejpa ihop det lite slarvigt så får du ett snyggt ärr, sånt tänder brudarna på ;)

Tejpa det inte med Leukoplast, sånt där skavsårsplåster. Det släpper på ena kanten och blir ett skitfult ärr. Hm, eller tejpa med Leukoplast men inte på fyllan... kombinationen var i a f kass. :D

Minsta tecken på inflammation och varbildning i sår modell jättestörre, åk till hälsocentralen omgående. Gör det ont kring såret och du får röda flammor, åk till akuten (utan att ringa jourhavande syster). Småsår kan inte utveckla stora bakteriehärdar så värst snabbt... däremot stora sår.

Varför kan man inte sy sår när det gått en viss tid? Förutsatt att det inte har hunnit läka då :D

På tal om sy, jag gjorde en liknande grej och skar upp näven. Läkaren som jäktade in i salen hade så bråttom att han frågade "Går det bra utan bedövning?" -jajamen. Ångrade mej nästan när han hade hållit på en stund.

Har nästan skurit av mig hela fingret,tvättade rent o lite tejp runt,inga problems.......

ser oftast värre ut en vad det är....

andersbrink skrev:
Minsta tecken på inflammation och varbildning i sår modell jättestörre, åk till hälsocentralen omgående. Gör det ont kring såret och du får röda flammor, åk till akuten (utan att ringa jourhavande syster). Småsår kan inte utveckla stora bakteriehärdar så värst snabbt... däremot stora sår.

inflammation är ju ett naturligt resultat av vävnadsskadan. det är inte dåligt, utan krävs för att såret ska läka. infektion är däremot dåligt.

Alldeles rätt..

RockParty skrev:
Har nästan skurit av mig hela fingret,tvättade rent o lite tejp runt,inga problems.......

ser oftast värre ut en vad det är....

Skrapsår ser ofta mycket allvarliga ut - men tvätta rent och håll rent så fixar det sig.
Skär- och sticksår kan vara lite värre. De går ofta på djupet och kan vara svåra att få rena.
Som andersbrink nämnde, håll järnkoll även på ett litet sår, det går fort om det börjar bli infekterat...
Tumregel: rent rent rent.. och låt gärna luft komma till...

Om det blöder ymnigt så tvättar det sig självt. Tejpa går bra om det är ställen som inte rör sig mycket, jobbigt. Infektionerna brukar hålla sig borta om det blöder mycket eftersom dom flesta bakterierna "spolas" bort av blodet och blodförgiftning är ingenting du behöver oroa dig för.

Om det börjar se konstigt ut och vara, lukta illa m.m. så kan det ha gått åt helvette.

Jag körde in amen under en kondensorfläk med fläktblad av aluminium, diameter ~70cm. Sen startade fläkten. Jag orkade stå stilla i fem minuter sen rörde jag mig :död (nådde tre cm från strömbytaren... jobbigt)

På akuten så fick jag bedövning, sen tog farbror doktorn fram tandborsten :gnissla Mitt sår blödde väldigt mycket men det var olja och massor av smuts i det så det behövde verkligen behandling och ett par stygn.

Du ser om såret är skitigt, då är det bara att dra.

har precis pratat med min mor som e sjuksköterska: rekomendation (<--stava) sy och sluta gnälla. :kocko :mad: :fyllisar :rofl

Ja, och sjukvårdsskräck (Anja är numera ruskig!) i kombination med självsprickor är lite dumt. Kan man inte hålla handen neråt för att det bultar så förbaskat i den skall man göra något åt saken. Är man :kocko skall man då ha en flickvän som vägrar gå med en åt något annat håll än mot sjukhuset.

Förväntad omplåstring och tvätt blev till stort paket, penicillinkur och en massa snack om blodförgiftning som var rätt otäckt. :död

OKQ8-lim använder jag till diverse skärsår som uppstår i tex garaget. Gör rent såret först och trycker sedan ihop huden så att det inte kommer lim i det (det svider duktigt och inte att rekommendera) och sedan lite lim som man stryker ut försiktigt med papper. Blir som en ny hud och det sitter länge också. Fick en rejäl repa i näven och limmade ihop det och efter två veckor så var både lim och sår borta med endast ett litet ärr kvar som inte syns nu längre.
Ser du ben eller muskler så ska du kanske överväga att sy istället för att limma ändå :tummenupp

acura skrev:
Är såret rent så ska det väl klara sig rätt bra. Gjorde en liknade sak själv för ett tag sen, klöv toppen på lillfingret när jag höll på och fixa till en plastbit, tog i som *** och slant det nästan inget först och sen började blodet forsa. Jag sydde inte tejpade bara ihop det med maskeringstejp. Tror för övrig inte att det går att sy i insidan av handen lär ju iaf vara rätt knöligt med tanke på hur tjock huden är där.

Det går, jag satte en kofot i handen för 3 veckor sedan = 5 stygn

Har ni aldrig undrat varför det där snabblimmet som torkar på en sekund fastnar så otroligt bra på huden? Det utvecklades under vietnamkriget för att lappa ihop svåra skador på skadade och kunna hindra att organ väller ut/stora blödningar.

Har faktiskt provat på tummen när jag skar en bit. Kanon :tummenupp

anja skrev:
inflammation är ju ett naturligt resultat av vävnadsskadan. det är inte dåligt, utan krävs för att såret ska läka. infektion är däremot dåligt.
Lite UÄ angående detta, hörde 2 sjuksköterskestudenter sitta å prata på tunnelbanan:
1 - Men asså lixom, vad är då skillnaden mellan infektion och inflamamtion?
2 - Asså de e typ skitkrångligt, men erente så att en e bakterie å den andra är virus?
1 - Ja just ja så ere! Inflammation beror på virus å infektion beror på bakterie!

Man får väl hoppas att de lärde sej innan praktiken...

*/ ?>
Back