Farligt/dåligt att träna med ont i halsen?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har precis kommit igång o träna igen efter nått års uppehåll, men givetvis så går jag och får ont i halsen som satan nästa med en gång :mad:

Har tränat mycket tidigare men sen lagt av mig helt pga en pajjad handled efter en hojkvadd. Nu när man äntligen kommit igång och tränat i 2månader ungefär så går man och får ont i halsen som fan. Tycker alltid det blir så när man kommit igång med träningen, antingen är det sjukdom, jobb eller nått annat som gör att man inte tränar på 2 veckor och sen blir det aldrig av att man kommer igång igen.

Men nu VILL jag verkligen träna! Kommer jag att bli dålig som fan om jag tränar trots sjukdom i kroppen? Så säger dom flesta jag känner men dom är långt ifrån experter...

Åker till kanarieöarna om en vecka så jag vill inte riskera att bli dålig när jag ska dit, men å andra sidan är det ju onekligen en stor anledning till att man vill träna också.... Kul att va lite tränad när man posar på beachen iaf :hihi

**EDIT** Tränar på gym, glömde skriva det

om du har en bakterieinfektion i halsen så kan träning göra att de (bakterierna) sprids till resten av kroppen med blodomloppet. Om de kommer till hjärtat är det rätt sanolikt/vanligt att de kolloniserar på hjätklaffarna. Det sliter på klaffarna som blir stelare (pga "ärrvävnad") och sedan inte stänger öppnar lika fort eller håller tätt. Detta kan ge nedsatt hjärtfunktion. Och det är pga detta som man inte ska träna när man känner att man håller på att bli sjuk... Jag är inte läkare, men min personliga erfarenhet säger att det är bra att röra på sig måttligt när man börjar bli sjuk, men man ska inte träna så hårt att man blir svettig.

Mina 2 ören...

Instämmer med det ovan skrivna, är inte precis läkare....men det stämmer att man inte ska träna hårt om man har ont i halsen. Det kan vara direkt farligt faktiskt. Far min är läkare, han är jätte noga med att jag som är 17 inte ska träna när jag har just ont i halsen....sen är han lite över paranoid, men han förlorade en av sina bästa vänner just för att han envisades med att spela badminton trots halsont.

Min syrra fick hjärtsäckinflammation nyligen och hamnade på sjukhus i en vecka. Jag är mer tveksam till att träna när man är sjuk efter jag hört det. Hjärtat får mindre utrymme att röra på sig och det är tydligen extremt obehagligt.

jag är av den bestämda uppfattningen att man ska röra sig så mycket man orkar, man blir faktiskt fortare frisk då än om man bara ligger på sofflocket.

Du ska inte träna om du har ont i halsen eller har feber, kan sluta illa om du har otur, oftast går det dock bra men det är väl dumt och chansa, speciellt när det inte är frågan om att delta i en OS-final.

En kompis till mig tränade med infektion i kroppen och det slutade med respiratorvård och en lång rehabilitering innan han var fullt återställd, under ett par dygn svävade han mellan liv och död.

Det va en kille på TV för ca ett halvår sedan som de berättade hade fått transplantera njurarna efter att ha tränat med halson:( . Han tränade visserligen på elitnivå i friidrott men ändå, det är inte värt risken. Man kan säga att har du feber skall du verkligen inte träna!
Krya på dig.

/M

MackeNo1 skrev:
Åker till kanarieöarna om en vecka så jag vill inte riskera att bli dålig när jag ska dit, men å andra sidan är det ju onekligen en stor anledning till att man vill träna också.... Kul att va lite tränad när man posar på beachen iaf :hihi

**EDIT** Tränar på gym, glömde skriva det

Du lär ju ändå inte se några resultat av din träning på en vecka så skippa träningen och va frisk på semestern istället.

Boffen skrev:
Du lär ju ändå inte se några resultat av din träning på en vecka så skippa träningen och va frisk på semestern istället.

Jo, jag vet... Är ju mer för det psykiska än det rent fysiska det känns bättre att träna innan man åker :tungan

Hade lite ont i halsen när jag tränade för typ 1 årsedan, direkt efter avslutat träningspass fick jag ennu mer ont i halsen.
Dagen därpå hade jag svin ont i vänstra lungan, åkte ner till doktorn.
De visade sig att jag fått lungsäcksinflammation tog nästan 2 månader innan de försvann helt (dock va de ingen fara att träna med den sortens inflammation) men de gjorde ont som satan.
Pratade med en gammal ambulansförare på gymmet hna sade att snuva är ingen fara att träna med medans halson skulle man ta de väldigt lugnt för att de just sprider sig vidare i kroppen..

Hmm, får bli till o ta det lugnt fram till resan då... Trist när man äntligen kommit igång o träna igen, nu blir det ju uppehåll på minst 2v :(

Ska ta o kurera mig med en massa sol och kall öl på resan :D

sEiKo skrev:
jag är av den bestämda uppfattningen att man ska röra sig så mycket man orkar, man blir faktiskt fortare frisk då än om man bara ligger på sofflocket.
Att röra sig så mycket man orkar är ett bra sätt att hålla sig frisk på från första början, men om man verkligen är sjuk gär man rätt i att ta det lugnt (lite snuva kanske inte spelar så stor roll iofs).

Det beror på hur hårt du anstränger hjärtat.
Att sticka ut i -10 och springa intervaller på maxpuls
när man har ont i halsen är jävligt dumt.

Men tex styrketräning är ingen större fara.
Välj övningar som isolerar små musklegrupper och
vila länge mellan varje set. Då ökar inte pulsen mer
än om du skulle promenera lite lätt.

Undvik att köra tex marklyft och knäböj som är grymt
ansträngande för kroppen och genererar HÖG puls.

Är man väldigt dålig ska man inte träna ens lugn styrketräning.

Trango_B skrev:
Det beror på hur hårt du anstränger hjärtat.
Att sticka ut i -10 och springa intervaller på maxpuls
när man har ont i halsen är jävligt dumt.

Men tex styrketräning är ingen större fara.
Välj övningar som isolerar små musklegrupper och
vila länge mellan varje set. Då ökar inte pulsen mer
än om du skulle promenera lite lätt.

Undvik att köra tex marklyft och knäböj som är grymt
ansträngande för kroppen och genererar HÖG puls.

Är man väldigt dålig ska man inte träna ens lugn styrketräning.
träna utan att få hög puls!?! :va
jag får max puls bara jag tittar in i gymet :näsblod :lol :(

Ont i halsen har jag respekt för, likaså feber. Det värsta är dom människor som knaprar alvedon och skit för att sänka febern, och efter ett tag så känner dom sig friska och tränar... Samma gäller värktabletter vid skador. Feberns effekt tvistats det mycket om, alltså om man ska sänka den eller ej, men det som är klart iaf är att om man har feber så är man lugn... Sänker man den med mediciner så är man ju som en Duracell-kanin efter ett tag.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna