Farligt med blod i urinen?

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
Jag har dragits me en låååångvarig urinvägsinfektion. I ca 7 veckor nu. Är inne på min 3:e penicillinkur som jag ska äta i 4 månader. För ca 2 veckor sen va jag in till Uppsala och gjorde en cystoskopi. *ajajajaj* Allt såg bra ut förutom att jag har en urinvägsinfektion då. Har inte haft nå ont nere i magen på flera dagar nu.
Men igår upptäckte jag att jag hade väldigt mycke blod i urinen. Och har det än... :(
Så har det aldrig varit förr.
Nån som vet om det kan va farligt? Är det nåt man måste gå till sjukhuset för tro? :confused: *gillar inte sjukhus*
Nån som varit med om att ha mycket blod i urinen?

// Lena som känner sig rätt sliten i kropp och själ

blod i urin kan väl adrig vara bra.. så de kan nog va värt å kolla upp.. kan ju iaf ringa dem å se om de har nån aning om vad de kan bero på..

Du behöver cystoskopi (vilket du redan gjort) ultraljud njurar och urografi. Lite blod i urinen kan förklaras av en urinvägsinfektion men om det är så mycket som du beskriver bör det nog kollas upp ytterligare. Åk till sjukan imorgon. Åker du till akuten idag kommer troligtivis inte undersökningarna att göras direkt, utan du får vänta på en tid. Allt enligt tjejen som läser medicin.

Uringvägsinfektioner kan ju sprida sig upp i njurarna...
Så se till att ringa och se hur du ska göra..
Eftersom du käkat så mycket pencillin och det fortfarande inte gått över så låter det lite skumt.

Jag får alltid blod i urinen när jag har urinvägsinfektion, men de har vänt redan efter första dagen med pencilin. Kolla upp det ordentligt, kan ju som någon annan sa vara njurarna som spökar!

Enligt mig är det alltid nåt som e galet om man kan SE sitt eget blod,var det än må vara.

Kolla med sjukvårdsupplysningen så får du dokumenterat att du sökt för det iaf.

Lena, stumpan !
Det var inte kul att hora. Tycket att generalen har bra rad eftersom det kan ha stuckit upp i njurarna och e svarare att bli av med da. Kan ju blivit en reva av cystoscopin men det borde markts av direkt i safall. Kan kolla upp det me morsan som e lakare, sa du kanske slipper sjukhuset (hon jobbar pa mottagning i uppsala). ...vanta...

Ringde henne just och fragade. HOn sade att du skall ga till din distrikts lakare och begara en urin odling sa att man kan gora en resistens bestamning och pa sa vis ge dig ratt antibiotika istallet for att peppra dig full med en som e bredspektrum (som du dessutom blir mer o mer resistent mot varje gang). Jag fragade om hon trodde att det kunde gatt upp i njurarna men hon sade att det inte ar lika vanligt som folk tror..sa forhoppningsvis inte :)
Hoppas det gar bra. Lycka till Kram :pannkyss

Last edited by a moderator:
Var ner till akuten här i Tierp tidigare ikväll. Så nu vet jag varför jag har blod i urinen. Min urinvägsinfektion jag dragits me i snart 2 månader är på väg upp i njurarna. :död
Hade väldigt mycke röda och vita blodkroppar i urinen. Plus att sänkan var rätt så hög. Hade 39.1 grader i feber innan jag gick till sjukhuset. Men det beror nog på att jag har ont i halsen oxå. Min kropp verkar inte ha så bra immunförsvar just nu... :sjuk
Så nu e jag satt på en högdos me ny penicillin. Som förhoppningsvis ska hjälpa. Annars blir jag inlagd på Akademiska sjukhuset i Uppsala tills dom fått mig frisk. Kan bara hålla tummarna för att tabletterna hjälper nu. Är så sliten och trasig i kropp och själ efter att ha gått med infektionen i kroppen så länge. Ingen ork och energi kvar... :(

Tack för att ni fick mig att ringa till sjukhuset! :krama
Va skulle jag ta mig till utan alla underbara människor här på SH!

// Lena som e så trött

Kan lova dig att det e jobbigt som fan!
Så nu kan jag bara hoppas att dom nya tabletterna hjälper bättre än dom andra 3 kurerna jag stoppat i mig.
Fick träffa en bra läkare iaf. :)

Nu ska jag försöka sova. E såååå trött i kroppen.

// Lena

Lilla_Tingeling skrev:
Så nu kan jag bara hoppas att dom nya tabletterna hjälper bättre än dom andra 3 kurerna jag stoppat i mig.

// Lena

Vilken antibiotika fick du?
Vet du om de tagit en urinodling och fått en resistensbestämning på bakterien som är påväg upp i njurarna?

:pannkyss Hoppas du blir fort frisk nu.

Lilla_Tingeling skrev:

// Lena
Hoppas den nya penicillinkuren hjälper och krya på dig :pannkyss

Flamma77 skrev:
Vilken antibiotika fick du?
Vet du om de tagit en urinodling och fått en resistensbestämning på bakterien som är påväg upp i njurarna?

:pannkyss Hoppas du blir fort frisk nu.

Dom stoppar i mig Lexinor den här gången. Dubbel dos igår och idag.
Känner på mig att det inte kommer hjälpa. Har juh haft dom tabletterna vid nån av urinvägsinfektionerna för många år sen. Och mina jäkla bakterier verkar bli resistenta mot penicillin fort... :död
Har gått igenom många olika penicillinsorter för envisa urinvägsinfektioner genom åren. Och ofta har jag behövt äta två kurer med olika sorter. *suck*
Så det slutar väl me att jag blir inlagd på Ackis. Men då kanske jag kan få rätt sorts penicillin iaf.

Läkaren jag träffade igår skulle skicka mitt prov till Uppsala på odling.

// Lena som e sååå less på livet

Lilla_Tingeling skrev:
Dom stoppar i mig Lexinor den här gången. Dubbel dos igår och idag.
Känner på mig att det inte kommer hjälpa. Har juh haft dom tabletterna vid nån av urinvägsinfektionerna för många år sen. Och mina jäkla bakterier verkar bli resistenta mot penicillin fort... :död
Har gått igenom många olika penicillinsorter för envisa urinvägsinfektioner genom åren. Och ofta har jag behövt äta två kurer med olika sorter. *suck*
Så det slutar väl me att jag blir inlagd på Ackis. Men då kanske jag kan få rätt sorts penicillin iaf.

Läkaren jag träffade igår skulle skicka mitt prov till Uppsala på odling.

// Lena som e sååå less på livet

Bra att läkaren skickar. Men de ska de göra på en gång och inte behandla "på måfå"! :huvet

det låter som ett riktigt elände, detdär. att få upp urinvägsinfektionen i njurarna är varken skönt eller nyttigt. jag skulle nog satsa på lite förebyggande åtgärder i fortsättningen

* drick tillräckligt med vatten
* kissa ordentligt - stressa inte
* drick tranbärsjuice - kanonbra. dödar "fötterna" på vissa bakterier så att dom har svårt att "gå" i urinröret.
* kissa alltid efter sex

:nurse

Flamma77 skrev:
Bra att läkaren skickar. Men de ska de göra på en gång och inte behandla "på måfå"! :huvet

måfåbehandling med antibiotika borde förbjudas enligt lag.

Krya på dig Lena...men nu får du nog rätt hjälp och då bättrar det sig rätt snabbt!!!! (vanligtvis)
oxå råkat ut för detta och ena njuren fick en rejäl törn...så man ska inte vänta för länge med sjukan!!!!
Minns tyvärr inte vilka tabletter jag fick men bland annat Lexinor!!!

Flamma77 skrev:

Här i Tierp kör dom med "standardpenicillinerna" för urinvägsinfektion. Har gått igenom Lexinor, Trimetoprim, Cefamox, Selexid och Furadantin under åren jag haft återkommande UVI. Och dom flesta har mina bakterier blivit resistenta mot. :död
Jag har lärt mig känna igen symptomen me UVI väldigt bra nu. Har juh haft det sååå många gånger. Så ofta räcker det att lämna ner ett urinprov på lab och sen få medicinen utskriven av en läkare utan besök. Fast det har hänt rätt många gånger att det inte visat nåt på proverna. Och då har läkarna inte trott på mig. Och dom har många gånger sagt till mig: "Det syns inget på proverna så det är inget fel på dig" :3freak
Min husläkare ska ringa mig på eftermiddan. Ska bli intressant att se vad han har att säga. Och jag ska fråga han då varför han inte skickade mitt urinprov på odling när jag var ner första gången för ca 7-8 veckor sen. Då kanske jag sluppit allt det här. O jag fått rätt penicillin direkt.
Hoppas faktiskt att dom lägger in mig på Ackis i Uppsala några dagar. Där kanske dom har mer kompetent personal än här i Tierp.

// Lena

anja skrev:
det låter som ett riktigt elände, detdär. att få upp urinvägsinfektionen i njurarna är varken skönt eller nyttigt. jag skulle nog satsa på lite förebyggande åtgärder i fortsättningen

* drick tranbärsjuice - kanonbra. dödar "fötterna" på vissa bakterier så att dom har svårt att "gå" i urinröret.
* kissa alltid efter sex

Jag dricket alltid flera liter vatten om dan. Och kissar ordentligt gör jag oxå. Kan inte stressa när jag sitter på toa. Det där med trabärsjuice har jag testat förr. Men det funka inte... Har testat andra "huskurer" oxå. Och är väldigt noga me att gå på toa efter jag har haft sex. Har juh råkat få UVI pga för mycket sex en gång. :rolleyes:

// Lena

Jag brukar ta en fetingdos av c-brus när jag känner mig i riskzonen. Tar 2-3 brus i ett glas vatten och dricker det typ var 3:e timma om jag känner att det börjar komma. Ibland kan ja ta ett glas med en c-brus bara i förebyggnade oxå...

Var en tjej på sjukvårdsupplysningen som tipsade om detta, oich jag tycker det hjälper.

anja skrev:

* kissa alltid efter sex

Kissa efter sex kan va bra för att slippa få annan typ av påhälsning oxå sa en läkare till mig i ungdomen.Det han glömde berätta var att man skulle gå till dass o göra det :rofl Alltså,INTE kissa på magen bredvid sniglarna grabbar. :tungan

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna